استعدادیابی

3:ایده‌ پردازی (Ideaphoria)استعدادیابی اوکانر

ایده پرداز

ایده‌ پردازی (Ideaphoria)

 

ایده‌ پردازی( ideaphoria)؟! … آیا می‌دانید با برخورداری از این استعداد یا به قولی با داشتن فکری نو و خلاقانه می‌توانید به درآمدهای بسیار بالایی دست یابید؟

آیا تاکنون می‌دانستید که مؤسسات و مجموعه‌های بسیاری وجود دارند که حاضرند در قبال ایده‌های جذاب و خلاقانۀ شما مبالغ بسیار زیادی را بپردازند؟

اگر نگاهی سطحی به تاریخچۀ اختراعات بشر بیندازیم، پی خواهیم برد که به‌راستی مخترعان به‌منظور کمبودها دست به کار شده‌اند؛ پس بیایید استعداد ایده‌پردازی را در خود کشف و تقویت کنیم تا زمینه‌ای استوار برای نسل‌های آیندۀ خود فراهم سازیم؛ چرا که این‌گونه می‌توانیم در پیشرفت و طرح ایده‌ای نو و خلاقانه سهیم باشیم. حال این سؤال مطرح است که چگونه ایده‌پردازی کنیم؟

اگر شما هم جزء آن دسته افرادی هستید که از مقادیر بالایی از استعداد ایده‌پردازی برخوردار است و ذهنی سرشار از ایده دارید، در ادامۀ این مقاله با ما همراه باشید …

  • استعداد ایده‌ پردازی یا همان استعداد سرشار از ایده:

بهتر است با یک سؤال شروع کنیم …

تابه‌حال برایتان پیش‌آمده در مواقعی که فردی داستانی را می‌خواند، با خود به این فکر کنید که می‌توان این داستان را به شکلی دیگر بیان کرد و روایتی نو از آن داستان در ذهنتان نقش ببندد؟

اگر می خواهید بیشتر در مورد آزمون استعداد عددی بدانیدبه شما پیشنهاد می کنیم مقاله استعداد عددی چیست را مطالعه کنید.

استعداد ایده‌ پردازی یا همان استعداد سرشار از ایده:

استعداد ایده‌پردازی، یکی از انواع استعداد مطرح شده توسط اوکانر می‌باشد که تحت عنوان “استعداد سرشار از ایده” و “استعداد لبریز از ایده” نیز شناخته می‌شود. استعداد ایده‌پردازی با نام لاتین Ideaphoria  شناخته می‌شود. لازم به ذکر است که این لغت، ساختۀ خود جانسون اوکانر است و رواج زیادی در زبان انگلیسی ندارد و کلمۀ Ideaphoria را به لبریز از ایده بودن ترجمه کرده است.

به‌طورکلی، استعداد ایده‌ پردازی نوعی تصور ذهنی است که در شرایط ویژه‌ای از جمله کمبود و نیاز، شکل می‌گیرد و ارائه می‌گردد؛ به همین منظور است که ایده‌پردازی، گامی مؤثر برای رشد و پیشرفت افراد محسوب می‌شود؛ چرا که افراد با ایده‌پردازی و خلق ایده‌های نو قادر هستند تا شرایط را به‌صورت کاملاً متفاوت رسم کنند و تحول عظیمی در زندگی خود به‌وجود بیاورند.

  • آزمون استعدادیابی ایده‌ پردازی:

با گذر از تعارف مربوط به این استعداد، به بخش آزمون استعدادیابی ایده‌ پردازی می‌رسیم که تأثیر بسزایی در شناسایی این استعداد خواهد داشت. شاید جالب باشد بدانید که آزمون آیدیافوریا، به شکل بسیار ساده‌ای انجام خواهد شد؛ اما خالی از لطف نیست که عارض شویم نتایج آن تا حد بسیار زیادی قابل اتکا است.

شیوۀ انجام این آزمون، بدین صورت است که تصویری از یک منظره، آسمان، شیء، رؤیا یا هر چیز دیگری را مقابل شما قرار خواهند داد و شما می‌بایست هرچه به ذهنتان می‌رسد که مرتبط با آن تصویر می‌باشد را به‌طور کاملاً دقیق ثبت کنید. حجم نوشتۀ شما بر اساس تعداد کلماتی که نوشته‌اید و همچنین معیارهای آیدیافوریا ثبت می‌گردد.آزمون استعدادیابی ایده‌ پردازی:

در این بخش از آزمون استعدادیابی اوکانر، توانایی افراد در تولید جریان سریع افکار به‌واسطۀ ایجاد یک جمله یا یک سؤال مورد آزمایش قرار خواهد گرفت. سؤالاتی همچون:

  • اگر همین حالا با یک انفجار مهیب، تمام انسان‌های روی کرۀ زمین از بین بروند و تنها من در این جهان زنده بمانم، چه می‌شود؟
  • اگر روزی تمام آب‌های موجود در کرۀ زمین از بین برود، چه رخ می‌دهد؟
  • و…

آن دسته از افرادی که بتوانند در این زمینه به‌درستی عمل کنند، غالباً می‌توانند در حوزه‌های بسیاری از جمله تبلیغات و تبلیغ‌نویسی و… عملکرد بسیار خوبی از خود نشان دهند.

  • ایده‌ پردازی یا خلاقیت؟

بسیاری از محققان این زمینه، بر این باور هستند که استعداد آیدیافوریا و خلاقیت یکی هستند و همچنین برخی دیگر از محققان معتقدند که این دو، مباحثی کاملاً مجزا از هم هستند؛ اما مؤسسۀ جانسون اوکانر چه می‌گوید؟ایده‌ پردازی یا خلاقیت؟

اگر میخواهید در مورد استعداد استقرا در نظریه اوکانر بیشتر بدانید پیشنهاد می کنیم مقاله استعداد استقرایی چیست را مطالعه کنید.

مؤسسة جانسون اوکانر معتقد است که استعداد ایده‌پردازی با خلاقیت تفاوت دارد و سرشار از ایده بودن با خلاقیت یکی نیست! بنیاد اوکانر بر این باور است که خلاقیت علاوه‌بر ایده، از ویژگی‌های دیگری همچون کاربردی بودن، متنوع بودن، اصالت و… برخوردار است که این موارد در استعداد ایده‌پردازی مورد توجه واقع نخواهد شد؛ به قولی برای ارائۀ یک ایده و برخورداری از استعداد ایده‌پردازی، ملزم به داشتن همۀ این ویژگی‌ها نخواهیم بود.

طبق گفته‌های جانسون اوکانر، افراد برخوردار از استعداد ایده‌پردازی، روحیۀ بسیار شکننده‌ای دارند و متناسب با موقعیت و شرایطی که در آن قرار می‌گیرند، حال و احوالشان تغییر خواهد کرد. برای مثال: اگر این دسته از افراد در محیطی شاد قرار بگیرند، شاد رفتار خواهند کرد و اگر در محیط غمگین قرار گیرند، اندوهگین رفتار خواهند کرد.

  • چگونه ایده‌ پرداز باشیم؟

پاسخ به سؤالاتی از قبیل “چگونه ایده‌پرداز باشیم”، بسیار ساده است؛ اما تنها می‌بایست به این نکته توجه ویژه‌‎ای داشته باشیم که برای ایده‌پردازی و برخورداری از این استعداد، لازم نیست به خودمان فشار بیاوریم و به‌زور خود را وادار به طرح ایده‌های نو کنیم؛ بلکه تنها با اعتماد به نفس کافی و شناخت محیط اطراف خود، مغزمان را در شرایطی قرار دهیم تا جوانه‌ای از استعداد ایده‌پردازی خود را شکوفا کنیم.

چگونه ایده‌ پرداز باشیم؟

 

  • مشاغل مرتبط با استعداد ایده‌ پردازی:

موارد بسیاری هستند که افراد برخوردار از استعداد ایده‌ پردازی قادرند در آن‌ها به نبوغ خاصی دست یابند. در ادامه به معرفی برخی حوزه‌های مرتبط با استعداد ایده‌پردازی خواهیم پرداخت:

  • نویسندگی
  • وکالت و حقوق
  • آموزش
  • خبرنگاری
  • نقاشی
  • طراحی صنعتی
  • طراحی داخلی
  • معماری
  • روابط عمومیو ارتباطات
  • و…

مشاغل مرتبط با استعداد ایده‌ پردازی:

  • کلام آخر:

در آخر، به یاد داشته باشید که برای ایده‌ پردازی خلاقانه و جذاب، می‌بایست ذهن خود را تحت هر شرایطی تقویت کنید؛ حتی در شرایط کاملاً بحرانی! چرا که جالب است بدانید بسیاری از ایده‌ها، ثمرۀ کمبودها و فقر امکانات است. در اصل اگر افراد تمام امکانات رفاهی را در اختیار داشته باشند یا به قولی همه چیز به‌صورت تمام و کمال در اختیارشان باشد، دیگر جایی برای ایده‌پردازی و خلق ایده‌های نو باقی نخواهد ماند.Ideaphoria.7

بازگشت به لیست

1 دیدگاه در “3:ایده‌ پردازی (Ideaphoria)استعدادیابی اوکانر

نظرات بسته شده است.