استعدادیابی

5:استدلال و تحلیل / استدلال تحلیلی (Analytical Reasoning)جانسون اوکانر

استدلال و تحلیل / استدلال تحلیلی

استدلال و تحلیل / استدلال تحلیلی (Analytical Reasoning)


تا کنون برایتان پیش‌آمده مسئولیت مدیریت و برنامه‌ریزی اموری را به شما بسپارند و شما ندانید که باید از کجا شروع کنید؟

تابه‌حال برایتان پیش‌آمده قصد نوشتن نامه‌ای به مدیر شرکتی که در آن مشغول به کار هستید را داشته باشید ولی ندانید که باید از کجا شروع کنید و نتوانید مسائلی که می‌خواهید در نامه ذکر کنید را تحلیل کنید و تصمیم درست را بگیرید؟

تا کنون برایتان پیش‌آمده بخواهید کسب و کار خود را راه‌اندازی کنید اما زمانی که به بخش انجام مراحل می‌رسید، نتوانید کارهای بزرگ را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کنید و به قولی مسائل را دسته‌بندی کنید؟

تابه‌حال پیش‌آمده رئیس شرکت به شما بگوید که تمام گزارش‌های یک ماه اخیر را به‌صورت دسته‌بندی شده و جمع‌بندی شده تحویل بدهید اما نتوانید به‌خوبی از پس این مسئولیت بربیایید؟

و…

هریک از ما انسان‌ها ممکن است بسیاری از چنین تجربه‌هایی را در طول زندگی خود داشته باشیم؛ اما در این میان افرادی هم هستند که از پس چنین مسائلی به‌خوبی برخواهند آمد و به‌خوبی تمام امور را مدیریت خواهند کرد.

برای کسب اطلاعات دقیق‌تر و همچنین تخصصی، در ادامۀ این مقاله با ما همراه باشید…

 

  • استعداد استدلال تحلیلی:

شاید بهتر باشد برای داشتن درک درست‌تر و دقیق‌تری از استعداد استدلال تحلیلی، ابتدا به درک عمیقی از استعداد استقرایی بپردازید؛ زیرا همان‌طور که در استعداد استقرایی به آن اشاره کردیم، افرادی که از مقادیر بالایی از استعداد استقرایی برخوردارند، دائماً به‌دنبال آن هستند که کاربرد جدیدی از داده‌ها، اطلاعات و تجربیات خود، در محیط بیرونی خود بیابند و از آن بهره گیرند. برای مثال: فردی که تجربۀ کار کردن در یک شرکت تولید خودرو را دارد، اکنون در یک شرکت تولید مواد غذایی مشغول به کار است. او دائماً در پی آن است تا از تجربیات گذشته، در مسیر جدید خود بهره گیرد.استعداد استدلال تحلیلی:

در استعداد استدلال تحلیلی، افراد داده‌ها، اطلاعات و تجربیاتی در ذهن خود دارند که سبب می‌گردد تا ذهن آنان از جهان بیرونی فاصله بگیرد و به پردازش آنچه در ذهنشان می‌گذرد بپردازند.

معما:

حل بسیاری از معماها ملزم به برخورداری از استعداد استدلال تحلیلی است. به این معما فکر کنید:

“جزیره‌ای وجود دارد که هر یک از ساکنانش، یا در تمام عمر فقط دروغ می‌گویند و یا در تمام عمر فقط راست می‌گویند. به نفر اول می‌رسیم و می‌گوید مراقب باش که نفر دوم دروغ می‌گوید. نفر دوم هم می‌گوید که مراقب باش نفر سوم همیشه دروغ می‌گوید. نفر سوم هم می‌گوید که دو نفر اول که دیدی همواره دروغ می‌گویند. حالا حرف کدام‌یک از این افراد راست می‌گویند و کدام‌یک از آنان دروغ؟!”

در این معما شما با مجموعه‌ای از داده‌ها و گزاره‌ها روبه‌رو هستید که کاملاً بسته و محدود است! لازم به ذکر است که شما در این معما قرار نیست اطلاعات جدیدی از بیرون به‌دست بیاورید؛ بلکه می‌بایست با ترکیب همین اطلاعات، نتایج جدیدی را به‌دست بیاورید.OConnor Analytical Argument.3

این موضوع، دقیقاً همان چیزی است که در تعریف استعداد استدلال تحلیلی به آن اشاره داشتیم؛ البته فراموش نکنید که قرار نیست تمامی معماهای مرتبط با این استعداد، صرفاً در قالب گزاره‌های منطقی باشند.

  • ویژگی‌های استعداد استدلال تحلیلی:

افرادی که از مقادیر بالایی از استعداد استدلال تحلیلی برخوردارند، عموماً بدون هیچ راهنمایی قادر به سازماندهی و دسته‌بندی مفاهیم و ایده‌ها را در ذهن خود دارند؛ این تنها ویژگی بارز آنان محسوب می‌شود! در ادامه به بررسی برخی دیگر از ویژگی‌های این افراد خواهیم پرداخت:

  • آنان از ایجاد راهکارهای کارآمدتر برای انجام کارها بسیار لذت خواهند برد.
  • این دسته از افراد، به‌طورکلی علاقه‌مند هستند تا از دستگاه‌ها نقشه‌برداری کنند و آن‌ها را برای صرفۀ اقتصادی بیشتر برنامه‌ریزی کنند.
  • از دیگر ویژگی‌های آنان، می‌توان به حل معماهای منطقی اشاره داشت.
  • این افراد، از یافتن راه‌حل‌های مسائل گونان احساس رضایت می‌کنند و برایشان چگونگی رسیدن به نتایج از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
  • و…ویژگی‌های استعداد استدلال تحلیلی:
  • نمرات پایین در استعداد استدلال تحلیلی:

آن دسته از افرادی که در تست و آزمون‌های استعدادیابی اوکانر نمرات پایینی کسب می‌کنند، توجه داشته باشند که این نمرۀ پایین به‌منظور عدم توانایی سازمان‌دهی و همچنین عدم توانایی دسته‌بندی موارد نیست؛ بلکه مطابق با استعدادیابی اوکانر، تنها به تلاش و همچنین زمان بیشتری برای سازمان‌دهی نیاز دارند.

پیشنهاد ما به این دسته از افراد آن است که برای انجام پروژه‌های کاری و یا تکالیف تحصیلی، زودتر از سایرین اقدام کنند و در صورت امکان، در ابتدای کار از دیگران کمک بگیرند.

پیشنهاد دیگر ما آن است که در ابتدا به استعداد استقرایی روی بیاورید؛ چرا که افراد می‌توانند با استعداد استدلال استقرایی، ارتباط میان عناصر مختلف را در سریع‌ترین زمان ممکن دریابند و با ایده‌پردازی و نوآوری، پروژه‌های خود را به‌پیش ببرند.نمرات پایین در استعداد استدلال تحلیلی:

 

  • تاریخچۀ استعدادیابی استدلال تحلیلی:

پیش از اوکانر، محققی با نام چارلز هورتون کولی در تلاش بود تا آزمونی برای سنجش استدلال استقرایی طراحی کند و ارائه دهد. این آزمون بدین صورت بود که به‌جای استفاده از تصاویر، از کلمات در آن استفاده می‌شد. آزمون نهایی که ارائه گردید، بدین صورت بود که تعدادی کلمه می‌بایست در یک نمودار منطقی مرتب می‌شدند؛ اما نتایجی که از این آزمون به‌دست آمد با نتایج آزمون قبلی که استعداد استقرایی را می‌سنجید، همبستگی نداشت. این موضوع نشان از آن بود که در این آزمون، استعداد دیگری مورد سنجش قرار گرفته است؛ استعدادی که توسط اوکانر، تحت عنوان “استعداد استدلال تحلیلی” نام گرفت.

آزمون سنجش استعداد تحلیلی، در اصل همانند یک معما یا بازی به‌نظر می‌رسد. این آزمون برای آن دسته از افرادی که با سرعت و بدون مشکل کارت‌های کلمات را روی نمودار مرتب کنند، نتیجۀ مثبتی به‌همراه خواهد داشت.

  • آزمون استعداد استدلال تحلیلی:

در تست استعدادیابی جانسون اوکانر، توانایی افراد در تحلیل، طبقه‌بندی، ایجاد روند منطقی در مباحث، استدلال و تقسیم‌بندی کارها، مدیریت پروژه‌ها و… مورد سنجش و بررسی قرار خواهد گرفت. روش اجرای این آزمون بسیار ساده است.

روش انجام این تست بدین صورت است که تعدادی لغت به فرد داده خواهد شد تا آن‌ها را نسبت به توانایی خود انتخاب کرده و در یک دسته قرار بدهد.

برای مثال: ۲ مورد از قدیمی‌ترین لغاتی که امروزه نیز به کار می‌روند:

  • ۱۳ لغت: سیگار، کشور، کوسن، لباس، جارو، حمله، کارخانه خودروسازی، هوا، کیک، ماهی، گاو، سرخ کردن، انسان
  • 6 لغت: چراغ، نور، کف اتاق، مبل، کوسن، خواندنآزمون استعداد استدلال تحلیلی:

در ادامۀ آزمون، جدولی به فرد داده خواهد شد که این کلمات را بر اساس رابطه‌هایی که می‌توانند برای آن‌ها در ذهن خود تصور کند، در آن یادداشت و دسته‌بندی کنند. افرادی که از مقادیر بالایی از استعداد استدلال تحلیلی برخوردارند، در مدت زمانی که برای قرار دادن این کلمات در جدول نیاز دارند، توانایی خود را در ایجاد ارتباط منطقی و تقدم میان آن‌ها نشان خواهند داد.

  • مشاغل مرتبط با استعداد استدلال تحلیلی:

این دسته از افراد، به‌منظور برخورداری از قوۀ استدلال تحلیلی، معمولاً در زمینه‌هایی که با منطق و سازماندهی امور سر و کار داشته باشند، رضایت شغلی بیشتری خواهند داشت. موضوع مشترک میان مشاغل مرتبط با این استعداد، آن است که توانایی انتخاب و سازماندهی اطلاعات ورودی برای حل مسائل را به فرد خواهد داد. است.

در ادامه به معرفی برخی از مشاغل مرتبط با استعداد استدلال تحلیلی خواهیم پرداخت:

  • مهندس
  • دانشمند
  • ویراستار
  • تکنسین الکترونیک
  • حسابدار
  • مهندس کامپیوترمشاغل مرتبط با استعداد استدلال تحلیلی:
  • پزشک
  • معلم
  • مهندس نرم‌افزار
  • برنامه‌نویس
  • و…

 

  • کلام آخر:

این موضوع که شما در کدام‌یک از زمینه‌ها دچار ضعف هستید و در کدام زمینه‌ها نمرات پایینی کسب می‌کنید، قطعاً اهمیت چندانی ندارد؛ بلکه مهم آن است که کدام‌یک از استعدادها در شما پررنگ‌تر می‌باشد؛ پس در صورتی که از این استعداد برخوردار نیستید و به‌طورکلی علاقۀ چندانی به آن ندارید، به‌دنبال دیگر استعدادهای خود بروید. ما در دیگر مقالاتی که در خصوص تمامی زمینه‌های استعداد و استعدادیابی می‌باشد، شما را یاری خواهیم کرد.

بازگشت به لیست

1 دیدگاه در “5:استدلال و تحلیل / استدلال تحلیلی (Analytical Reasoning)جانسون اوکانر

نظرات بسته شده است.