تبلیغات

آگاهی از برند چیست (Brand Awareness)؟ + انواع آگاهی از برند

 آگاهی از برند

آگاهی از برند یکی از اصول اصلی و بنیادی هر برند به شمار می‌آید. تا جایی که تمامی نگاه و فعالیت مدیران و بازاریابان در زمینه گسترش کسب و کار به این مبحث معطوف گردیده است. زیرا کسب و کارها از این طریق سریع تر نتیجه می‌دهند و می‌توان شاهد رشد آن‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن بود. به عبارت دیگر شاخص آگاهی برند باعث می‌شود تا برند فراموش نشود و همواره در ذهن مخاطبان جای داشته باشد. برای اینکه به اهمیت و ضرورت کاربرد آگاهی برند در کسب و کار پی ببرید، می‌توان گفت که هیچ یک از مشتریان در همان لحظه اول آشنایی با برند، آن را خریداری نمی‌کنند.

زیرا مشتری همواره به دنبال خرید یک برند مطمئن و با کیفیت است؛ بدین جهت تا زمانی که به یک شناخت نسبی درباره مشخصات، نحوه تولید، کیفیت و کارایی برند نرسد، درباره خرید و استفاده از آن هیچ تصمیمی نخواهد گرفت. بنابراین شما باید زمینه را برای آگاهی مخاطبان از برند فراهم سازید، تا بتوانید در مسیر رونق و پیشرفت کسب و کارتان موفق شده و به نتیجه نهایی دست یابید. در ادامه به بیان اطلاعاتی درباره آگاهی از برند و کاربردهای آن می‌پردازیم.

در مقاله ای دیگر به توضیح کامل رنگ برند پرداخته ایم.

 

آگاهی از برند چیست؟

آگاهی از برند (Brand Awareness) به میزان شناخت و آشنایی مصرف کنندگان با یک برند خاص در بازار اشاره دارد. این مفهوم نشان می‌دهد که چگونه مصرف کنندگان قادر به تشخیص یا به یاد آوردن یک برند هستند، به ویژه در مقایسه با سایر برندهای موجود در بازار. آگاهی از برند یک جزء کلیدی در استراتژی بازاریابی است و می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر تصمیمات خرید مصرف کنندگان داشته باشد. افزایش آگاهی از برند به شرکت‌ها کمک می‌کند تا اعتماد و وفاداری مشتریان خود را تقویت کنند.

 

شاخص آگاهی برند

انواع آگاهی از برند

انواع آگاهی از برند (Brand Awareness) شامل موارد زیر هستند:

  1. آگاهی بدون کمک (Top-of-Mind Awareness): این نوع آگاهی زمانی رخ می‌دهد که نام یک برند به عنوان اولین نامی که به ذهن مصرف کننده می‌رسد، در یک دسته محصولات یا خدمات خاص مطرح می‌شود. برای مثال، وقتی از کسی در مورد نوشابه‌های گازدار پرسیده می‌شود و او بلافاصله به یک برند خاص اشاره می‌کند.
  2. آگاهی با کمک (Aided Awareness): در این حالت، مصرف کنندگان نیاز به یادآوری یا سرنخ دارند تا بتوانند یک برند را شناسایی کنند. به عبارت دیگر، آنها ممکن است نتوانند خود به خود نام برند را به یاد آورند، اما وقتی نام برند را می‌شنوند یا می‌بینند، آن را به راحتی تشخیص می‌دهند.
  3. آگاهی محصولات متصل به برند (Brand Dominance): این نوع آگاهی زمانی است که برند به قدری قوی است که مصرف کنندگان هنگام فکر کردن به یک دسته محصول خاص، بلافاصله به آن برند فکر می‌کنند. در واقع، برند تبدیل به نمادی از آن دسته محصول می‌شود.
  4. آگاهی ترجیحی (Brand Preference): در این سطح از آگاهی، مصرف کنندگان نه تنها برند را می‌شناسند بلکه آن را نسبت به سایر برندها ترجیح می‌دهند. این نوع آگاهی نشان دهنده وفاداری به برند و تمایل به خرید مجدد محصولات یا خدمات آن برند است.
  5. آگاهی کامل از برند (Brand Recall): این حالت زمانی است که مصرف کنندگان می‌توانند برند را بدون هیچ گونه کمک بصری یا متنی به خاطر بیاورند. این نشان دهنده یک سطح بسیار بالا و عمیق از آگاهی از برند است.

هر یک از این انواع آگاهی از برند نقش مهمی در استراتژی بازاریابی یک شرکت دارند و می‌توانند بر تصمیمات خرید مصرف کنندگان تأثیرگذار باشند.

اگر نمی دانید چطور برند خود را معرفی کنید و داستان آن را بگویید مقاله داستان برند چیست به شما کمک می کند.

Brand Awareness چیست

اهمیت آگاهی از برند

براساس تحقیقات به عمل آمده مشخص شده که هرچه مشتریان آگاهی بیشتری نسبت به برند داشته باشند، زمان کمتری را صرف خرید می‌کنند. به عبارت دیگر آگاهی از برند تسهیل کننده فرآیند خرید است؛ زیرا برندهای معتبر و شناخته شده نیازی به توضیح و قانع نمودن مشتری ندارند. از طرف دیگر نیز اعتماد مخاطب به برند جلب شده و با خیال راحت خرید خود را انجام می‌دهد. در این راستا شرکت‌های تبلیغاتی تمام تلاش خود را به منظور افزایش آگاهی مخاطب از برند به کار گرفته‌اند. علاوه بر این ممکن است محصولات جدید، مشتری زیادی در بازار نداشته باشند.

 

به همین دلیل تبلیغات مناسب به منظور آگاهی مشتری از برند و محصول موردنظر تأثیر بسزایی در میزان فروش آن خواهد داشت. (همواره محصولات جدید نسبت به محصولات قدیمی تر نیاز بیشتری به تبلیغ و آگاه سازی مخاطب دارند. چرا که تازه وارد بازار شده‌اند و مشتری شناخت درستی از آن‌ها ندارد.)

پیشنهاد می شود مطالب ما در مورد صدای برند را بخوانید.

کاربرد آگاهی برند

مطالب پیشنهادی:   ویدیو مارکتینگ چیست؟ + انواع ویدئو مارکتینگ

 

دلایل نیاز به آگاهی از برند

  • تسهیل فرآیند خرید مشتری

تحقیقات نشان داده که در حدود 90 درصد تصمیمات انسان‌ها به صورت ناخودآگاه است. بدین جهت که مغز برای حفظ انرژی خود تصمیمات ناخودآگاه می‌گیرد؛ بنابراین ترجیح می‌دهد برندی را خریداری کند که آن را می‌شناسد و بک یک شناخت نسبی از آن رسیده است. البته به یاد داشته باشید که اولین خرید مشتری اهمیت چندانی ندارد، اگر مشتری خرید خود تکرار کرد و مجدداً برند و محصولات شما را انتخاب نمود، شما راه را درست رفته‌اید و با افزایش شاخص آگاهی برند باعث شده‌اید که مخاطب به یک شناخت کلی و جامع از برند و محصول شما دست پیدا کند.

  • افزایش میزان فروش و سهم برند در بازار

همواره صاحبان کسب و کار به دنبال فروش بیشتر و افزایش سرمایه خود هستند. در این راستا تسهیل فرآیند خرید مشتریان سبب شده تا آنان در کوتاه‌ترین زمان ممکن نسبت به خرید محصولات شما اقدام کنند. با این کار نه تنها درصد فروش شما افزایش می‌یابد، بلکه با زیاد شدن مشتری، سهم برند شما نیز بیشتر می‌شود و در پی آن گسترده وسیعی از بازار را به خود اختصاص خواهید داد.

تا جایی که روزانه شاهد فروش چندین برابر بیشتر از گذشته خواهید بود. به زبان ساده‌تر مشتریان به‌عنوان یک رسانه تبلیغاتی می‌توانند موجب افزایش سهم برند شما در بازار شوند. البته این کار تنها زمانی محقق خواهد شد که به یک تعریف کامل و جامعی از ” Brand Awareness چیست” برسید و بر اساس آن در جهت پیشبرد اهدافتان تلاش کنید.

  • افزایش اعتماد به برند

در دنیای امروز با توجه به افزایش کالا و خدمات و در پی آن ازدیاد برندها، افراد به دنبال خرید محصولات معتبر و با کیفیت هستند. در این جهت اگر شما باید تلاش کنید با ارائه تبلیغات شفاف و درج محصولات باکیفیت و متناسب با نیاز جامعه، اعتماد مخاطبان را جلب نمایید. در این صورت مشتریان با آگاهی از برند نسبت به خرید آن اقدام می‌کنند. نکته قابل توجه اینکه جلب نظر و اعتماد مخاطب کار چندان ساده‌ای نیست؛ شما در ابتدا باید ضروریات و نیاز جامعه را بررسی نموده و بر اساس آن اقدام به تولید محصول موردنظرتان نمایید. به عبارت دیگر می‌توان گفت با افزایش اعتماد به برند، میزان و درصد فروش نیز افزایش یافته و کسب و کارتان رونق خواهد گرفت.

  • ثبات در پیام های تبلیغاتی

شاید در نگاه اول پیام‌های تبلیغاتی چندان اهمیتی نداشته باشد. اما اگر دقیق‌تر به این موضوع بنگرید، خواهید فهمید که مخاطب به صورت موشکافانه پیام‌های تبلیغاتی (متنی، صوتی و تصویری) را رصد نموده و بر اساس آن نسبت به انتخاب یک برند خاص اقدام می‌نماید. بنابراین می‌بایست با توجه به کاربرد آگاهی برند در تبلیغات خود یک نقطه ثابت و مشترک داشته باشید. تنها با کمی دوگانگی در نحوه ارائه اطلاعات به مشتری در زمینه شناساندن کالا و خدمات، ممکن است تعداد زیادی از مخاطبان خود را از دست بدهید.

مطالب پیشنهادی:   دیجیتال مارکتینگ چیست + 30 فکت باورنکردنی بازاریابی دیجیتال

جمع بندی

با توجه به مطالبی که به آن‌ها اشاره نمودیم می‌توان گفت آگاهی از برند یکی از نکات مهم و ضروریان در هر کسب و کار به شمار می رود. زمانی که مشتری به یک آگاهی کامل درباره برند و محصول موردنظر خود برسد، راحت‌تر و سریع‌تر نسبت به خرید و استفاده از آن اقدام می‌کند. ما نیز می‌توانیم با توجه به گستره وسیع کاربرد آگاهی برند، بستری مناسب برای ارائه خدمات و محصولات خود اقدام کنیم.

البته به یاد داشته باشید که افزایش آگاهی و نفوذ در ذهن مخاطب کار چندان ساده‌ای نیست؛ برای این کار باید ابتدا نیاز جامعه هدف خود را پیدا کنید و بر اساس آن محصولی متناسب با آن نیاز در اختیار مخاطبان خود قرار دهید. پرسونال برند نوعی از برندینگ است که بهتر است در مورد ان بیشتر بخوانید.

بازگشت به لیست

1 دیدگاه در “آگاهی از برند چیست (Brand Awareness)؟ + انواع آگاهی از برند

نظرات بسته شده است.