بازاریابی و فروش

استراتژی بازاریابی چیست؟ + آموزش 7 مرحله تدوین استراتژی بازاریابی

تدوین استراتژی بازاریابی

استراتژی بازاریابی بیانگر تمامی اهداف (کوتاه‌مدت و بلند‌مدت) و برنامه جامعی است که یک سازمان منطبق بر مأموریت و چشم‌انداز تدوین‌شده خود دارد. یک استراتژی بازاریابی موفق، کارا و اثربخش باعث ایجاد مزیت رقابتی پایدار نسبت به رقبا می‌شود. اساس بازاریابی، دستیابی به بازار و مخاطبان برای افزایش فروش و سود است. اما چگونه این کار انجام می‌‌شود؟ تعریف استراتژی بازاریابی، اولین گامی است که هر شرکت پس از تعیین مأموریت و چشم‌انداز خود برمی‌دارد.

استراتژی بازاریابی چیست؟

تعاریف بسیار زیادی از استراتژی بازاریابی در جوامع مختلف وجود دارد، اما استراتژی بازاریابی به زبان ساده، طرح و برنامه کلی یک کسب‌وکار برای دستیابی به مشتریان بالقوه و تبدیل آنها به مشتریان واقعی است. استراتژی بازاریابی مؤثر زمینه رسیدن به یک مزیت رقابتی پایدار را فراهم می‌کند که هدف نهایی یک استراتژی بازاریابی مؤثر محسوب می‌شود. استراتژی بازاریابی هر کسب‌وکار، رویکرد بازاریابی جامعی است که برنامه بازاریابی آن را تدوین و طراحی می‌کند که مستنداتی شامل ابتکارات، اقدامات و فعالیت‌های بازاریابی با جداول زمانی، شیوه‌های انجام و دربرگیرنده اهداف کوتاه‌مدت و بلند‌مدت و جزئیات مرتبط است. بنابراین، تعریف استراتژی بازاریابی، اولین و مهم‌ترین گام در تحقق اهداف تدوین‌شده یک شرکت در راستای مأموریت و چشم‌اندازی است که بر اساس آن تأسیس شده است.

عناصر اصلی استراتژی بازاریابی

استراتژی بازاریابی اجزا و عناصر زیادی دارد؛ البته، هر نوع استراتژی بازاریابی از چهار عنصر اصلی تشکیل می‌شود. عناصر اصلی استراتژی بازاریابی عبارت هستند از:

نمونه استراتژی بازاریابی

اگر میخواهید بیشتر در مورد بازاریابی ایمیلی بدانید به شما پیشنهاد می کنیم مقاله بازاریابی ایمیلی چیست را مطالعه کیند.

1) بخش‌ بندی بازار هدف :

هر کسب‌وکاری در حوزه فعالیت خود مخاطبان و مشتریانی دارد که در گروه‌ها و بخش‌های خاصی طبقه‌بندی می‌شوند و جامعه آمار مخاطبان هدف آن کسب‌وکار را تشکیل می‌دهند. در گام اول، مشتریان و بازار هدف و نیازهای آنها به طور دقیق شناسایی و طبقه‌بندی می‌شوند؛ این کار از طرق مختلف ازجمله تحقیقات بازاریابی، گزارش‌های بازاریابی و مراجع و منابع معتبر (مراجع مکتوب، مدون، آنلاین و …) انجام می‌شود.

شناسایی و گروه‌بندی جامع و دقیق مخاطبان و توجه و رسیدگی به اولویت‌ها، انتظارات و نیازهای آنها برای تداوم فعالیت و بقای هر سازمانی در عرصه رقابت در صنعت خود با رقبایی که با آنها مواجه می‌شود، بسیار مهم و ضروری است.

2) هدف‌ گذاری و موقعیت‌ یابی :

بازار هدف و مشتریان پس از شناسایی، به‌منظور رسیدن به بیشترین سود بر اساس اولویت‌ها، اقتضائات و ترجیحات هدف‌گذاری و موقعیت‌یابی می‌شوند. محصولات ارائه‌شده، قابلیت‌ها و ویژگی‌های محصولات، نقاط قوت و نقاط ضعف سازمان، منابعی که آن در اختیار دارد، توان سازمان در پوشش نیازمندی‌های بازار هدف و انتظارات مخاطبان که باید برآورده شوند از عوامل تأثیر گذار در هدف‌گذاری و موقعیت‌یابی بازار هدف هستند.

3) اقدامات و برنامه‌ های بازاریابی و تبلیغاتی

هدف‌گذاری و موقعیت‌یابی به‌تنهایی ضامن تداوم بقا و حیات سازمان نیست. یک شرکت برای اینکه مطمئن شود بخشی از بازار که هدف‌گذاری کرده است از محصولات ارائه‌شده آگاه هستند نیاز به تبلیغات دارد. بازاریابی و تبلیغات با شیوه‌های متنوع آفلاین و آنلاین و راهکارهای مختلف انجام می‌شود؛ در این راستا، پیام برند در قالب برنامه‌ها و کمپین‌های بازاریابی و تبلیغاتی باید به مخاطبان هدف به‌دقت توضیح و اطلاع دهد چرا و چگونه محصولات می‌توانند نیازهای گوناگون آنها را برآورده کنند.

4) نظارت و ارزیابی عملکرد

در گام نهایی، بررسی بازخورد اقدامات و نتایج، نظارت و ارزیابی عملکرد که بسیاری از شرکت‌ها از آن صرف‌نظر می‌کنند، بسیار مهم و تعیین‌کننده است. با بررسی و نظارت دقیق و همه‌جانبه اقدامات تعیین و تدوین‌شده، میزان اثربخشی و کارایی استراتژی بازاریابی طراحی‌شده مشخص می‌شود. همچنین، این گام به‌وضوح تعیین می‌کند چگونه و تا چه اندازه استراتژی بازاریابی در تحقق مأموریت، چشم‌انداز و اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت تعریف‌شده تأثیرگذار بوده است.

پس از اینکه نقاط ضعف، کاستی‌ها و کمبودها در زمینه‌ها و مراحل مختلف مشخص شدند، اقدامات و تغییرات اصلاحی مورد نیاز و مقتضی طراحی و به‌منظور اجرا در چهارچوب استراتژی بازاریابی گنجانده می‌شوند تا استراتژی اصلاح و بهبودیافته در جهت رفع نقایص قبلی دوباره به‌طور کامل اجرا شود.

با مطالعه مقالات اختصاصی ، می توانید با ایده های بازاریابی چریکی آشنا شوید.

انواع استراتژی بازاریابی

هر سازمانی بر اساس نیاز کسب‌وکار و تعریفی که از مأموریت، چشم‌انداز و اهداف کوتاه‌مدت و اهداف بلند‌مدت خود دارد از میان انواع استراتژی‌ بازاریابی، یک یا چند استراتژی را انتخاب می‌کند.

بدیهی است که در این انتخاب، عوامل مختلفی تأثیرگذار هستند؛ مهم‌ترین عوامل اصلی تعیین‌کننده عبارت هستند از:

• اجزا و عناصر استراتژی‌ بازاریابی
• اولویت‌ ها و اقتضائات تعریف‌ شده و اعمال‌ شده از محیط خارج از سازمان
• محصولات ارائه‌ شده و قابلیت‌ ها و ویژگی‌ های آنها
• نقاط قوت و نقاط ضعف سازمان و منابعی که در دسترس سازمان است

استراتژی‌ های بازاریابی در سه سطح طراحی و اجرا می‌ شوند

1) استراتژی‌ در سطح شرکت یا بنگاه ( سطح یک ) که در سطح کلان سازمان تعیین می‌شوند
2) استراتژی در سطح واحدهای سازمان یا استراتژی تجاری (سطح دو) که در سطح واحدهای استراتژیک سازمان تعریف می‌شوند
3) استراتژی عملیاتی یا وظیفه‌ای (سطح سه) که در قالب طرح‌ها و پروژه‌های عملیاتی تعیین می‌شوند

سازمان‌ها اغلب به‌جای اتخاذ یک استراتژی جامع و واحد، از مجموعه‌ای از استراتژی‌های مرتبط که هر یک در سطح مختلفی از سازمان طراحی می‌شوند، استفاده می‌کنند. در شرکت‌های کوچک یا شرکت‌هایی که تنها دارای یک خانواده محصول هستند، استراتژی‌های سطح بنگاه و سطح تجاری با یکدیگر تلفیق می‌شوند.

چگونه استراتژی‌ بازاریابی مناسب از میان انواع استراتژی‌های بازاریابی اتخاذ می‌شود؟ چگونه یک استراتژی فروش موفق از میان انواع استراتژی‌های فروش که با استراتژی‌ بازاریابی اتخاذ‌شده انطباق دارد، انتخاب می‌شود؟

شاید شما هم جزء آن دسته از افرادی باشید که دغدغه تدوین استراتژی بازاریابی برای کسب و کار خود را در سر دارند. در این صورت باید مسائل مهمی را راجع به آن مد نظر قرار دهید. به طور مثال باید بدانید استراتژی‌ های بازاریابی دارای چند بخش مختلف هستند که جهت طراحی هر یک از آنها می‌بایست دقت کافی به خرج داد. چشم‌انداز سازمان، اهداف بازاریابی و … از جمله بخش‌ های گوناگون تدوین یک استراتژی بازاریابی به شمار می‌روند.

تدوین استراتژی بازاریابی شامل چه بخش‌ هایی می‌ شود؟

همان طور که در مقدمه ذکر شد تدوین استراتژی‌های بازاریابی از بخش‌های گوناگونی تشکیل می‌شود. برای این که بتوان جهت تدوین انواع استراتژی بازاریابی اقدام به عمل آورد باید این بخش‌ها را به خوبی مورد توجه قرار داد. اگر بخواهیم بخش‌های گوناگون استراتژی بازاریابی را به اختصار معرفی کنیم، می‌توان گفت این بخش‌ها شامل موارد زیر هستند:

1) چشم‌انداز سازمان: شما آینده کسب و کارتان را چطور تصور می‌کنید؟
2) مأموریت سازمان: به چه دلیل کسب و کار شما ایجاد شده است؟
3) اهداف بازاریابی: شما چه هدفی را از تدوین یک استراتژی بازاریابی دنبال می‌کنید؟
4) استراتژی بازاریابی: شما چگونه می‌خواهید اهداف بازاریابی مورد نظر خود را اجرا کنید؟

شما می‌توانید کسب و کار خود را با توجه به هر یک از این بخش‌ها مورد بررسی قرار داده و نسبت به تدوین استراتژی‌ های بازاریابی (تدوین برنامه بازاریابی) مورد نیاز خود، دست به کار شوید. تدوین انواع مختلف استراتژی بازاریابی نیازمند پشت سر گذاشتن چندین مرحله است که در ادامه راجع به آنها صحبت خواهیم نمود.

 

اگر به کار ویزیتوری علاقه دارید در مقاله وظایف ویزیتور بیشتر با این شغل آشنا شوید.

چگونگی تدوین استراتژی بازاریابی

مطالب پیشنهادی:   بازاریابی شبکه اجتماعی چیست؟ + کاربرد smm

به چه دلیل نیاز به استفاده از استراتژی‌ های بازاریابی وجود دارد؟

امروزه شرکت‌ها برای آن که بتوانند توجه مصرف کنندگان را به نحوی مطلوب جلب کنند انواع استراتژی‌های بازاریابی را به کار می‌گیرند. همچنین برای آن که بتوان مشتریان را راجع به مشخصات و مزیت‌های محصولات یک شرکت آگاه نمود، باید از یک استراتژی بازاریابی مناسب استفاده کرد. با بهره گیری از یک استراتژی بازاریابی مؤثر این امکان برای شما مهیا می‌شود که از رقبای خود پیشی گرفته و به اهداف مد نظرتان نزدیک شوید.

لازم به ذکر است که بگوییم: امکان دارد استراتژی‌های بازاریابی تماماً به صورت نوآورانه مورد استفاده قرار گیرند. همچنین از سوی دیگر ممکن است شما تمایل داشته باشید بعضی از استراتژی‌های بازاریابی را که قبلاً مورد استفاده قرار گرفته‌اند، جهت دستیابی به اهداف خود به کار بگیرید. در حال حاضر انواع مختلفی از استراتژی‌های بازاریابی را شاهد هستیم که هر شرکت باید متناسب با نیاز خود اقدام به انتخاب و استفاده از آنها نماید.

اگر میخواهید درمورد استراتژی بیشتر بدانید به شما پیشنهاد می کنیم مقاله راهبرد چیست را مطالعه کنید.

مراحل تدوین استراتژی بازاریابی

سؤالات بسیاری را می‌توان در رابطه با استراتژی‌های بازاریابی از جمله راجع به چگونگی تدوین استراتژی بازاریابی طرح کرد. در صورتی که تمایل دارید نسبت به تدوین یک استراتژی بازاریابی مناسب اقدام به عمل آورید، ابتدا باید مراحل انجام این کار را به خوبی مورد بررسی قرار داده و شناخت کافی در مورد آنها کسب نمایید. آگاهی از مراحل گوناگونی که می‌بایست جهت تدوین استراتژی‌های بازاریابی طی شود، روش صحیح تدوین استراتژی‌ها را به شما می‌آموزد.

۷ مرحله‌ای که باید برای طراحی و تدوین استراتژی بازاریابی آنها را پشت سر بگذارید، عبارت‌اند از:

  • مرحله اول: ابتدا لازم است تصویر دقیق و روشنی از مشتریان هدف به کمک تحقیقات بازار ارائه شود.
  • مرحله دوم: این مرحله با تحلیل بازار در ارتباط است. برای آن که بتوان اطلاعاتی از بازار به طور مثال مشتریان بالقوه، مشتریان بالفعل و … به دست آورد، می‌توان از تحقیقات بازار کمک گرفت.
  • مرحله سوم: در این مرحله می‌بایست تحلیل رقبا صورت گیرد. باید این موضوع بررسی شود که چنانچه یک مشتری تمایل به خرید از شما نداشته باشد، راهکار جایگزین وی چه خواهد بود؟ آن راه‌ها باید از نظر نقاط ضعف و قوتی که دارند مورد بررسی قرار گیرند.
  • مرحله چهارم: در این مرحله باید مشخص شود که بهترین روش جهت توزیع محصول یا خدمت کدام است؟
  • مرحله پنجم: در مرحله پنجم انتظار می‌رود شما به تعریف آمیخته بازاریابی مرتبط با کسب و کار خود بپردازید.
  • مرحله ششم: در این مرحله نوبت به آن می‌رسد که اقداماتی جهت تحلیل بودجه صورت گیرد. بودجه در نظر گرفته شده برای بخش‌های گوناگون بازاریابی می‌بایست تحلیل شده و شفاف سازی گردد.
  • مرحله هفتم: در مرحله آخر لازم است مرور و بازنگری انجام شود. شما باید تمامی قسمت‌های برنامه را مورد بازبینی قرار دهید. در صورتی که مشخص شد قسمت‌هایی از آن غیر مؤثر یا مضر هستند، می‌توانید نسبت به حذف آنها اقدام کنید.

مراحلی که ذکر شد باید به دقت مورد توجه قرار گیرند تا بتوان جهت تدوین انواع استراتژی بازاریابی از آنها به نحو مناسبی کمک گرفت. شما می‌توانید هر یک از این مراحل را به طور تخصصی آموزش دیده و جهت تدوین استراتژی بازاریابی مورد استفاده قرار دهید.

مطالب پیشنهادی:   اتوماسیون بازاریابی چیست و چرا باید از آن استفاده کرد؟

نمونه برنامه استراتژیک بازاریابی
چه عناصری باید در استراتژی بازاریابی مورد توجه قرار گیرد؟

اگر قصد آن را دارید که استراتژی بازاریابی مناسبی را برای کسب و کار خود تهیه کرده و مورد استفاده قرار دهید، خوب است در ابتدای کار به چند عنصر کلیدی در آن توجه کافی داشته باشید. عناصر کلیدی استراتژی‌های بازاریابی شامل مشتریان، شرکت، رقابت، محیط تکنولوژیک، محیط اجتماعی، محیط سیاسی و محیط اقتصادی است. خاطر نشان می‌شود سه مورد اول به عنوان محیط داخلی یعنی محیطی که یک شرکت قادر است آن را تحت کنترل قرار دهد شناخته می‌شوند. چهار مورد بعدی نیز تحت عنوان محیط خارجی معرفی می‌شوند یعنی محیطی که تحت کنترل شرکت نیستند.

مزایای تدوین استراتژی بازاریابی

اگر بتوانید موفق به تدوین استراتژی بازاریابی مناسبی برای کسب و کار خود شوید، به طور حتم قادر خواهید بود از مزیت‌های قابل توجه آن نیز برخوردار شوید. اما شما فکر می‌کنید تدوین یک استراتژی بازاریابی خوب چه مزیت‌هایی را برایتان به ارمغان خواهد آورد؟ در صورتی که در تدوین استراتژی بازاریابی موفق عمل کنید می‌توانید توقع داشته باشید که اهداف تجاری مد نظرتان به نحوی رضایت بخشی محقق شده و محصولاتتان اعتبار زیادی کسب کنند. زمانی که استراتژی بازاریابی خوبی را تدوین می‌کنید به کمک آن می‌توانید کسانی را که نسبت به خدمات و محصولات شما بیشتر تمایل نشان می‌دهند هدف گیری نمایید.

هنگامی که به تدوین استراتژی بازاریابی برای کسب و کار خود که شامل فاکتورهای مختلفی است، می‌پردازید این امکان را به دست می‌آورید که بیشترین بهره برداری را از سرمایه گذاری صورت گرفته برای بازاریابی داشته باشید. علاوه بر این قادر خواهید بود بازاریابی را به صورت متمرکز نگاه داشته، نسبت به اندازه گیری نتایج فروشتان اقدام کرده و جهت ارتقای آن کوشش نمایید. چنانچه در نظر دارید با چگونگی تدوین استراتژی‌های بازاریابی و موضوعات مرتبط با آن آشنایی بیشتری پیدا کنید، ضروری است مطالعات خود را در این رابطه افزایش دهید. برای نمونه می‌توانید تحقیقات دقیق‌تری را راجع به مراحل تدوین انواع استراتژی‌ ها به عمل آورده یا به بررسی چند مثال برای تدوین استراتژی بازاریابی و نمونه برنامه استراتژیک بازاریابی بپردازید.

بهترین استراتژی بازاریابی، بهترین استراتژی فروش یا بهترین استراتژی‌های بازاریابی دنیا، کلمات و عباراتی هستند که ذهن بسیاری از بازاریابان را در سراسر جهان به خود مشغول کرده‌اند. بازاریابی و فروش ارتباط تنگاتنگی با هم دارند و نمی‌توان آنها را جدا از یکدیگر در نظر گرفت. میزان انرژی که شما برای استراتژی بازاریابی خود صرف می‌کنید، موفقیت کسب و کار شما را تعیین می‌کند. اما بهترین استراتژی برای بازاریابی یا بهترین استراتژی فروش فقط می‌تواند یک سازمان را برای ادامه حیات و بقا در بازار و صنعت خود امیدوار کند.

بهترین استراتژی بازاریابی

اصول بازاریابی، دستیابی به بازار هدف و تعامل با آن برای افزایش فروش است. اما چگونه این کار انجام می‌‌شود؟ ما در این مقاله به فهرستی از استراتژی‌های بازاریابی اثبات‌شده برای افزایش فروش اشاره می‌کنیم که بهترین استراتژی‌های بازاریابی دنیا محسوب می‌شوند و سازمان‌ها می‌توانند از آنها به‌عنوان بهترین استراتژی برای بازاریابی و بهترین استراتژی فروش کالاها یا خدمات استفاده کنند.

1- ایجاد نمونه‌ های آزمایشی

بهترین روش برای نمایش محصولات خود به مشتریان بالقوه، نمایش از طریق نمونه است. از این رو، ایجاد نمونه‌های آزمایشی نه تنها محصول شما را توضیح می‌دهد، بلکه به طور دقیق نشان می‌دهد چگونه محصول شما می‌تواند در دنیای واقعی استفاده شود.
نمونه‌های آزمایشی می‌توانند در تبلیغات سنتی و دیجیتال مانند بیلبوردها، مجلات، تبلیغات بنری، بازاریابی از طریق ایمیل و موارد دیگر بکار برده شوند. در حالت ایدئال، شما نمی‌خواهید این موارد را خودتان طراحی کنید و بدیهی است از یک طراح بازاریابی و تبلیغات حرفه‌ای که در کسب‌وکار و چشم‌انداز برند شما تجربه دارد و نیاز واقعی کسب‌وکار شما را به طور کامل درک می‌کند، همیشه استفاده می‌کنید.

2- ایجاد اعتماد در مشتریان ریسک‌ گریز

هدف از تبلیغات، ترغیب مخاطب برای تبدیل طرفدار یا مشتری بالقوه به یک خریدار یا کاربر مصرف‌کننده است. هنگامی که شما مشکلات مکرر از دیدگاه مشتریان خود را شناسایی کنید، محتوای مطلوب خود را با یک پیام استادانه ایجاد می‌کنید؛ پیامی درباره اینکه چگونه مشتریان قطعاً نمی‌توانند بدون محصول شما زندگی کنند؛ بنابراین، با پیام خود آنچه را که مشتریان از محصول شما انتظار دارند، دقیقاً نشان می‌دهید و از این طریق، در آنها اعتماد ایجاد می‌کنید.

3 مشکل متداول از دیدگاه مشتریان از سه حوزه مالی – بهره‌وری – پشتیبانی ناشی می‌شوند. در حوزه مالی در ارتباط با قیمت‌گذاری محصولات دقت کنید تا قیمت رقابتی ارائه کنید. بر ویژگی‌ها، مزایا و نقاط مثبت محصولات خود تاکید کنید تا بهره‌وری داشته باشید. پشتیبانی قوی از محصولات خود داشته باشید تا مشتریان به برند شما وفادار شوند.

3- بهینه‌ سازی ویدئوها

محتوای ویدئویی در بازاریابی دیجیتال باعث می‌شود مشتریان به طور ناگهانی تحریک شوند. وبلاگ‌ها را با اضافه‌کردن ویدئوهای جذاب، مرتبط و هدفمند به‌روزرسانی کنید. چه از ویدئوهای کوتاه یا از ویدئوهای طولانی استفاده کنید؛ امروزه، بازاریابان از این نوع رسانه برای جذب مشتریان بالقوه و تبدیل آنها به خریداران استفاده می‌کنند. مطمئن شوید ویدئوها برای پخش در دستگاه‌های موبایل مناسب و کاربرپسند هستند.

مطالب پیشنهادی:   0 تا 100 فروش مکمل چیست؟ + معرفی انواع بیش فروش

4- به‌روز رسانی محتوا در فواصل زمانی منظم

به‌روزرسانی منظم محتوای وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی به شما فرصتی باورنکردنی برای ارتباط و تعامل با کاربران می‌دهد و به‌موجب آن، می‌توانید محصولات خود را از طریق یکی از انواع مختلف تبلیغات آسان‌تر بفروشید. ارسال محتوا در شبکه اینستاگرام از طریق اِستوری، یکی از قابل‌توجه‌ترین و تأثیرگذارترین موارد به‌روزرسانی محتوا است که علاوه بر کاربرد در تبلیغات پرداختنی، با دنبال کردن اعضا، برندسازی نیز که یکی از ارکان بسیار مهم استراتژی بازاریابی شما است، انجام می‌شود.

5- شخصی‌ سازی تجربه مشتریان

امروزه، یک رویکرد بازاریابی واحد برای سازمان‌ها که در تمامی شرایط بکار برده شود، هیچ ارزشی ندارد. شرکت‌ها برای شرایط مختلف بازار و مشتریان متنوع خود به رویکردهای پویا و تغییرپذیر نیاز مبرم دارند و شخصی‌سازی رویکردی است که از آن برای پاسخ به نیاز کاربران و مشتریان گوناگون استفاده می‌شود. بازاریابان می‌توانند در چهارچوب کار خود از هر تلاش منطقی، موجه و قانونی برای جمع‌آوری اطلاعات شخصی‌سازی‌شده مخاطبان هدف و خریداران در بسترهای مختلف برای برنامه‌ریزی و طراحی قیف فروش و استراتژی بازاریابی و استراتژی فروش استفاده کنند.

بهترین استراتژی بازاریابی

6- استفاده از محتوای صوتی و جستجوی صوتی

مشتریان علاقه دارند با سرعت زیاد پاسخ سؤالات خود را دریافت و برای خرید کالاها یا خدمات مورد نیاز خود تصمیم‌گیری کنند. مطالعات نشان می‌دهند تا سال 2020 بیش از 50 درصد نتایج جستجو از طریق جستجوهای صوتی بوده‌اند. از این رو، محتوای خود را به‌گونه ای بهینه‌سازی کنید که علاوه بر اینکه شامل محتوای صوتی باشد، از طریق فناوری صوتی نیز قابل جستجو باشد.

برای جستجوی کلمات کلیدی صوتی از کلمات کلیدی طولانی با طول دو یا سه کلمه استفاده کنید. مطمئن شوید سرعت جستجوی صوتی کَند نباشد، میانگین نتیجه سرعت جستجوی صوتی 6/4 ثانیه است.

اگر میخواهید بیشتر درمورد بازاریابی محتوایی بدانید به شما پیشنهاد میکنیم مقاله اهمیت بازاریابی محتوایی رامطالعه کنید.

7- استفاده از سئوی ارگانیک

از قدرت بهینه‌ سازی موتورهای جستجو (سئو) که به سئوی ارگانیک یا طبیعی نیز شناخته می‌شود، برای ایجاد ترافیک کاربران بر روی وب‌سایت چشم‌پوشی نکنید. اگرچه شاید سئوی ارگانیک دشوارترین نوع بازاریابی باشد؛ بااین‌حال، این سرمایه‌گذاری در بلندمدت نتیجه‌بخش است.

اگر میخواهید در مورد سئو بیشتر بدانید مقاله بهینه سازی سایت چیست را از دست ندهید.

8- استفاده از بازاریابی از طریق ایمیل

بازاریابی ایمیلی همواره یکی از مؤثرترین استراتژی‌های فروش برای شرکت‌ها بوده است. خبرنامه‌های پست الکترونیکی نیز یکی از مهم‌ترین روش‌هایی است که بازاریابان از آن برای بازاریابی از طریق ایمیل استفاده می‌کنند. در این روش، بازاریابان با عضویت افراد و سازمان‌ها در خبرنامه‌ پست الکترونیک با در اختیار داشتن پست الکترونیک مخاطبان، خبرنامه‌ها، اطلاعیه‌ها و آگهی‌های تبلیغاتی را برای آنها ارسال می‌کنند.

9- استفاده از ربات‌ های گفتگو و سامانه‌ های ارسال تیکت در وب‌ سایت

ربات‌های گفتگو و سامانه‌ های ارسال تیکت، دو روش پاسخگویی سریع به پرسش‌های مشتریان و افزایش فروش هستند. دسترسی کاربران به جعبه محاوره ربات گفتگو و سامانه‌ ارسال تیکت را در تمامی صفحات وب‌سایت تسهیل کنید تا آنها به‌سادگی بتوانند با این روش‌های محبوب با شما تعامل داشته باشند.

64 درصد کاربران اینترنت معتقدند خدمت‌رسانی و پاسخگویی 24 ساعته بهترین ویژگی ربات‌های گفتگو است. ربات‌های گفتگو و سامانه‌های ارسال تیکت به 80 درصد پرسش‌های استاندارد کاربران پاسخ می‌دهند.

بهترین استراتژی فروش

10- استفاده از تبلیغات پرداخت به‌ ازای کلیک

در روش تبلیغات بر اساس کلیک که از خدمات گوگل محسوب می‌شود، آگهی‌های خود را در موتور جستجوگر گوگل تبلیغ می‌کنید که هزینه آن بر اساس قیمت تعیین‌شده گوگل برای کلمات کلیدی تعریف‌شده محاسبه می‌شود. با این روش، بر اساس بودجه روزانه تعیین‌شده برای کمپین تعریف‌شده با هدایت کاربران به وب‌سایت و صفحات آن، می‌توانید به مخاطبان هدف خود دسترسی پیدا کنید. این روش می‌تواند همراه با سئوی ارگانیک و ایجاد محتوای مناسب تأثیرگذارتر باشد.

11- بازاریابی مجدد یا هدف‌ گذاری مجدد

بازاریابی فرآیندی طراحی‌شده برای دستیابی به مشتریان است که در صورتی که در آن موفق نشدید باید این فرآیند را دوباره تکرار کنید. بازاریابی مجدد یا هدف‌گذاری مجدد یک استراتژی کاملاً اثربخش به منظور دستیابی به مشتریانی است که قبلاً علاقه‌مند به تبلیغات شما بودند. با این استراتژی، برند شما برای مشتریان بالقوه یادآوری می‌شود و محتوای خود را به‌گونه‌ای بروزرسانی می‌کنید تا برای مخاطبان هدف جذاب‌تر باشد.

12- استفاده از ترکیبی از روش‌ های جدید و قدیم برای جذب مخاطبان

ترکیب استراتژی‌ها و روش‌های جدید و قدیم فرصت‌هایی عالی برای جذب مشتریان ایجاد می‌کند. بیلبوردها، تبلیغات بنری، تبلیغات تلویزیونی، تبلیغات در رسانه‌های چاپی و برگزاری رویدادها و مناسبت‌های مرتبط و هدفمند ازجمله روش‌های سنتی بازاریابی و تبلیغات هستند که با وجود اوج گرفتن استراتژی‎های تبلیغاتی جدید، همراه با روش‌های جدید و تبلیغات دیجیتالی هنوز در جذب مشتریان بسیار تأثیر گذار هستند.

13- به تکامل ارزش‌ های برند خود ادامه دهید

وضعیت و شرایط جهان فعلی تغییر یافته است و کسب‌وکارها و روش‌های بازاریابی آنها نیز باید همسو و متناسب با این شرایط تحول یابند. دیدگاه و رویکرد انتقال تفکر و تفکر طراحی نقش‌های بسیار مهمی در تبلیغات و بازاریابی دارند. هویت برند و پیام برند همواره با تحولات جهان پیرامون آن، به بروزرسانی و تغییر سازگار نیاز دارد. اکنون، ارتباط عاطفی با یک برند بیش از هر زمان دیگری بسیار مهم است. 94 درصد افراد معتقدند برندی را به دیگران توصیه می‌کنند که به طور عاطفی با آن درگیر شده‌اند.

بهترین استراتژی های بازاریابی دنیا

14- برای تغییر آماده باشید

چشم‌انداز بازاریابی به طور مداوم در حال توسعه و تغییر است. از کاهش بودجه بازاریابی تا تغییرات در الگوریتم‌های گوگل، همگی تغییراتی گریزناپذیر هستند. آماده شدن سازمان‌ها برای تغییرات به‌آرامی آنها را مستعد تحولات گوناگون که باید با آنها مواجه شوند، می‌کند. با تغییرات فناوری و اقتصاد دیجیتال خود را سازگار کنید. بودجه بازاریابی و تبلیغات را به استراتژی‌ها و روش‌هایی اختصاص دهید تا بیشترین نرخ بازگشت سرمایه را داشته باشند. نظارت بر تغییرات و تحولات بازار همیشه شما را در این عرصه پیش از رقبا نگه می‌دارد.

مطالب پیشنهادی:   بازاریابی چریکی چیست؟ 5+3 ایده بروز و کاربردی بازاریابی چریکی 2023

سوالات متداول:

استراتژی بازاریابی چیست؟

استراتژی بازاریابی هر کسب‌وکار، رویکرد بازاریابی جامعی است که برنامه بازاریابی آن را تدوین و طراحی می‌کند که مستنداتی شامل ابتکارات، اقدامات و فعالیت‌های بازاریابی با جداول زمانی، شیوه‌های انجام و دربرگیرنده اهداف کوتاه‌مدت و بلند‌مدت و جزئیات مرتبط است.

تدوین استراتژی بازاریابی چه مزیتی دارد؟

در صورتی که در تدوین استراتژی بازاریابی موفق عمل کنید می‌توانید توقع داشته باشید که اهداف تجاری مد نظرتان به نحوی رضایت بخشی محقق شده و محصولاتتان اعتبار زیادی کسب کنند. زمانی که استراتژی بازاریابی خوبی را تدوین می‌کنید به کمک آن می‌توانید کسانی را که نسبت به خدمات و محصولات شما بیشتر تمایل نشان می‌دهند هدف گیری نمایید.

بازگشت به لیست

5 دیدگاه در “استراتژی بازاریابی چیست؟ + آموزش 7 مرحله تدوین استراتژی بازاریابی

  1. بازتاب: استراتژی بازاریابی چیست؟ + آموزش 7 مرحله تدوین استراتژی بازاریابی - پردیسا یوسفی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *