تبلیغات

داستان برند چیست ؟ 3 نکته مهم فرایند ساخت برند استوری

داستان برند چیست

در پاسخ به سوال داستان برند چیست؟ باید گفت، داستان برند به معنای تاریخچه، مسیر توسعه و هویت یک برند یا نام تجاری است. این داستان شامل چگونگی شکل‌گیری برند، ارزش‌ها و فلسفه‌ای که برند بر اساس آن‌ها بنا شده، تغییرات و چالش‌هایی که در طول زمان با آن‌ها روبرو شده، و نحوه ارتباط و تعامل برند با مشتریان و بازار است. داستان برند نه تنها تاریخچه‌ای از یک نام تجاری را روایت می‌کند، بلکه بخش مهمی از هویت و اعتبار آن برند در نظر مصرف‌کنندگان است.

داستان برند به طور خلاصه، بیانگر روح و شخصیت یک کسب‌وکار است. این داستان می‌تواند شامل دلایل انتخاب نام برند، ایده‌های اولیه برای تأسیس آن، نحوه توسعه محصولات و خدمات و چگونگی ایجاد ارتباط عاطفی با مشتریان باشد. یک داستان برند قوی و مؤثر می‌تواند به مخاطبان کمک کند تا با برند ارتباط برقرار کنند و به آن وفادار بمانند.

هر برندی در طول حیات خود از زمانی که فعالیت خود را آغاز کرده، سرگذشت پرفراز و نشیبی را گذرانده است. از این رو، پشت هر کسب‌وکاری یک داستان برند نهفته است. نزد مدیر هر کسب‌وکاری که بروید، می‌توانید سرگذشت برند یا برند استوری کسب‌وکارش را به‌طور کامل بشنوید؛ داستان‌هایی که هر یک مملو از نکات ارزنده و تجربه‌های گرانقدر است. تجربه‌ها و داستان‌های تلخ و شیرین برند از جنس واقعیت هستند که در صورتی که به‌خوبی روایت شوند، می‌توانند روشنگر و هدایت‌گر راه نسل‌های بعدی باشند. به‌راستی، خلق و روایت داستان کار هرکسی نیست. روایتگری و داستان‌ سرایی کار پیچیده‌ای است که به تخصص‌های بسیاری نیاز دارد.

برند استوری چیست

اگر در حال انتخاب اسم برای شرکت خود هستید، قبل از هر اقدامی مقاله نمونه اسم شرکت را مطالعه کنید.

تمامی برندهای معروف داستان و ماجرای برند خود را با جزئیات و به‌طور شفاف بیان و معرفی می‌کنند و از این رو، مخاطبان به‌خوبی می‌توانند این برندها را بشناسند؛ این داستان، کاملاً واقعی و اصیل است، به‌گونه‌ای که حقیقت وجودی خود را آشکار می‌کنند.
هر برندی ماجرا و داستان منحصربفرد خود را دارد. اما واقعاً داستان برند یا برند استوری چیست؟ نکات داستان برند کدامند؟ ساخت داستان برند چگونه است و چه فرآیندهایی دارد؟ این مقاله تلاش می‌کند به این پرسش‌ها پاسخ دهد.

برند استوری چیست؟

داستان‌ سرایی برند (Brand Storytelling) فرایندی است که طی آن یک برند داستان‌ها و روایت‌هایی را برای ایجاد ارتباط عمیق‌تر و معنادارتر با مخاطبان خود به کار می‌گیرد. این داستان‌ها معمولاً شامل عناصری مانند منشأ برند، چالش‌ها، موفقیت‌ها، ارزش‌ها و اهداف آن هستند. هدف اصلی داستان‌ سرایی برند این است که احساسات و علایق مخاطبان را برانگیزد و به آن‌ها کمک کند تا با برند ارتباط عاطفی برقرار کنند. این رویکرد در بازاریابی به شرکت‌ها کمک می‌کند تا برند خود را از رقبا متمایز کرده و وفاداری مشتریان را جلب کنند.

داستان یا ماجرای برند با تاریخچه یا پیشینه آن تفاوت دارد و تنها بخش کوچکی از تاریخچه کسب‌وکار و پیشینه است، همیشه برای همه مردم هیجان‌انگیز است؛ روایت و ماجرایی پیوسته، یکپارچه و منسجم از کل آن چیزی است ( وقایع، رخداد‌ها، اتفاقات، نتایج و پیامد‌ها، دستاورد‌ها و حقایق پشت کسب‌وکار ) که برای برند اتفاق افتاده است. این اتفاقات، رویداد‌هایی پشت سر هم از یک موضوع هستند که ذهن مردم را با خود همراه و درگیر می‌کند، به نتیجه‌ای نهایی ختم می‌شوند و حس تعامل و پیوند عمیقی بین انسان‌ها و برند ایجاد می‌کند.

بنابراین، با خلق داستان یا ماجرای برند که همان قصه فراز و نشیب‌هایی است که در مسیر رونق‌گرفتن کسب‌وکار رخ داده است، مخاطبان هدف آن بسیار بیشتر تحت تأثیر قرار می‌گیرند و با ایجاد پیوندی عمیق بین برند و آن‌ها، باعث می‌شود مشتریان احساس بهتری نسبت به برند داشته باشند.

برای خلق قصه برند باید شخصیت‌های مختلفی برای آن تعریف کنید و مانند یک فیلم یا کتاب با رخداد‌های گوناگون برند که واقعیت آن است، آن‌ها را به‌گونه‌ای روایت کنید و پیش ببرید که احساسات آن‌ها برانگیخته شود.

برای آشنایی بیشتر با معنی برند، مقاله ما با عنوان برند چیست را مطالعه نمایید.

داستان سرایی برند چیست

موضوع ماجرا یا قصه برند می‌تواند هر آن چیزی باشد که برای آن اتفاق افتاده است، از پیروزی‌ها، شکست‌ها، سختی‌ها و ناملایمات و چالش‌ها، قرارداد‌ها و قوانین سازمان، فرهنگ سازمانی، اهداف، ماموریت، چشم‌انداز، محصولات و دیگر ماجرا‌های مربوط به برند.

برند استوری به‌هیچ وجه داستانی مبهم و بی‌سروته که تنها جنبه سرگرمی داشته باشد نیست و تمرکز آن بر الهام‌بخشی و تأثیرگذاری بر مصرف‌کنندگان و ارزش‌های سازمان است تا این ارزش‌ها را به‌درستی به مشتریان منتقل کند و البته محتوای آن می‌تواند به اشکال مختلف از جمله متن، تصویر، صوت، ویدئو و ترکیبی از آن‌ها باشد.

سال‌ها تصور می‌شد که داستان‌سرایی و قصه‌پردازی برای کسب‌وکار‌ها و محیط آن‌ها که جوی رسمی دارند، مناسب نیست، اما امروزه تحقیقات و پژوهش‌های گسترده‌ای که درباره ساختار ذهن انسان انجام شده است، بیانگر این است که داستان، قصه، موسیقی، شعر و بازی تأثیری باورنکردنی و شگرف بر تحریک احساسات انسان دارد.

دنیای کسب‌وکار نیز دنیایی منطقی نیست، حداقل منطق در آن نقش بسزایی ندارد. در دنیای کسب‌وکار نیز وظیفه بازاریابان تحریک و برانگیختن احساسات و ادراک مخاطبان است و مشتریان با ادراک و احساسات و قدرت تشخیص منطقی که بر پایه همین ادراک حسی استوار است، خرید می‌کنند.

با خلق داستان و قصه برند فضای عادی و معمول کسب‌وکار را به فضایی سوق می‌دهیم که با ایجاد خلاقیت و برانگیختن احساس مشتریان، آن‌ها را هرچه بیشتر به کشف، ارزیابی و خرید محصولات خود ترغیب می‌کنیم. با اطمینان می‌توان ادعا کرد که داستان‌سرایی و قصه‌پردازی، تأثیری بسیار مثبت بر روند کسب‌وکار دارد.

رنگ برند یکی از نکاتی است که باید در برندسازی به آن توجه کرد.برای آشنایی بیشتر با این موضوع مقاله رنگ برند چیست را مطالعه کنید.

ویژگی داستان برند

عوامل داستان سرایی برند چیست؟

همان‌طور که گفتیم عوامل داستان‌ نویسی برند به جنبه‌های مختلفی از یک برند اشاره دارد که در فرایند ایجاد و بیان داستان آن برند به کار گرفته می‌شوند. این موارد شامل تاریخچه پیدایش برند، چالش‌ها و موفقیت‌هایی که در طول زمان تجربه کرده، ارزش‌ها و فلسفه‌های پشت برند، نحوه ارتباط با مشتریان، و چشم‌انداز‌ها و اهداف آینده آن است. این موارد به معرفی عمیق‌تر و جذاب‌تر برند به مخاطب کمک می‌کنند و به ایجاد ارتباط عاطفی بین مشتریان و برند منجر می‌شوند. بنابراین عوامل کلیدی در داستان‌سرایی برند عبارت‌اند از:

  • منشأ و پیدایش برند: چگونگی شکل‌گیری و زمینه‌های تأسیس برند.
  • چالش‌ها و موانع: مشکلات و چالش‌هایی که برند در طول مسیر خود با آن‌ها روبرو شده است.
  • موفقیت‌ها و دستاورد‌ها: موفقیت‌های کلیدی و نقاط عطف در تاریخچه برند.
  • ارزش‌ها و اعتقادات: ارزش‌های اصلی و فلسفه‌ای که برند بر اساس آن‌ها عمل می‌کند.
  • رابطه با مشتریان: داستان‌های مربوط به تجربیات مشتریان و نحوه تعامل آن‌ها با برند.
  • آینده و چشم‌انداز‌ها: برنامه‌ها و چشم‌انداز برند برای آینده.
  • شخصیت‌سازی برند: ایجاد یک شخصیت مشخص برای برند که می‌تواند در قالب نماد، لوگو یا شعار باشد.
  • تعامل و مشارکت: روایت داستان‌هایی که مشتریان را به مشارکت و تعامل با برند تشویق می‌کند.
  • پیام‌ها و ارتباطات: نحوه بیان پیام‌های برند از طریق تبلیغات، رسانه‌های اجتماعی و سایر کانال‌های ارتباطی.
  • تجربه مشتری: داستان‌هایی که تجربه مشتری با محصولات و خدمات برند را توصیف می‌کند.

این موارد به برند‌ها کمک می‌کنند تا با مخاطبان خود ارتباط عمیق‌تر و معنادارتری برقرار کنند و تصویری جذاب و دلنشین از خود ارائه دهند.

روش ساخت داستان سرایی برند

نکات داستان برند کدامند؟

شرکت‌ها و برندها مخاطبان خود را در سطوح بسیاری درگیر می‌کنند. یک پیام تبلیغاتی سطحی از تعامل و درگیری را با مشتریان ایجاد می‌کند که اکثر مردم این پیام و جزئیات آن را فراموش می‌کنند، اما تبلیغات برندسازی‌شده که داستانی معتبر و واقعی را روایت می‌کنند، مردم را در سطحی عمیق‌تر درگیر می‌کنند. ویژگی بیادماندنی و ماندگاری این نوع داستان‌ها به آنها قدرتی می‌دهد که ارتباط برقرارشده برند با مخاطبان را دائمی و همراه با ادراکی واقعی می‌کند.

شکل محتوای بکاربرده شده نیز بسیار مهم است. از هر محتوایی که احساس و ادراک زنده‌بودن و واقعی به برند بدهد و بیشترین تاثیر را در مخاطب داشته باشد، استفاده کنید.

محتوای داستان و قصه برند باید بازگوکننده بسیاری از نکات داستان برند باشد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم :

  • حقایق
  • اقدامات، برنامه‌ ها و سیاست‌ ها
  • قراردادها، قوانین و مقررات
  • مزیت رقابتی و وجه تمایز
  • فرهنگ سازمانی
  • ارزش‌های پیشنهادی سازمان و اینکه آنها چگونه ایجاد و حفظ می‌شوند
  • اهداف
  • ماموریت
  • چشم‌ انداز
  • محصولات
  • اعضا و کارکنان سازمان و شخصیت آنها
  • قیمت و کیفیت محصولات
  • جایگاه برند و ادراک و احساسات دیگران از آن
  • محتوا و ویژگی‌های برند یا محصولات و نام آنها
  • موضوعات مرتبط با طراحی برند یا محصولات
  • تجربه مشتری
  • شهرت و محبوبیت
  • بازخوردها، واکنش‌ ها و دسترسی‌ ها
  • نحوه مواجهه با مشکلات و چالش‌ ها و رفع آنها
  • چگونگی تعامل و ارتباط با مخاطبان

همواره سه نکته مهم را در داستان برند مدنظر قرار دهید :

  • گیرایی و جذابیت داشته باشد، به‌گونه‌ای که در عین حال که جالب، جذاب، سرگرم‌کننده و شامل اطلاعات کامل و مفید باشد، با درگیرکردن اذهان و ایجاد تعامل با مخاطبان موجب تسریع در بازخورد و واکنش رفتار آنها شود.
  • معتبر و موثق باشد؛ ساختگی و نادرست نباشد و انتقال‌دهنده پیام و مفهومی در راستای اهداف، برنامه‌ها، سیاست‌ها، ماموریت و چشم‌انداز سازمان باشد.
  • راهبردی و دربرگیرنده پیامی مرتبط با برند باشد که ویژگی‌های اصلی، مزیت رقابتی و وجه تمایز برند را بازگو کند و با برقراری ارتباط تنگاتنگ با مشتری منجر به رشد سازمان شود.

مطالب پیشنهادی:   تبلیغات کلیکی چیست؟ | تفاوت ppc با cpc

پیشنهاد می شود مقاله اختصاصی ما در خصوص برندسازی شخصی را مطالعه نمایید.

روش ساخت داستان برند

ساخت داستان برند چگونه است و چه فرآیند‌هایی دارد؟

در پاسخ به سوال روش ساخت داستان سرایی برند باید گفت، ابتدا باید هویت، ارزش‌ها و فلسفه برند خود را شناسایی کنید، سپس مشخص کنید بدانید که داستان شما باید با چه کسانی صحبت کند و چه پیامی را به آن‌ها منتقل کند. ایجاد حس اعتماد و اطمینان با توجه به خاصیت واقعی بودن برند استوری یکی ازدلایل محبوبیت آن است. با بیان منشأ و پیدایش برند، داستان شروع برند و چگونگی پیشرفت آن را روایت کنید.

داستان و قصه برند یکی از اصلی‌ترین بخش‌های ایجاد هویت مفهومی است که به تعریف برندینگ چیست می‌پردازد؛ ساخت این داستان، امری کاملاً تخصصی است و پیچیدگی‌ها و ظرافت‌های بسیاری دارد، برای ساخت این داستان باید توانمندی‌های زیادی داشته باشید و نکات بسیار مهمی را که در مشتریان به‌طور مستقیم تاثیرگذار هستند، رعایت کنید.

در طراحی این داستان باید موارد فراوانی را در کسب‌وکار خود جستجو و بررسی کنید تا بتوانید داستانی خلاصه، خلاقانه و هیجان‌ انگیز که برای مخاطبان هدف جذابیت داشته باشد، خلق کنید. بخش‌های کلیدی مسیر برند، از جمله چالش‌ها و موفقیت‌های آن را بیان کنید.

پس از آن از ارتباط با مشتریان خود بگویید و داستان‌هایی از تجربیات مشتریان و نحوه تعامل آن‌ها با برند را به اشتراک بگذارید. و در نهایت چشم‌انداز آینده و برنامه‌ها و اهداف آینده برند را مطرح کنید تا مخاطبان مشتاق شوند در آینده برند شریک شوند.

 داستان برند

اگر میخواهید با اثرات مشاوره برندیگ و مزایا و معایب آن برای برندینگ آشنا شوید مقاله مشاوره برندینگ چیست را از دست ندهید.

فرآیند قدم به قدم طراحی و ساخت برند استوری:

  •  ماموریت و شخصیت‌های اصلی برند خود را تعریف کنید. فلسفه وجودی و اینکه چه چیزی به شما انگیزه و اشتیاق فعالیت می‌دهد و دلیل و شور و اشتیاق خود را برای تأسیس سازمان و انتخاب صنعتی که در آن فعالیت می‌کنید، بیان کنید.
  •  برای ایجاد جذابیت، از شخصیت‌های انتزاعی استفاده نکنید. از شخصیت‌های واقعی یا انسانی به‌همراه مطالعات موردی یا رخداد‌هایی که واقعاً اتفاق افتاده‌اند، استفاده کنید که باعث می‌شوند ادراک واقعی و طبیعی و احساسات و عواطف به‌خوبی منتقل شوند و مشتریان افراد پشت کسب و کار شما را ببینند.
  • مخاطبان هدف خود را با جزئیات و به‌درستی بشناسید که چه افرادی با چه انتظارات، خواسته‌ها، تمایلات و گرایش‌ها هستند تا بتوانید داستانی متضمن پیامی درخور مشتریان که بهترین و بیشترین تأثیر را داشته باشد، طراحی کنید. هر داستان به یک یا چند قهرمان نیاز دارد. مخاطبان را قهرمان داستان خود کنید یا حداقل، آن‌ها را در قهرمان‌شدن در داستان، شریک کنید.
  • مخاطبان هدف را برای خلق و شکل‌گرفتن داستان خود به‌خوبی موقعیت‌یابی کنید و برای این منظور، مخاطبان خود را با نام خطاب کنید. نیاز اساسی و فرصتی که به‌دنبال برآوردکردن آن هستید، یادآوری کنید. محصول مناسب و مطلوب مشتری را که دربرگیرنده ارزش پیشنهادی، وجه تمایز و مزیت رقابتی آن است، پیشنهاد دهید.
  • مشکلات و چالش‌های مشتریان را تعریف کنید و برای آن‌ها با راه‌حل‌هایی کارآمد و مؤثر با راهنمایی‌های کافی و مرتبط ارایه کنید. توانایی حل مشکلات نکته خطیری است که داستان شما به‌کمک آن می‌تواند ارتباطی تنگاتنگ بین برند و مخاطبان ایجاد کند.
  • با به‌اشتراک‌گذاشتن مؤثر برند استوری در رسانه‌هایی که بیشترین بازخورد و مخاطب را دارد، به تعبیری، آن را در بازار فعال کنید. داستان برند شما همان اندازه که برای مشتریان شما مهم است برای بازاریابان نیز اهمیت دارد.
  • مشاوره و نظرسنجی تأثیر بسیار مثبت و مهمی بر داستان شما دارند. با افراد متخصص و اهل‌فن مشورت و نظرسنجی کنید. مشاوره و نظرسنجی را می‌توانید هم در مرحله طراحی یا ساخت داستان و هم پس از آن که نیاز دارید تا بازخورد و نتیجه مستقیم آن را ارزیابی کنید، انجام دهید. البته در هر دو مورد مشاوره و نظرسنجی از وفادارترین و بهترین مشتریان نیز می‌توانید استفاده کنید.

طراحی و ساخت برند استوری

ویژگی‌های اصلی یک داستان برند چیست؟

  • جذابیت عاطفی: داستان باید به گونه‌ای باشد که با احساسات و علایق مخاطب ارتباط برقرار کند.
  • صداقت و اعتبار: داستان باید واقعی و صادقانه باشد تا اعتماد مخاطب را جلب کند.
  • یکتایی: داستان باید منحصربه‌فرد و متمایز از رقبا باشد.
  • سازگاری: داستان برند باید با هویت و ارزش‌های برند هماهنگ باشد.
  • روایت‌گری قوی: داستان باید به گونه‌ای روایت شود که مخاطب را مجذوب و درگیر کند.
  • تأثیرگذاری: داستان باید تأثیر عمیقی بر مخاطب داشته باشد و او را به اندیشه وا دارد.
  • قابلیت به یادماندنی: داستان برند باید به گونه‌ای باشد که به راحتی در ذهن مخاطب باقی بماند.
  • ارتباط با محصول یا خدمات: داستان باید با محصولات یا خدمات برند ارتباط معناداری داشته باشد.
  • چشم‌انداز و هدف: داستان باید چشم‌انداز و هدف بلندمدت برند را به نمایش بگذارد.
  • تطابق با زمان و مکان: داستان باید با زمانه و محیطی که در آن روایت می‌شود، تطابق داشته باشد و به‌روز باشد.
  • توانایی ایجاد انگیزه و الهام: داستان برند باید الهام‌بخش باشد و بتواند انگیزه‌ای برای عمل یا تغییر ایجاد کند.
  • شامل داستان‌های واقعی: به‌کارگیری داستان‌ها و تجربیات واقعی افراد که با برند در ارتباط هستند، اعتبار و جذابیت داستان برند را افزایش می‌دهد.

کلام آخر

داستان برند بیش از یک روایت ساده است؛ این داستان هویت، ارزش‌ها و روح یک برند را به تصویر می‌کشد. داستان برند نه تنها به معرفی برند و ایجاد ارتباط عاطفی با مخاطبان کمک می‌کند، بلکه ابزاری قدرتمند برای الهام بخشیدن، متمایز کردن و ساختن یک تصویر ماندگار و مثبت از برند در ذهن مخاطبان است. این ویژگی داستان برند است!

سوالات متداول:

داستان برند چیست؟

داستان برند، که به زبان انگلیسی به آن “Brand Story” گفته می‌ شود، به مجموعه‌ ای از روایت‌ها و عناصری اشاره دارد که هویت و ارزش‌های یک برند را به تصویر می‌کشند.

عوامل داستان سرایی برند چیست؟

منشأ و پیدایش برند، چالش‌ها و موانع، موفقیت‌ها و دستاورد‌ها، ارزش‌ها و اعتقادات، رابطه با مشتریان، آینده و چشم‌انداز‌ها، شخصیت‌سازی برند، تعامل و مشارکت، پیام‌ها و ارتباطات، تجربه مشتری

بازگشت به لیست

5 دیدگاه در “داستان برند چیست ؟ 3 نکته مهم فرایند ساخت برند استوری

  1. بازتاب: اموزش 0 تا 100 برندسازی مجدد به بهترین روش - پردیسا یوسفی

نظرات بسته شده است.