استعدادیابی

چگونه استعداد خود را کشف کنیم؟ 7 تست‌ استعدادیابی

04 01

با گذر از مطالب استعداد چیست؟ و استعداد برای چه کسانی است؟ با این سؤال مواجه می‌شویم که حال چگونه استعداد خود را کشف کنیم؟

با گذر زمان و پیشرفت علم بشر، راه‌های متعددی برای کشف استعداد افراد پدید آمد که هر یک از این شیوه‌ها مجموعه‌ای از روش‌های گوناگون را در بر می‌گیرند و در کشف و شکوفایی استعدادها تأثیر بسیار زیادی دارند؛ به‌طوری که استعداد افراد به‌گونه‌ای نمایان می‌‎شود که تغییر و تحول شگفت‌انگیزی در زندگی آنان ایجاد می‌کند.

قطعاً تاکنون دربارۀ تست‌های استعدادیابی شنیده‌اید و احتمالاً تابه‌حال حداقل برای یک‌بار هم که شده، اقدام به انجام تست‌های استعدادیابی کرده‌اید؛ اما نتیجۀ مطلوبی را از آن‌ها دریافت نکرده‌اید! جالب است بدانید که تست‌ استعدادیابی، تنها به یک آزمون منتهی نخواهند شد و از انواعی از تست‌ های استعدادیابی از جمله استعدادیابی MBTI، استعدادیابی گاردنر، استعدادیابی اوکانر، استعدادیابی کلیفتون، استعدادیابی هالند و… تشکیل شده که ما آن‌ها را گرد هم آورده‌ایم و در خصوص هریک توضیحات کاملی را به انحصار ارائه کرده‌ایم تا شما عزیزان با مطالعه و انجام آن‌ها در مسیر درستی از شکوفایی و نبوغ خود قرار گیرید.

 

قصد ما از ارائۀ مقاله تست‌ استعدادیابی ، شرح چرایی و چگونگی کشف راه سعادت است.

در زندگی ما انسان‌ها، فرصت‌های بی‌شماری وجود دارند که قادر به تغییر سرنوشت ما هستند. گاهاً این فرصت‌ها ممکن است ما را به ویرانی و همچنین به سعادت برسانند. حال این پرسش، ذهن بسیاری از افراد را به خود مشغول کرده است که چه راهی می‌تواند ما را سعادتمند سازد؟ چه مسیری است که استعداد ما در آن شکوفا شود؟ و…

 

استعداد و استعدادیابی:

همان‌طور که در مقالۀ “استعداد چیست” گفته شد، استعداد امری ذاتی است که از بدو تولد درون ما وجود دارد. تنها اقدامی که ما می‌توانیم در راستای استعدادهایمان انجام دهیم، کشف آن‌ها است.

با گذر زمان و پیشرفت علم روان‌شناسی، راه‌کارهای گوناگونی برای کشف آتشفشانی درونی که تحت عنوان استعداد نام گرفته، به وجود آمد. این راه‌کارها مجموعه‌ای شیوه‌هایی هستند که در کشف استعدادها و نوع شخصیت افراد تأثیر بسزایی خواهد داشت. به‌طوری که دیده می‌شود، این راه‌کارها استعداد درونی افراد را طوری نمایان می‌‎سازد که تغییر و تحول بسیار زیادی در زندگی آن‌ها ایجاد می‌شود.

حال در خصوص چگونگی آن، باید عارض شویم که شیوه‌های متعددی تحت عنوان استعدادیابی وجود دارند که به‌صورت تست متن، تست عکس، تست گفتار و انواعی از تست‌های دیگر انجام می‌شود که در ادامه به بررسی هریک از آن‌ها خواهیم پرداخت.

استعدادیابی به چه دردی می‌خوره؟

استعدادیابی به چه دردی می‌خوره؟

تست‌های استعدادیابی، در تشخیص کلی و بررسی استعدادهای هر فرد خواهد پرداخت. فرد با انجام این تست‌ها، بدین موضوع پی خواهد برد که برای مثال: در چه رشته، شغل و… استعداد دارد و در کدام یک از شغل‌ها می‌تواند با صرف کمترین انرژی و زمان، به موفقیت‌های پی‌درپی دست یابد؟

 

نکتۀ بسیار مهم در خصوص انجام این تست‌ها آن است که این تست‌ها افراد را بر اساس شخصیت درونی آن‌ها خواهد سنجید که این امر سبب می‌گردد تا فرد علاوه‌بر کشف استعدادهای خود، آگاهی بسیار مهم و کارآمدی از شخصیت درونی خود کسب کند.

 

 

انواع تست‌ استعدادیابی:

تست‌های استعدادیابی، از دیدگاه بسیاری از افراد مسخره به نظر می‌رسند و بسیاری معتقدند که سؤال‌های مطرح شده در این تست‌ها مواردی هستند که بسیار پیش‌پا افتاده‌اند. درصورتی که به هیچ وجه این‌طور نیست.

این تست‌ها با پرسش سؤالات به ظاهر بسیار ساده، به موارد بسیار مهمی از شخصیت افراد می‌پردازند. انواع مختلفی از این تست‌ها در این مقاله مورد بررسی اجمالی قرار گرفته است. در ادامۀ مقاله با ما همراه باشید.

  • تست هالند:

تست هالند:فرض کنید شما شخصی برون‌گرا و اجتماعی هستید. شما با این خصوصیات، هیچ رغبتی برای فعالیت‌ها و کارهایی که باید ساعاتی را تنها در مکانی به سر ببرید، نخواهید داشت.

این تست، دقیقاً مناسب همین دسته از افراد است. زیرا با تطبیق خصوصیات رفتاری و اخلاقی شما با برای مثال مشاغل و… بهترین شغلی که شما می‌توانید درخشیده شوید را پیشنهاد می‌دهد.

این تست، ردۀ سنی بالای 12 سال را پوشش می‌دهد و بسیاری از مشاوران تحصیلی و… از این تست در مدارس استفاده می‌کنند و طبق بررسی‌ها و تحقیقات به عمل آمده، بازخورد بسیار بالایی در این مقطع، به خود اختصاص داده.

 

 

 

برای آشنایی بیشتر با تست هالند به مقاله انواع تیپ شخصیتی هالند مراجعه کنید.

  • تست گاردنر:

تست گاردنر:در ابتدا، شخصی با نام هاوارد گاردنر اقدام به بررسی هوش، بر اساس روان‌شناسی هوش کرد. لازم به ذکر است که در این تست‌ها استفادۀ بسیار کاربردی و ویژه‌ای از تحقیقات نوروفیزیکی و قسمت‌های مختلف مغز دارند که این امر سبب دقیق‌تر بودن نتایج تست خواهد شد.

 

گاردنر معتقد بود، تست‌های سنتی تنها بخش کوچک و جنبۀ کوچکی از هوش را مورد بررسی قرار می‌دهند.

 

این تست، بر اساس هوش انجام می‌شود و شخص را بر اساس هوش او، در دستۀ مناسب قرار می‌دهد و متناسب با نوع هوش فرد، نوع شخصیت و استعدادهای احتمالی او را نمایان می‌کند.

  • تست نئو:

تست نئو:این تست، یکی از معتبرترین و مشهورترین تست‌هایی است که از تمامی زوایای ممکن، شخصیت فرد به‌خوبی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

 

بسیاری از مشاوران و روان‌شناسان از این تست برای شناخت شخصیت فردی مراجع استفاده می‌کنند تا تشخیص بهتری از استعداد او ارائه دهند.  این تست با بررسی پنج عامل اصلی از بزرگسالان و شخصیت آنان، شناخته می‌شود و لازم به ذکر است که در هر پنج عامل، صفات و خصوصیت‌های رفتاری و اخلاقی گوناگونی را نیز نشان می‌دهد که روندی راحت‌تر و دقیق‌تری را برای مشاور و یا روان‌شناس رقم خواهد زد تا مواردی که فرد مراجع در آن‌ها استعداد دارد، مشهودتر شوند.

 

 

  • تست اوکانر:

تست اوکانر:این تست، تمامی رده‌های سنی را تحت پوشش قرار می‌دهد. این تست تمامی عوامل روان‌شناسی، روان‌شناختی و… را مورد بررسی قرار می‌دهد و در ادامه علایق، توانایی، و…‌ای از فرد را تحت عنوان اطلاعاتی بسیار دقیق، در اختیار روان‌شناس و یا مشاور قرار می‌دهد که روند تشخیص استعدادهای فرد مراجع را هموارتر خواهد ساخت.

عوامل و موارد شخصیتی که این تست در اختیار افراد قرار می‌دهد شامل اجتماعی و یا غیراجتماعی بودن، چگونگی کنترل اضطراب، نوع ارتباط‌گیری، هوش هیجانی و… می‌باشد که در تشخیص دقیق استعدادهای فرد، تأثیر بسزایی خواهد داشت.

لازم به ذکر است که در این تست، افراد در دوازده دسته از نوع استعداد، ازجمله تجسم فضایی، کار با انگشتان، موسیقی، ایده‌پردازی، و… قرار خواهند گرفت.

 

  • تست دیسک (DISC):

تست دیسک (DISC):تست دیسک، بیشتر به بررسی استعدادهای افراد بر اساس رفتارشناسی می‌پردازد. این تست در ظاهر بسیار ساده و راحت می‌باشد اما در باطن، بسیار کلیدی و کاربردی می‌باشد که در بسیاری از موارد، به‌منظور ساده‌تر اما کاربردی بودن، از این تست به‌کار گرفته می‌شود؛ زیرا تحلیل شخصیت در تناسب با تحلیل رفتار، از سختی بیشتری برخوردار است. به همین منظور، احتمال خطا در استعدادیابی و تحلیل آن، تا حد چشم‌گیری کاهش می‌یابد. لازم به ذکر است که در نتایج این تست، به نمونه‌ای از ویژگی غالب و چند شاخص بارز در هر فرد نیز می‌توان دست یافت.

تفاوت این تست با سایر تست‌ها در مدل رفتاری است. سایر تست‌ها به بررسی نوع شخصیت هر فرد که شامل مواردی همچون افکار، رفتار، ارزش‌ها، و… می‌باشد، می‌پردازند ولی این تست به بررسی جزئی‌تری از آن، یعنی رفتارشناسی خواهد پرداخت.

 

  • تست کلیفتون:

تست کلیفتون:و اما تست کلیفتون که رضایت و نظر بسیاری از مخاطبین مباحث استعداد و استعدادیابی را به خود جلب کرده است.

این تست، علاوه‌بر ویژگی‌هایی از قبیل شناخت علایق، مهارت‌ها، شخصیت و… که سایر تست‌های نام برده شده نیز آن‌ها دارا هستند، به بررسی نقاط ضعف و نقاط قوت نیز می‌پردازد. همچنین لازم به ذکر است که یکی از دلایل محبوبیت این تست، تِم‌بندی آن است که با 34 نوع تم، توانایی افراد را در راستای استعدادهایشان نمایان می‌سازد.

افراد با خواندن این 34 تِم، قادر به کشف حداقل پنج مورد از نقاط قوت خود خواهند بود که این امر به‌عنوان بزرگ‌ترین مزیت این تست به‌شمار می‌رود. نکتۀ بسیار جالب در خصوص این موضوع آن است که شما می‌توانید با بررسی این 34 تِم، از نقاط قوت اطرافیان خود نیز آگاهی پیدا کنید و از این مورد در راستای برقراری ارتباطی بهتر با آن‌ها بهره بگیرید.

 

  • تست MBTI:

تست MBTI:در آخر به بررسی تست تیپ شخصیتی MBTI که به‌عنوان محبوب‌ترین و جامع‌ترین تست روان‌شناسی و روان‌سنجی شناخته می‌شود می‌پردازیم.

در نتایج این تست، افراد تحت عنوان چهار حروف انگلیسی در کنار هم توصیف و شناخته می‌شوند که هر یک از این حروف‌ها بیانگر دنیایی از خصوصیات رفتاری، اخلاق، و… می‌باشد.

بر اساس این تست، افراد در 16 طبقه از نوع شخصیتی دسته‌بندی می‌شوند. به‌طوری که هر یک از افراد در یکی از این 16 نوع شخصیتی قرار می‌گیرد. این دسته‌بندی‌ها به‌منظور تفکیک افراد بر اساس استعداد، علایق، سلیقه، نقاط قوت، نقاط ضعف، و… صورت می‌گیرد. البته لازم به ذکر است که برخلاف تصور بسیاری از افراد، این دسته‌بندی بیان‌گر این موضوع نیز خواهد بود که بر اساس دیدگاه استعدادیابی، هیچ فردی نسبت به فرد دیگر دارای برتری نیست و نخواهد بود!

نکتۀ بسیار جالب در خصوص این تست آن است که علاوه‌بر تشخیص صحیح استعدادها، اولویت‌های شغلی بسیار مناسبی را به مخاطب خود ارائه می‌دهد. افراد با انجام این تست، گام بزرگی برای سعادتمندی در آیندۀ خود برداشته‌اند؛ زیرا با آگاهی اولیه در خصوص مشاغلی که استعداد درخشیدن در آن‌ها دارند، به تحقیق و بررسی هر یک از آن‌ها خواهند پرداخت و در نهایت بهترین انتخاب را خواهند داشت.

چطور تست‌ استعدادیابی بدیم؟

چطور تست‌ استعدادیابی بدیم؟بسیاری از افراد، با این پرسش مواجه‌اند که چطور می‌توانند تست استعدادیابی بدهند و چطور می‌توانند پاسخ تست خود را به‌طور کامل بررسی و تحلیل کنند؟

در پاسخ به این سؤال باید عارض شویم که اکثر سایت‌های استعدادیابی و روان‌شناسی، کلینیک‌های روان‌شناسی، مشاوران تحصیلی ، و… دارای این قابلیت می‌باشند.

اما گروه ما، تمام تلاش خود را کرده است تا در راستای جمع‌آوری مطالب دقیق و کاربردی، بهترین‌ها را در خصوص هر یک از شیوه‌های استعدادیابی، در اختیار کاربران عزیز قرار دهد تا خود افراد بتوانند خصوصیات رفتاری، اخلاقی و همچنین تحلیل استعدادهای خود را به‌خوبی بشناسند و در راستای بهبود و یا رسیدن به آن‌ها تلاش کنند.

اگر میخواهید درمورد سوالات استخدامی بیشتر بدانید به شما پیشنهاد میکنیم مقاله مصاحبه روانشناسی را مطالعه کنید.

 

 

کلام آخر:

تمامی افراد، دارای استعدادهایی هستند که از آن بی‌خبر هستند. شما با انجام تست‌هایی از استعدادیابی، قادر به شناخت و درک بسیار کامل و دقیق‌تری از خود خواهید بود. به همین منظور، قطعاً آگاهی بسیار ویژه‌ای از استعدادهای درونی خود دریافت خواهید کرد.

استعدادهای درونی افراد، قادر به تغییر و تحول زیاد و مثبتی در زندگی هر فرد خواهد داشت. پس با آگاهی از استعدادهای خود و گذاشتن اولین گام در آن مسیر، آیندة خود و حتی نسل‌های بعدی خود را تغییر دهید.

بازگشت به لیست