بهبود فردی

استعدادیابی چیست؟ + معرفی 10 روش استعدادیابی

استعدادیابی چیست

استعدادیابی چیست؟ استعدادیابی (TI) یک تجارت بزرگ است. از ورزش تا هنر گرفته، تا زمینه های آموزشی، همواره محققان در همه ی حوزه ها در تلاشند تا راهی برای شناسایی بهترین ها در زمینه خود پیدا کنند. شناسایی استعدادها در ورزش به خصوص می تواند یک چالش سخت باشد. از سطح پایه تا پیشرفته، تعداد زیادی مربی و کمک مربی وجود دارند که در بازی ها شرکت می‌کنند تا گوهر پنهان را کشف کنند، گوهری که هیچ کس دیگری نمی تواند آن را پیدا کند. دنبال چه چیزی هستند؟ این مقاله تلاش می کند تا استعدادیابی را کمی برای شما روشن کند و اگرچه استعدادیابی یک فرآیند چند بعدی است، اما همچنین یک فرایند بسیار منحصر به فرد است که باید همراه با فلسفه و در ذهن پرورش یابد.

استعدادیابی کلمه ایست که از دوران نوجوانی و به ویژه هنگام انتخاب رشته خیلی زیاد آن را می‌شنوید، عده ای گاها از دوران کودکی آن را شنیده اند و والدین آن ها خیلی به آن اهمیت می‌دادند اما احتمالا یادشان نیست. حال اگر تا الآن به فکر نبوده اید و الان دنبال استعدادیابی شغلی هستید، پس به جمع ما خوش آمدید.

استعدادیابی چیست؟

معنای استعدادیابی

استعدادیابی شامل تلاش برای پیش بینی ظرفیت آینده عملکرد یک فرد است (Abbott & Collins، 2002). استعداد را می‌توان با میزان یادگیری فرد به جای سطح توانایی تشخیص داد، یعنی روند کشف و توسعه ی آنچه که به عنوان استعداد درونی از بدو تولد در وجود شخص نهادینه شده به یک استعداد درخشان.

در هر فرد توانایی های بالقوه ای وجود دارد که ذاتی هستند. استعدادیابی یعنی ما این توانایی ها را کشف کنیم، آن را وارد زمینه ای که آن توانایی در آن کارآمد است کنیم و اجازه دهیم فرد در همان زمینه رشد کند و شکوفا شود و سر انجام منجر به توسعه فردی در شخص شود. معمولا کسانی که در زمینه ای استعداد ذاتی دارند، هنگامی که کار مربوط به آن را انجام می‌دهند، احساس لذت و رضایت بیشتری دارند.

استعدادیابی در بسیاری از حوزه های مختلف اهمیت فزاینده ای پیدا کرده است (Abbott، Button، Pepping & Collins، 2005). مثلا برای انتخاب رشته ی دبیرستان و دانشگاه، انتخاب شغل مناسب، ورزش، حتی برای سرگرمی ها و اوقات فراغت، استعدادیابی بسیار به کمک می‌آید. در زمینه ی ورزش، این اهمیت بیش از هر زمان دیگری خود را نشان می دهد. تیم ها ناامید هستند و همواره بیشترین تلاش ها را برای کمک به موفقیت در استعدادیابی به کار می‌گیرند و این روند از سنین جوانی آغاز می شود (Abbott et al.، 2005).

استعدادیابی کودکان چیست؟ همانطور که گفتیم فرایندهای شناسایی استعدادها از سنین پایین شروع می شود تا اطمینان حاصل شود که فرد 10 سال (یا 10 هزار ساعت) تمرین عمدی را که به عنوان یک ضرورت در مسیر نخبه سالاری شناخته می شود، دریافت می کند (اریکسون ، کرامپ ، و تس-رومر ، 1993 ؛ استارکز ، 2000) این فرایند در یک محیط مساعد و ایده‌آل بایدکامل شود.

اگر به دنبال ارتقای زندگی شخصی خود هستید، مقاله توسعه فردی چیست را از دست ندهید.

استعدادیابی کودکان

بنابراین ما به دنبال چه چیزی هستیم؟ به نظر بدیهی است که ما به دنبال بدیهیات هستیم! به عنوان مثال اگر شما به دنبال جذب یک بازیکن بسکتبال یا یک توپ گیر سریع در تیم کریکت هستید، به احتمال زیاد، قد یک عامل تعیین کننده عملکرد اساسی و بسیار مطلوب است – زیرا این تعیین کننده عملکرد فیزیکی و برتری مرتبط در آن ورزش است (Abbott ، 2005) این عامل پیامدهای منفی نیز دارد زیرا عامل جسمانی تنها عامل تعیین کننده عملکرد نیست

چرا که بازیکنان و ورزشکاران در سن و سال های مختلف رشد می‌کنند ، بنابراین ویژگی هایی که در این دوره به راحتی دیده می شوند ممکن است بعدها به یک دوره ی دیگر انتقال پیدا کند(Abbott و همکاران . ، 2005). یک ایراد اساسی بی توجهی به محیط رشد استعدادها است که ممکن است روی بازیکن تأثیر منفی بگذارد (Abbott et al.، 2005). آیا بلوغ جسمانی در سنین پایین منجر به عملکرد برتر در مراحل بعدی رشد می شود؟ ممکن است کمک کند اما تعیین کننده قطعی نیست.

رینگر استعدادیابی را به طور کاربردی اینگونه تشریح می‌کند: استعدادیابی یعنی پیش بینی عملکرد فرد از طریق آزمودن ویژگی های روانی، جسمی، اجتماعی و همچنین توانایی های تکنیکی. آنچه که در این فرآیندها غالباً نادیده گرفته می شود عوامل دیگری مانند جنبه های روانشناختی و فنی است که ممکن است در ابتدا مشهود باشد و همچنین “توسعه و نظارت بر پتانسیل افراد” که بسیار امری مهم تلقی می‌شود (Abbott et al.، 2005، p.62). پس این دلیل اصلی است که سایر افراد با استعداد در روند شناسایی استعدادها مورد توجه قرار نمی گیرند.

در فرهنگ های لغت بین المللی، “استعداد” در کلمه به“توانایی ویژه و طبیعی فرد” و “پتانسیل دستیابی به موفقیت” تعریف می‌شود.

نقش استعدادیابی چیست؟

نقش استعدادیابی در زندگی

استعداد یابی به شکوفایی و کاربردی شدن هرچه بیشتر استعدادهای افراد کمک می‌کند و این توانایی ها را به مهارت های فوق العاده ای تبدیل می‌کند که احساس لذت و رضایت مندی و مفید بودن را در فرد به وجود آورد و در پی آن، این احساس خوب و مثبت به جامعه نیز انتقال پیدا می‌کند. چرا که فردی که هنگام انجام دادن خود، حس خوبی داشته باشد، بیشتر به کار خود پایبند بوده و احساس مسئولیت بیشتری نیز همواره دارد.

جانسون اوکانر اولین کسی بود که استعدادیابی را علنا مشاهده کرد. او نظاره‌گر بود که اشخاص شاغل در شرکت جنرال موتورز بسیار خسته و غمگین سر کار خود می‌آیند، وی دلیل این موضوع را “عدم رضایت از کار، عدم استعداد در کار مربوطه و …” بیان کرد. سپس جانسون اوکانر به افراد مختلفی که انتخاب شده بودند گفت که در هر زمینه ای که فکر می کنند موثرتر هستند فعالیت کنند و نتیجه این کار فوق العاده عالی بود. بعد از آن جانسون به توانایی افراد در زمینه های مختلف پی برد.

حال در فرایندی دیگر حدود ۴۰ سال بعد هوارد گاردنر طی تحقیقات فراوان خود به این نتیجه رسید که افرادی که جانسون اوکانر در سنین میانسالی استعدادیابی کرده در کودکی نیز همان استعدادها را داشتند و این از بچگی در آن ها وجود داشته است. به همین دلیل هوارد گاردنر اعتقاد داشت برای اینکه وقت افراد در زندگی تلف نشود، استعدادیابی را باید از سنین کم آغاز کرد. او استعدادیابی اشخاص را از سنین کودکی ۳ تا ۶ سال شروع کرد و نتیجه های شگفت آوری از این استعدادیابی‌ها گرفت.

استعدادیابی باعث می‌شود افراد وقت خود را در زندگی تلف نکنند و از همان ابتدا سراغ کاری بروند که در آن بهتر هستند به طور مثال بلاگر شدن. مثلا در زمینه های ورزشی، ورزشکارانی که توانایی های بیشتری دارند، کارآیی برنامه های تمرینی مربی را افزایش می‌دهند.

تیم ملی هماهنگ‌تر می‌شود و در عرصه های بین المللی امتیازات زیادی کسب می‌کنند. استعدادیابی اعتماد به نفس افراد را افزایش می‌دهد، چرا که عملکرد افراد به طور قابل توجهی بالاتر است. در این صورت، کاربرد علم و تحقیقات نیز بیشتر می‌شود چرا که متخصصان و کارشناسان با انگیزه ی بیشتری کار خود را ادامه می‌دهند.

استعداد یابی و بهره برداری از آن

خلاصه در پاسخ به اینکه استعدادیابی چیست، باید بگوییم فرایند استعدادیابی بیشتر به کشف و شناخت استعداد اهمیت می دهد نه پرورش استعداد. آنچه همه ی افراد دارند، یک ذهنیت است که ما باید بهترین حالت ممکن خود باشیم. ذهنیت اکثر افراد به این امر اختصاص داده شده است به طور مثال اگر اینفلوئنسر هستیم بهترین در این حوضه باشیم. چرا که همه ی آنها افراد مستعد و فراگیرانی بی امان هستند. آنچه ما تماشاگران از دور می بینیم عملکرد آنها در روز است، اما برای رسیدن به اوج موفقیت مجبور بودند سال ها و سال ها سخت کوشی و کار سخت کنند. مثلا همه ی بازیکنان در یک تیم ورزشی، از نظر ورزش مربوط به خود دارای کیفیت مطلوبی هستند اما آنچه برای ما مهم است و باید آنها را مشاهده کنیم ویژگی هایی است که توانایی بازیکنان را در ایجاد یک ذهنیت سرشار از انگیزه ، اعتماد به نفس و اعتقاد برجسته می کند تا بتوانند بهترین خودشان باشند.

اگر به دنبال یک تست برای کشف استعداد کودک خود هستید، مقاله استعداد یابی کودکان را از دست ندهید.

روش استعدادیابی

  • زندگی را ارزیابی کنید

تست های روانشناسی گوناگونی برای استعدادیابی وجود دارند که یکی از آن ها تست زندگی است.برای درک توانایی های بالقوه خود در زندگی ، انجام ارزیابی زندگی موثر است. این ارزیابی رایگان به شما کمک می کند عملکرد خود را در جنبه های مختلف زندگی درک کنید و همچنین کمک می کند زمینه های گوناگونی از زندگیتان را که نیاز به توجه بیشتری دارد شناسایی کنید.

استعداد خود را چگونه پیدا کنیم

همچنین، آزمون های شخصیتی هم یک روش عینیست برای درک آنچه شما را قلقلک می دهد. شاخص نوع Meyers-Briggs ابزاری محبوب برای کمک به شما در تعریف الگوهای شخصیتی به ظاهر پیچیده است.

هنگامی که بدانید در کدام گروه قرار می گیرید ، می توانید نقاط قوت و ضعف خود را در زندگی روزمره با وضوح بیشتری مشاهده کنید. با رفتن به یک مصاحبه شغلی، اولین قرار ملاقات یا هر موقعیت خطرناک دیگر، با بازی با نقاط قوت تازه کشف شده، به نفع خود عمل کنید.

  • آنچه را که به شما احساس قدرت می دهد بیابید

تا به حال لحظه ای را تجربه کرده اید که همه چیز آسان و سبک احساس شود؟ زمانی که شما می دانید که جواب را دارید یا ایمان دارید که قادر به یافتن پاسخ هستید؟ وقتی ما به نسبت به موقعیت خاصی احساس راحتی می کنیم که معمولاً استعداد درونی ما در آن جاست و بلند بلند حرف می زند.

توجه داشته باشید که چه زمانی قوی ترین خود را احساس می کنید و فرصت های بیشتری برای ایجاد چنین احساسی ایجاد می کنید. اگر به طور طبیعی با بچه ها خوب هستید ، ببینید آیا می توانید در یک برنامه بعد از مدرسه داوطلبانه وقت خود را سپری کنید یا برای دوستی که کمی به کمک نیاز دارد، بچه داری کنید. بگذارید نقاط قوت شما برنامه شما را هدایت کند.

  • آنچه را که بیشتر برای آن هزینه می کنید پیدا کنید

وقتی صحبت از خرج کردن می‌شود ، اغلب پول خود را در جایی قرار می دهیم که خیلی آن را دوست داریم. استفاده از برنامه های آسان و رایگان مانند Mint برای بازگرداندن امور مالی خود راهی عالی برای تشخیص اینکه اسکناس های سبز و با ارزش خود را در کجا ریخته اید است.

هنگامی که از رنگ سبز پیروی می کنید، می دانید که برای چه چیزی ارزش قائل هستید، و احتمال اینکه در آنچه برای آن ارزش قائل هستید تبحر داشته باشید زیاد است. اگر هزینه های سالانه خود را پس می گیرید و متوجه می شوید که بزرگترین هزینه شما کلاس تناسب اندام گروهی است که دوست دارید است، از آن به عنوان نشانه ی داشتن استعداد در ورزشکاری استفاده کنید. برای یک مسابقه جاده ای ثبت نام کنید، کلاس جدیدی را امتحان کنید یا فقط به یک سبک زندگی سالم متعهد شوید تا ببینید به چه سمتی کشیده می‌شوید.

  • از دوستان خود بپرسید که بهترین و بدترین ویژگی های شما چیست؟

شما می دانید که آنها به طرز وحشیانه ای صادق خواهند بود. اما نکته جالب در مورد پرسیدن تعداد انگشت شماری از دوستان معتمد در مورد خصوصیات شما این است که همه آنها معمولاً یک حرف یکسان را می زنند. شنیدن صحبت های افراد مختلف که شما را در یک نگاه می بینند هم روشن کننده است و این قطعاً شاخص استعداد است.

استعدادیابی بزرگسالان

از دیدگاه های مختلف دوستان خود در اینجا استفاده کنید تا در مورد آنچه دوست دارید در آن بهتر باشید کار کنید تا بتاونید به توسعه فردی دست پیدا کنید. آیا شما دلسوز هستید اما کمی سختگیر نیز هستید؟ به دیگران حق گفتگویی صادقانه بدهید. از استعدادهای طبیعی خود برای بهبود بخشهایی از M.O استفاده کنید. که ممکن است کمی نیازمند تلاش و کار باشد.

  • از خانواده خود بپرسید که از کودکی چه چیزی را دوست داشتید

گاهی اوقات افرادی که بیشترین مدت ما را می شناسند افرادی هستند که ما را بهتر می شناسند. از خانواده خود بپرسید که در دوران کودکی چه کاری انجام می دادید – شاید همیشه در تنهایی به سر می‌بردید، با دوستانتان بازی می کردید ، داستان می‌خواندید، می نوشتید، نقاشی می کردید، صحنه هایی را بازی می کردید، فوتبال بازی می کردید، کتاب می خواندید. به احتمال زیاد این‌ها چیزهایی است که شما هنوز هم آنها را دوست دارید، اما بعضی از چیزها را به راحتی فراموش می کنیم وقتی که به یک بزرگسال مسئولیت پذیر، بالغ و جدی تبدیل می شویم.

این خاطرات را به عنوان یک نکته در نظر بگیرید تا دوباره مشغول بازی شوید. ببینید با پیروی از حس بازی چه مقدار از دوران کودکی خود را می توانید در بزرگسالی خود دوباره ایجاد کنید. استفاده از استعدادهای خود در تفریح به مغز شما فرصتی برای بازی می دهد و باعث می شود در سایر زمینه های زندگی خود بازده بیشتری داشته باشید.

  • بنویسید

بگذارید هر روز صبح افکار شما در چند صفحه بریزد و بقیه روز را از آنها دور به سر ببرید. جریان نوشتن در هوشیاری می تواند در شناسایی استعدادهای شما بسیار موثر باشد. بعد از یک هفته برگردید و صفحات خود را دوباره بخوانید. متوجه خواهید شد که بسیاری از افکار شما به یک ایده اصلی بازمی گردد. این معمولاً یک استعداد یا میل است. از نوشتن خود برای جستجوی پاسخهای پنهان استفاده کنید.

چه چیزی را در زندگی از دست می دهید؟ چه آرزویی دارید؟ آرزو می کنید از چه فرصت هایی در زندگی استفاده کنید؟ سپس، از نوشته های خود برای ایجاد لیستی از نقاط قوت و لیستی از فرصت ها برای تعیین اهداف جدید که با آن نقاط قوت همسو هستند استفاده کنید.

  • به دنبال استعداد در دیگران باشید

گاهی اوقات الهام گرفتن از استعدادهای دیگران باعث می شود که بفهمیم در چه چیزهایی مهارت داریم. اگر نویسنده هستید و مطلبی را می خوانید که کاملاً با روح شما ارتباط برقرار می کند ، سعی کنید تعریف کنید که دقیقاً چه چیزی چراغ شما را روشن کرده است. اگر بلاگر هستید سایر رقبای خود را مشاهده کنید و ببینید تمایز کار آنها با شما چیست.

با توجه به توضیح بیشتر در رابطه با بلاگری می توانید مقاله ” برای بلاگر شدن از کجا شروع کنیم ” را مطالعه نمایید.

کشف استعداد در دیگران

برعکس ، اگر در دیگران استعداد می بینید و احساس حسادت می کنید (نگران نباشید ، همه ما این کار را می کنیم) می توانید از این مورد نیز به نفع خود استفاده کنید. از این شخص بخواهید که شما را راهنمایی کند ، به شما مشاوره دهد یا به راحتی با یک قهوه با آن ها گپ بزنید. دستیابی و دیدن استعداد در دیگران و غبطه خوردن به آن ها باعث ایجاد فرصت ها و ارتباطات می شود در حالی که به شما کمک می کند خود واقعیتان را تعیین کنید.

  • مجموعه کتاب/ موسیقی/ فیلم خود را داشته باشید

رسانه هایی که ما روزانه با آن ها سروکار داریم چیزهای زیادی درمورد آنچه که برای آن ارزش قائل هستیم بیان می کنند، اما آنچه متعلق به خودمان است چیزهای حتی بزرگتری را بیان می کند. این یک هویت واقعی است. من بسیار آگاه هستم که چه کتابهایی را در مترو می خوانم زیرا می دانم که در رفت و آمد صبحگاهی خود چیزی پنهان درباره خودم را شناسایی می کنم. اصلا می‌گویند اگر می‌خواهی کسی را درست بشناسی، اول به پلی لیست او نگاهی بنداز!

  • آنچه را که از شما به خاطر آن تشکر شده است، به خاطر بسپارید

وقتی مردم به خاطر چیزی از ما تشکر می کنند، به نوعی به آنها کمکی شده است. توجه داشته باشید که از شما به طور منظم به خاطر چه چیزی تشکر می شود. آیا شما شنونده خوبی هستید؟ یک معلم خوب؟ یک الهام بخش خوب؟ همه این چیزها حتی اگر به نظر کم می رسند اما جزو استعدادهای ما هستند.

کشف استعداد در کودکان

به یاد داشته باشید که استعدادهای شما نباید فقط در خدمت افراد دیگر باشد ، بلکه در خدمت خودتان نیز باشد. اگر در یک حالت ثابت از خودگذشتگی هستید، از استعداد خود به عنوان یک مراقب برای مراقبت از خود استفاده کنید. بدانید که همانطور که به خود انرژی می دهید ، توانایی خود را در بخشیدن به دیگران نیز افزایش می دهید.

  • برای تغییر منعطف باشید

بدانید که با افزایش سن ، سلیقه ما تغییر می کند و نقاط قوت ما رشد می کند. به خود اجازه ندهید که با گفتن داستانی تکراری از خودتان راضی باشید. اگر بگویید، من ورزشکار نیستم زیرا در دبیرستان ورزش نمی کردم، به خود فعلی خود فرصتی نمی دهید تا استعدادهای جدید را شناسایی کند.

باز بودن در برابر تغییر به معنای کنار گذاشتن تصورات پیش فرض سابق و جذب صادقانه واقعیت دنیای اطراف شما است. این نوع گشودگی شما را به کشف استعدادهای جدید راهنمایی می کند و به شما کمک می کند تا برای مقابله با هر چالشی که زندگی سر راه شما قرار داده، آماده شوید.

آماده ی تغییر زندگی و کشف بهترین ورژن خود هستید؟ بیاموزید که چگونه با استفاده از یک چارچوب جامع از نقاط قوت خود در راهنمای ضروری زندگی به طور کامل استفاده کنید. در این مقاله ما به شما گفتیم که چگونه مهارت های خود را ارتقا دهید و زندگی خود را به سطح جدیدی برسانید.

استعدادیابی شاید آن طورها هم که به نظر می‌رسد، سخت نباشد، فقط باید حتما حواستان باشد که برای آن اقدامی کنید، چون در غیر این صورت باقی عمرتان را پشیمان و افسرده خواهید بود. این روش های استعدادیابی خود برای استعدادیابی شغلی (استعدادیابی بزرگسالان) بسیار کارآمد و مفید هستند.

برای تکمیل اطلاعات خود می توانید مقالات ” تست استعداد یابی ورزشی ” و ” رشد فردی ”  را مطالعه نمایید.

 

سوالات متداول:

استعدادیابی چیست؟

استعدادیابی شامل تلاش برای پیش بینی ظرفیت آینده عملکرد یک فرد است (Abbott & Collins، 2002). استعداد را می‌توان با میزان یادگیری فرد به جای سطح توانایی تشخیص داد، یعنی روند کشف و توسعه ی آنچه که به عنوان استعداد درونی از بدو تولد در وجود شخص نهادینه شده به یک استعداد درخشان.

روش استعدادیابی در چند مرحله هست؟

زندگی را ارزیابی کنید - آنچه را که به شما احساس قدرت می دهد بیابید - آنچه را که بیشتر برای آن هزینه می کنید پیدا کنید - از دوستان خود بپرسید که بهترین و بدترین ویژگی های شما چیست؟ - از خانواده خود بپرسید که از کودکی چه چیزی را دوست داشتید

بازگشت به لیست

6 دیدگاه در “استعدادیابی چیست؟ + معرفی 10 روش استعدادیابی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *