شبکه‌های اجتماعی

0 تا 100 اینفلوئنسر کیست + Influencer marketing چیست ؟

اینفلوئنسر

برخی از اصطلاحاتی که با پیدایش و رشد رسانه‌های اجتماعی در بین کاربران رواج پیدا کرده‌اند، مفاهیمی هستند که همیشه وجود داشته‌اند، اما در این رسانه‌ها جایگاه تازه و مهم‌تری بدست آورده‌اند. یکی از همین اصطلاحاتی که از دیرباز با آن سرکار داشته‌ایم، اما اخیراً بسیار مورد توجه قرار گرفته، موضوع اینفلوئنسر مارکتینگ است.

افرادی که به عنوان اینفلوئنسر شناخته می‌شوند، باید بتوانند جمع کثیری از افراد را برای یک موضوع خاص تحریک کرده یا تحت تأثیر قرار دهند. در این مطلب به تعریف این اصطلاح، ویژگی‌ها و انواع آن خواهیم پرداخت. پس اگر شما هم به این موضوع علاقمند هستید و می‌خواهید معنی اینفلوئنسر را بدانید، تا انتها همراه‌مان بمانید.

پیشنهاد می شود مطلب در مورد گیمیفیکیشن در بازاریابی  را مطالعه کنید.

اینفلوئنسر کیست؟

دراین بخش میخواهیم بگوییم اینفلوئنسر کیست و شغل اینفلوئنسر چیست ؟  اینفلوئنسر یا «Influencer» در لغت به معنای «تأثیرگذاری» است و به هر فردی که به نوعی بتواند بر دیگر افراد تأثیر بگذارد، اینفلوئنسر گفته می‌شود. برای مثال، وقتی یک بازیگر یا بازیکن مشهور در ملأ عام به معرفی یک محصول خاص می‌پردازد، امکان اینکه سایر افراد هم آن محصول را استفاده کنند، بسیار بالا می‌رود.

این مورد را می‌توان اولین نمونه اینفلوئنسری به حساب آورد. البته بازاریابی شبکه اجتماعی بر پایه‌ی تأثیرگذاری موضوع جدیدی نیست و افراد در همه‌ی دوران‌ها برای همراه کردن اجتماع، از افراد محبوب عصر خود کمک گرفته‌اند.

اینفلوئنسر کیست؟

اگر میخواهید بیشتر در زمینه smm بدانید به شما پیشنهاد میکنیم مقاله اهمیت بازاریابی شبکه های اجتماعی را مطالعه کنید.

اما در حال حاضر به دلیل گسترش شبکه‌های اجتماعی، مفهوم بازاریابی تاثیرگذار را بیشتر در این بسترها شاهد هستیم. البته مقدار تأثیرگذاری ابداً به شهرت افراد بستگی ندارد، بلکه این میزان محبوبیت آن‌هاست که می‌تواند تاثیر مورد انتظار را اعمال کند. در معرفی انواع اینفلوئنسرها، این موضوع را بهتر متوجه خواهید شد. (در برخی موارد به‌جای واژه «اینفلوئنسر» از «بازاریابی تأثیرگذار» استفاده شده است)

مطالب پیشنهادی:   ویدیو مارکتینگ چیست؟ + انواع ویدئو مارکتینگ

انواع اینفلوئنسرها

برای بازاریابی محتوایی نمی‌توان تنها روی یک قشر از جامعه حساب کرد. چراکه گروه‌های مختلف از افراد مختلفی هم طرفداری می‌کنند. پس هرکس بسته به موضوع، محصول یا خدمتی که دارد، باید از بین گزینه‌های زیر اینفلوئنسر مناسبی را انتخاب کند:

  • افراد سلبریتی

سلبریتی‌ها را می‌توان اولین Influencerها محسوب کرد. افراد مشهور و محبوب مانند بازیگران حرفه‌ای یا بازیکنان فوتبالی که وجهه خوبی در بین مردم دارند، با تبلیغ یک محصول خاص می‌توانند طرفداران خود را برای استفاده از آن محصول ترغیب کنند. قطعاً افراد زیادی وقتی فرد مشهوری را در حال استفاده از یک محصول خاص می‌بینند، اعتماد آن‌ها نیز نسبت به آن محصول جلب خواهد شد؛ چون افراد مشهور از هر محصول یا خدمتی استفاده نمی‌کنند! اخیراً برخی از بازیگران بسیار محبوب ایرانی را در حال تبلیغ سُس کچاپ، چای، برنج، نوشیدنی و …. در تبلیغات تلویزیونی مشاهده کرده‌ایم که نمونه‌های بارز بازاریابی تأثیرگذار هستند که به‌صورت مستقیم انجام شده است.

این افراد می‌توانند به صورت غیرمستقیم هم محصول خاصی را تبلیغ کنند، مثلاً در حین صحبت یا مصاحبه آن محصول را کنار خود بگذارند یا از آن استفاده کنند (نوشیدنی خاصی را حین صحبت بنوشند!)

  •  بلاگرها

گاهی اینفلوئنسر با بلاگر اشتباه گرفته می‌شود و افراد فکر می‌کنند که این دو یک مفهوم واحد دارند، اما در حقیقت بلاگرها زیرمجموعه اینفلوئنسرها هستند. بلاگرها همان کسانی هستند که با تولید محتوای مستمر در صفحات مجازی، طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند. انواع بلاگر وجود دارد که این بلاگرها در انواع زمینه‌های مُد و فشن، تست غذا، گردشگری، عکاسی، طبیعت، آموزش، آرایشی و … به فعالیت پرداخته و جایگاه تثبیت شده‌ای در رسانه‌های اجتماعی دارند. بنابراین انتخاب این افراد به عنوان اینفلوئنسر هم مورد تأیید و توجه صاحبان برندها است.

اگر به بلاگری علاقه دارید، مقاله چگونه بلاگر شویم، را مطالعه کنید.

انواع اینفلوئنسرها

حتی برخی از بلاگرها صرفاً با هدف تبلیغات و اینفلوئنسر شدن، فعالیت می‌کنند که نمونه‌های آن‌ها را در تلگرام، اینستاگرام، توییتر و …. شاهد هستیم. البته باید به این نکته هم اشاره کنیم که برخی از بلاگرها به حدی در بین طرفداران خود محبوب هستند که هرگز برای محصولات بی‌کیفیت یا سطح پایین تبلیغ نمی‌کنند. این افراد یا برترین محصولات را انتخاب می‌کنند یا اصلاً هیچ تبلیغی را قبول نمی‌کنند!

  •  ولاگرها

ولاگرها همان بلاگرهایی هستند که به‌جای تولید محتوای متنی و تصویری، تنها روی ویدئو حساب می‌کنند. افرادی که یگانه شیوه آن‌ها برای فعالیت، ویدئوهای کوتاه و چند دقیقه‌ای است، ولاگرها هستند که البته آن‌ها نیز مانند بلاگرها جایگاه و محبوبیت بالایی دارند. ولاگرها بیشتر در بسترهایی چون اینستاگرام و یوتیوب فعال هستند.

  •  افراد متخصص

تخصص یکی دیگر از عواملی است که می‌تواند بازاریابی تأثیرگذار را به همراه داشته باشد. برای مثال، در بین اینفلوئنسر های اینستاگرام، میکاپ آرتیست‌هایی دیده می‌شوند که توانایی خود در کارشان را ثابت کرده‌اند.

این افراد اگر محصول یا خدمت خاصی را به طرفداران خود معرفی کنند، حتماً آن محصول یا خدمت فروش بالایی را تجربه می‌کند؛ چراکه تخصص این افراد، عامل اصلی اعتماد مردم به محصولاتی است که آن‌ها تأیید کرده‌اند.

همچنین موسیقی‌دانان حرفه‌ای و شناخته شده، وقتی استفاده از یک آلت موسیقی با برند خاصی را توصیه می‌کنند، قطعا دیگر افراد نیز سعی می‌کنند همان محصول را انتخاب کنند.

  •  اینفلوئنسرهای جدید

گروه آخری که در رده بازاریابان تأثیرگذار قرار می‌گیرند، مهم‌ترین افراد این گروه نیز هستند که به آن‌ها «میکرو اینفلوئنسر» هم گفته می‌شود. آن‌ها افراد معمولی هستند که با نشان دادن توانایی خود در یک زمینه خاص به محبوبیت رسیده‌اند.

قطعاً افراد زیادی در رسانه‌های اجتماعی حضور دارند که نه سلبریتی‌اند و نه تخصص خاصی دارند، بلکه صرفاً بخاطر فعالیت جذاب خود در این رسانه‌ها مشهور شده‌اند. این افراد می‌توانند هم بلاگر شوند و هم اینفلوئنسر!

مطالب پیشنهادی:   17 بهترین سایت خرید پیج اینستاگرام + نکات مهم سال 2024

برترین اینفلوئنسرهای ایرانی و خارجی کدامند؟

از بین برترین بازاریابان تأثیرگذار خارجی که شهرت و محبوبیت فراوانی دارند، می‌توان نمونه‌های زیر را نام برد:

  •  میلاد عثمان – MuradOsamann – عکاس ترک‌تبار ساکن روسیه (همسر مراد عثمان، ناتالی عثمان نیز در گرفتن عکس از مکان‌های توریستی به همسرش کمک کرده و یکی از اینفلوئنسرهای مشهور محسوب می‌شود!)
  •  جولی سارینانا – sincerelyjules – بلاگر لایف‌ استایلی که با برندهای فشن در زمینه تبلیغات همکاری می‌کند
  •  جوانا گاینس – Joanna Gaines – بلاگر دیزاین که به همراه همسرش «چیپ» طرح‌های بازسازی شده خود را منتشر می‌کنند.
  •  مارکوس باتلر – Marcus butler – مدل و ولاگر انگلیسی
  •  و …..

لیست فوق را می‌توان تا بینهایت ادامه داد؛ چراکه تعداد بلاگرها، ولاگرها و فعالان مجازی در سراسر دنیا به چندین میلیون نفر می‌رسد که عده زیادی از آن‌ها توانسته‌اند به عنوان بازاریابان تأثیرگذار فعالیت کرده و از این راه به درآمدهای قابل توجهی برسند.

برترین اینفلوئنسرهای ایرانی

در داخل کشورمان نیز چنین افرادی کم نیستند. اگر بخواهیم تعدادی اینفلوئنسر ایرانی برتر را نیز معرفی کنیم، گزینه‌های زیر در اولویت هستند:

  • محمدامین کریم‌پور – mohamadaminkarimpor – طنزپرداز
  •  میلاد قاسمی‌خواه – milad_khahhh – طنزپرداز
  •  علی صبوری – iz.mohsen – خواننده و طنزپرداز
  •  پریسا پورمشکی – pooorblack – طنزپرداز
  •  زینب موسوی – iamkuzcooo – طنزپرداز
  •  صدف مسائلی – Sadaf Beauty – بلاگر زیبایی
  •  رهای – rahaasy_ – بلاگر لایف‌استایل
  •  و …..

در بین افراد اینفلوئنسر های ایرانی، طنزپردازان جایگاه بالایی دارند. اگر بخواهیم از خیل عظیم طنزپردازان ایرانی بگذریم، در درجه دوم، بلاگرهای فشن، زیبایی و لایف استایل قرار دارند که جزو برترین بازاریابان تأثیرگذار ایرانی به حساب می‌آیند.

چگونه اینفلوئنسر شویم؟

حالا که معنی کلمه اینفلوئنسر را می‌دانید و با انواع آن نیز آشنا هستید، تصمیم‌گیری در مورد Influencer شدن کار راحتی است، اما عملی کردن این تصمیم به تلاش زیادی نیاز دارد. کسب شهرت و محبوبیت در بین کاربران هوشمند رسانه‌های اجتماعی کار سختی است. در بین هزاران سلبریتی و بلاگری که سابقه خوبی دارند، موفق شدن اینفلوئنسرهای جدید به فعالیت مستمر و باکیفیت همراه با تبلیغات ویژه نیاز دارد. کسی که می‌خواهد انفلوئنسر شود، باید 5 مرحله زیر را طی کند:

  •  تعیین هدف و موضوع

در چه زمینه‌ای می‌خواهید فعالیت کنید؟ مُد، آرایش، عکاسی، لایف‌ استایل، بازی‌های رایانه‌ای، طنز، نقد و بررسی فیلم، آموزش و …. همگی می‌توانند جزو موضوعاتی باشند که شما می‌توانید آن‌ها را انتخاب کنید. اما بهتر است موردی را برگزینید که با علاقه و امکانات شما هماهنگی داشته باشد.

  •  آموزش حرفه‌ ای

پس از انتخاب موضوع، باید بستری که می‌خواهید در آن فعالیت کنید را نیز انتخاب کنید. برای مثال می‌توانید صرفاً در اینستاگرام یا یوتیوب فعالیت داشته باشید. آن‌گاه پس از انتخاب بستر، باید در زمینه آن آموزش ببینید. حتی می توانید به کسب درآمد از یوتیوب فکر کرد.اگر اینستاگرام را انتخاب کنید، دوره‌های آموزش حرفه‌ای بسیاری برای این رسانه وجود دارد که تمام چم و خم کار در آن را به شما یاد می‌دهد. بنابراین به صورت خودسرانه عمل نکنید و حتما طبق یک آموزش اصولی به پیش بروید. اگر میخواهید بیشتر در زمینه یوتیوب بدانید به شما پیشنهاد میکنیم مقاله چگونه از طریق یوتیوب کسب درآمد کنیم را مطالعه کنید.

چگونه اینفلوئنسر شویم؟

  • تولید محتوای باکیفیت

موضوع انتخابی خود را به بخش‌های متنوعی تقسیم کرده و برای هر بخش محتوای خوب و ارزشمندی را در قالب تصویر یا ویدئو تهیه کنید. این محتوا باید به‌صورتی باشد که ارزشی را به مخاطبین شما اضافه کند (مثلاً چیزی را با آن‌ها یاد بدهید!)

  • توجه فراوان به مخاطبین

مخاطب در بحث بازاریابی تأثیرگذار، حرف اول را می‌زند. بنابراین جواب دادن به تمام کامنت‌ها و نظرات آن‌ها و تولید محتوا بر اساس سلیقه و نیاز ایشان، باید در اولویت فعالیت شما قرار داشته باشد.

مطالب پیشنهادی:   8 ایده برای هایلایت اینستاگرام + ایده اسم هایلایت
  • اصلاح و بهبود محتوا

ممکن است پُست‌های ابتدایی شما از کیفیت یا جذابیت کافی برخوردار نباشند، اما این دلیل نمی‌شود که کار خود را متوقف کرده و با رویکردی کامل‌گرایانه منتظر بهترین‌ها باشید. حتماً کارتان را با هر امکاناتی که هم‌اینک در اختیار دارید، شروع کرده و سپس کم‌کم آن‌ها را بهبود دهید.در آموزش حرفه‌ای که برای اینفلوئنسر اینستاگرام شدن خود انتخاب می‌کنید، مراحل سه تا پنج نیز به‌صورت جامع به شما آموزش داده می‌شود. بنابراین وقتی پکیج مناسبی در دسترس داشته باشید و طبق اصول آن پیش بروید، پس از مدتی، به یک اینفلوئنسر خوب تبدیل خواهید شد!

اگر میخواهید در مورد شغل ویزیتوری بیشتر بدانید مقاله مزایا شغل ویزیتوری را از دست ندهید.

برخی سوالات متداول: 

اینفلوئنسر مارکتینگ کدامند؟

افراد سلبریتی - بلاگرها - ولاگرها - افراد متخصص - اینفلوئنسرهای جدید

چگونه اینفلوئنسر شویم؟

تعیین هدف و موضوع - آموزش حرفه‌ای - تولید محتوای باکیفیت - توجه فراوان به مخاطبین - اصلاح و بهبود محتوا

بازگشت به لیست

13 دیدگاه در “0 تا 100 اینفلوئنسر کیست + Influencer marketing چیست ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *