بهبود فردی

معرفی بهترین تست استعدادیابی کودکان 1403

تست استعداد یابی مخصوص کودکان

در این مقاله در مورد تست استعدادیابی کودکان صحبت خواهیم کرد و بهترین تست استعدادیابی کودکان را معرفی خواهیم کرد. از بدو تولد فرزند، والدین دغدغه های فراوانی در مورد آینده آنها در ذهن دارند. فرزندم را چگونه پرورش دهم؟ چه چیزهای را به او یاد بدهم؟ فرزندم به چه چیزهایی علاقه پیدا می کند و با انجام آنها احساس شادی و نشاط می کند؟ در آینده چه رشته ای را برای تحصیل بر می گزیند؟ چه شغلی را برای امرار معاش و زندگی انتخاب می کند؟ و هزاران سؤال دیگر. از این رو استعداد یابی کودکان یکی از مقوله های مهم در زندگی پدر و مادر به حساب می آید. البته استعدادیابی کار ساده ای نیست و متأسفانه افراد زیادی هستند که به دلیل عدم آگاهی از این موضوع در زمینه کشف استعداد فرزندشان دچار اشتباه می شوند.

مجموعه‌ها و مراکز زیادی وجود دارند که به شکل حضوری و یا آنلاین کودکان را استعدادیابی می‌کنند. اگر بتوان استعداد کودکی را کشف کرد مشخص است آینده او درخشان‌تر و مسیر موفقیت برایش هموارتر می‌شود.

امروزه با رواج تست آنلاین استعدادیابی کودکان والدین توانسته‌اند پتانسیل‌های واقعی کودکانشان را با این روش پیدا کنند. این روش یک روش کم هزینه و در دسترس است که می‌تواند به شما کمک کند استعداد فرزند خود را کشف کنید و برنامه های مختلف او را بر اساس استعدادش مشخص کنید. پس با ما همراه باشید تا همه چیز در مورد استعداد یابی کودکتان را با شما در میان بگذاریم.

اگر با استعداد یابی و روشهای آن آشنا نیستید، مقاله  استعدادیابی چیست می تواند اطلاعات بیشتری در این حوزه در اختیار شما قرار بدهد.

تست استعدادیابی کودکان

تست استعدادیابی کودکان

بعضی از والدین کسب نمرات بالا در مدرسه را دلیل باهوش بودن و استعداد فرزندشان می دانند. با توجه به اینکه بیش از ده نوع هوش داریم، ممکن است پس از تست استعداد یابی کودکان متوجه شویم که آنها علاوه بر کسب موفقیت های درسی در کارهای متفاوتی مثل نویسندگی، نقاشی، موسیقی، مجسمه سازی، ورزش و … استعداد دارند. از این رو والدین برای دستیابی به این مهم می توانند به مراکز استعداد یابی کودکان مراجعه کنند.

استعدادیابی کودکان از چه سنی باید آغاز شود؟

با توجه به بررسی های صورت گرفته و تحقیقات به عمل آمده در زمینه استعدادیابی کودکان مشخص شده که از سن سه سالگی به تدریج شخصیت آنها شکل می گیرد. از این رو می توان گفت این سن بهترین سن برای استعدادیابی کودکان است. البته در نظر داشته باشید که هر چه سن کودکانتان بیشتر باشد، به طبع استعدادیابی نیز راحت تر خواهد بود. اما اگر در سنین پایین تر استعداد آنها کشف شود، کودکان می توانند بیشتر و بهتر در مسیر استعدادشان حرکت کنند و احتمال رسیدن به موفقیت نیز افزایش خواهد یافت.

اگر میخواهید در مورد تست شخصیت شناسی بیشتر بدانید به شما پیشنهاد میکنیم مقاله تست mbti چیست را مطالعه کنید.

تست استعدادیابی کودکان رایگان

اشتباهی بزرگ در استعداد یابی!

همه شما افراد زیادی را می شناسید که با ضعف در تحصیل و نمرات درسی، به موفقیت های چشمگیری در زندگی دست یافته اند. تا جایی که نامشان در نیا ثبت شده است. از جمله این افراد می توان به ادیسون، هنری فورد، گاندی، موتزارت و … اشاره کرد. بنابراین می توان اینطور نتیجه گیری کرد که کسب نمرات بالا در مدرسه دلیل بر استعداد فراوان کودک نیست و کودکانی که نمرات پایینی دریافت کرده اند، بی استعداد نخواهند بود. بلکه می توان با انجام تست استعداد یابی کودکان هوش آنها را مورد سنجش و ارزیابی قرار داد و استعدادهای آنان را کشف کرد.

در این صورت می توان رشته تحصیلی و آینده شغلی مطابق با علایق و استعداد آنها تعیین کرد. بعضی افراد روش استعدادیابی را برای بهبود آینده و زندگی کودکانشان نمی پذیرند. از این رو می توانید زندگینامه افراد موفق را مطالعه نموده و دریابید که اکثر آنها از زمان کودکی پیگیر علایق و استعدادهای خود بوده و در جوانی به موفقیت های بزرگ رسیده اند.

تست آنلاین استعدادیابی کودکان
استعداد یا تلاش؟ اگر شما هم میخواهید بدانید کدام مهم تر است مقاله استعداد مهم است یا تلاش را از دست ندهید.

برخی از فواید تست استعدادیابی کودکان

کشف استعداد در کودکان می‌تواند ویژگی‌های مفیدی نظیر افزایش روحیه و هموارتر شدن مسیر موفقیت را در پی داشته باشد. همان‌طور که می‌بینید امروزه افراد موفق در عرصه‌های مختلف نظیر ورزش، کسانی هستند که دارای استعداد در آن حوزه هستند؛ بنابراین کشف استعداد ارتباط مستقیمی با موفقیت کودکان شما در ورزش دارد. در ادامه به برخی از این فواید اشاره می‌کنیم.

  • جلوگیری از هدر رفتن زمان

یک راه برای مشخص شدن استعداد روش آزمون و خطا است که در آن کودک شما زمان خود را در حیطه های مختلف سپری می‌کند تا به استعداد خود پی ببرد. این روش زمانبر است و ممکن است سالها طول بکشد. اما روش دیگر استفاده از استعدادیابی است که می‌تواند باعث شود تمرکز کودک بر حیطه ای باشد که در آن استعداد دارد و در نتیجه نتلیج درخشانی برای او به ارمغان بیاورد.

  • شکوفا شدن استعداد و رشد کودک

با یاری و کمک والدین اگر کودک بتواند در زمان مناسبی استعداد خودش را کشف کند ما شاهد رشد و شکوفایی آن کودک خواهیم بود. داشتن استعداد در یک رشته در کنار پشتکار عامل اصلی موفقیت در آن حیطه است.

  •  افزایش اعتماد به‌ نفس

اگر شما احساس کنید که در یک زمینه تخصص و مهارت کافی دارید قطعاً احساس رضایت درونی خواهید داشت. این احساس درونی کاری با کودکان شما می‌کند که بتوانند از هر مانعی عبور کنند و اعتمادبه‌نفس آنها افزایش یابد. کودک به کمک این حس خوب و پشتکار، آینده درخشان خودش را می‌تواند تأمین کند

برای آشنایی با رشد شخصی و تاثیر آن در زندگی مقاله رشد شخصی چیست  می تواند مفید واقع شود.

استعدادیابی کودکان

چگونه استعداد کودک خود را کشف کنیم؟

برای کشف استعداد کودک و دستیابی به بهترین نتیجه ممکن می بایست با آگاهی کامل از روش های استعداد یابی کودکان نسبت به کشف آن اقدام کرد. کشف استعداد کودکان شامل هفت گام است. در ادامه به تشریح این گام ها می پردازیم:

گام اول: کودک خود را تحت نظر قرار دهید

یکی از گام های اصلی و اساسی در استعدادیابی کودکان، این است که ابتدا آنها را به طور دقیق تحت نظر بگیریم و ببینیم چه کارهایی را به خوبی انجام می دهند و در کدام یک از آنها، مهارت بالایی دارند. با بررسی این موارد تا حد زیادی می توان به استعداد و توانایی آنها پی برد.

گام دوم: اجازه دهید کودک، شخصاً به علاقه واقعی خود دست پیدا کند

پس از مرحله نخست با آزاد گذاشتن کودک می توانید به او اجازه دهید تا به راحتی و آرامش خاطر به دنبال علایق خود برود. این امر تأثیر بسزایی در رشد و شکوفایی استعدادهای کودکتان خواهد داشت؛ پس هرگز کاری نکنید که در علاقه های کودک اختلال ایجاد شود.

مطالب پیشنهادی:   4 روش برای پیشرفت شغلی به بهترین شکل + مسیر پیشرفت شغلی

گام سوم: جلوی اشتباهات فرزندتان را نگیرید

یکی از اشتباهات دیگر والدین این است که؛ «کودک به هیچ عنوان نباید اشتباه کند» به نظر شما چنین چیزی ممکن است؟ این رفتار ناخواسته و نابجا از جانب پدر و مادر سبب شده تا استعداد کودکان کور شده و هرگز عرصه ظهور پیدا نکند. چرا که وقتی کودک از کاری بترسد، هرگز به دنبال آن نمی رود و پیشرفت و شکوفایی استعداد نیز حاصل نمی شود.

گام چهارم: هرگز کودکتان را وادار به انجام کاری نکنید

به هیچ عنوان کودکان را به کارهایی که دوست ندارند، مجبور نکنید. به عنوان مثال پدر و مادری دوست دارند فرزندنشان نقاش شود؛ دست به هر کاری می زنند تا او را به کلاس های مختلف در این زمینه بفرستند. این در حالی است که کودک نه تنها به رشته نقاشی علاقه ندارد، بلکه استعداد او در زمینه دیگری است. بنابراین اجبار کردن آنها به هیچ عنوان راه مناسبی برای تست استعداد یابی کودکان نخواهد بود.

گام پنجم: هرگز چیزی را به کودکتان تحمیل نکنید

هرگز نباید به کودک دیکته کرد که در کاری استعداد دارد و یا ندارد. زمانی که شما با کودک اینگونه صحبت می کنید؛ یعنی اینکه علاقه و نظر خود را به او تحمیل کرده اید. با این کار استعدادهای او را از بین می برید و قطعاً مسیر زندگی فرزندتان تغییر خواهد کرد.

گام ششم: با دقت به صحبت های فرزندتان گوش دهید

صحبت کردن کودکان موجب تقویت فن بیان آنها می شود. علاوه بر این در بین حرف زدن آنها می می توانید به نشانه هایی از استعداد دست یابید. برخی والدین تا کودک صحبت می کند، فوراً با او دعوا کرده و مانع حرف زدن او می شوند. این رویکرد یکی از اشتباهات شایع در بین زوج های جوان و امروزی است. با این کار نه تنها مانع شکوفا شدن استعدادهای کودک می شوید، بلکه به تدریج فن بیان و اعتماد به نفس او نیز از بین خواهد رفت.

گام هفتم: در حد سن و سال کودک از او انتظار داشته باشید

انتظارات بیجا از فرزند سبب شده تا استعدادیابی کودکان به سختی پیش برود. علاوه بر این زمانی که از کودک انتظاری فراتر از ستن و عقل او دارید، کودک نمی تواند پاسخگوی انتظارت شما باشد. یقیناً اعتماد به نفس او کاهش یافته و دیگر به سراغ انجام هیچ کاری نمی رود.

اگر می خواهید در مورد فرق بین EQ با IQ اطلاعاتی کسب کنید به شما پیشنهاد می کنیم مقاله تفاوت EQ با IQ چیست را مطالعه کنید.

بهترین تست استعدادیابی کودکان
مطالب پیشنهادی:   مدیریت ارتباط با مشتری یا CRM چیست و چه کاربردی دارد؟

انواع روش های استعداد یابی کودکان

در دنیای امروز ما شاهد انواع استعدادیابی نظیر تست آنلاین استعدادیابی کودکان (تست استعدادیابی کودکان رایگان) هستیم که به کمک این روش‌های گسترده و متنوع می‌توانید توانایی و پتانسیل واقعی کودکان خودتان را کشف نمایید. ما این روش‌ها را برای شما در ادامه بازگو می‌کنیم و با آنها آشنا خواهید شد.

  •  کمک به آن‌ها در شناخت علایق
  •  جدی‌گرفتن کودکان و داشتن مکالمه با آن‌ها
  •  بازدیدکردن از مکان‌های مخصوص کودکان نظیر موزه و محل‌های بازی
  •  تعریف قصه و داستان برای کودکان
  •  عدم برنامه‌ریزی شلوغ و سنگین برای کودکان
  •  ملاحظه‌کردن رفتارها و واکنش‌های کودکان حین بازی‌کردن
  •  قراردادن انتخاب‌های واقعی نه انتخاب‌هایی که شما دوست دارید
  •  توجه و ملاحظه‌کردن علایق کودکان
  •  اهمیت‌دادن و توجه‌کردن به احساسات آن‌ها
  • بررسی عملکردهای تحصیلی کودک خود
  • توجه به استعدادهای ژنتیکی

همیشه به یاد داشته باشید که هیچ گاه برای کشف استعداد و علایق دیر نیست و انسان در هر سنی می تواند نسبت به تست استعداد یابی و کشف استعداد و تلاش در زمینه تقویت و پیشرفت آن اقدام کند. در گذشته برای سنجش بهره هوشی از آزمون های بهره هوشی مختلفی استفاده می کردند. با گذشت زمان و برنامه های مدون در جهت کشف و پرورش استعدادها، روش های تست استعداد یابی پا به عرصه ظهور گذاشت.

شما می‌توانید به کمک مرکز استعدادیابی کودک که امروزه در اکثر شهرها فراوان است در کشف استعداد کودکتان اقدامات مؤثری انجام دهید. تست استعداد یابی کودکان رایگان یا آنلاین یکی دیگر از مواردی بوده که در کشف توانایی کودک شما کمک شایانی می‌کند. ما در این مقاله بهترین تست استعداد یابی کودکان را به شما معرفی خواهیم کرد.

اگر میخواهید در مورد تأثیرات هوش اجتماعی اطلاعاتی داشته باشید به شما پیشنهاد می شود مقاله هوش اجتماعی SI چیست را مطالعه کنید.
تست آنلاین استعدادیابی کودکان چیست

بهترین تست استعداد یابی کودکان

یکی از تست های کشف استعداد کودکان معروف دنیا تست گاردنر است. یک روان‌شناس معروف به نام هاوارد گاردنر برای اولین‌بار در سال ۱۹۸۳ نظریه هوش چندگانه را ابداع کرد. بنا به گفته او هوش انسان چندگانه بوده و ممکن است شما در فعالیت‌های بسیار زیادی خوب نباشید؛ اما این به این معنا نیست که شما با استعداد و باهوش نیستید. او بر این باور است که هوش دارای ۹ گونه بوده و به دنبال این نظریه در تست گاردنر کودکان آنلاین این‌گونه‌های مختلف مورد آزمایش قرار می‌گیرند. برخی روان‌شناس‌های دیگر معتقدند که این هوش‌ها بیشتر هستند؛ اما این‌ها مهم‌ترین و کلیدی‌ترین موارد هستند. با بررسی هوش‌های مختلف و با درنظرگرفتن امتیازهای آن‌ها می‌توان به کشف استعداد کودکان پرداخت. در ادامه برخی از این هوش‌های انسان که در پرسشنامه استعدادیابی کودکان گاردنر بررسی می‌شوند را برایتان بازگو می‌کنیم.
  • هوش موسیقایی
  •  دیداری فضایی
  •  کلامی و زبان
  •  منطق و ریاضی
  •  هوش حرکتی و فیزیک بدن
  •  میان‌فردی
  •  درون‌فردی
  • طبیعت‌گرا
  • وجودی
  • اخلاق و رفتاری

شما با انجام تست آنلاین استعدادیابی کودکان و به‌ ویژه تست گاردنر می‌توانید اطلاعات بسیار مهمی در مورد استعداد کودک خودتان کسب کنید. به کمک نتایج تست گاردنر اعتماد به‌ نفس کودکان شما افزایش می‌یابد و می‌توانند یادگیری‌های خودشان را به‌ راحتی مدیریت کنند. با بررسی جوانب مختلف آنها مطلع می‌شوید که در کدام هوش و کدام توانایی‌ها پتانسیل بیشتری دارند و بیشتر روی آن‌ها سرمایه‌گذاری و تلاش می‌کنید. این نظریه بر این تأکید می‌کند که هوش کودکان با یکدیگر متفاوت بوده و باید همه آن‌ها را با هر استعدادی که دارند تحسین نمایید.

جمع‌ بندی

به کمک روش‌های مختلف امروزه شما می‌توانید به کشف استعداد کودکان خودتان بپردازید و شاهد رشد و شکوفایی آن‌ها و تضمین آینده آنها باشید. تست‌های مختلفی نظیر تست آنلاین استعدادیابی کودکان امروزه راحت‌تر از هر روش دیگری بوده که به کمک آن می‌توانید به کشف پتانسیل‌های نهفته کودک خودتان بپردازید.

 همچنین با انجام تست گاردنر و بررسی هوش‌های مختلف کودک خود متوجه شوید که کودک شما در کدام بخش‌ها دارای توانمندی بیشتری بوده و کودک خود را در ورزش‌هایی که مرتبط با آن است شرکت دهید. به کمک این موارد و روش‌ها می‌توانید استعداد کودک خود را پیدا کنید و شاهد عملکرد درخشان او در حیطه مورد نظر باشید. وجود استعداد و پشتکار از عوامل مهم در موفقیت بوده که یک آینده درخشان را تضمین می‌کند.

سوالات رایج :

تست استعدادیابی کودکان چیست ؟

بعضی از والدین کسب نمرات بالا در مدرسه را دلیل باهوش بودن و استعداد فرزندشان می دانند. با توجه به اینکه بیش از ده نوع هوش داریم، ممکن است پس از تست استعداد یابی کودکان متوجه شویم که آنها علاوه بر کسب موفقیت های درسی در کارهای متفاوتی مثل نویسندگی، نقاشی، موسیقی، مجسمه سازی، ورزش و … استعداد دارند. از این رو والدین برای دستیابی به این مهم می توانند به مراکز استعداد یابی کودکان مراجعه کنند.

بهترین تست آنلاین استعدادیابی کودکان کدام است؟

تست گاردنر که به بررسی 9 گونه از هوش میپردازد یکی از بهترین تست ها است

بازگشت به لیست

3 دیدگاه در “معرفی بهترین تست استعدادیابی کودکان 1403

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *