استعدادیابی

تست انیاگرام چیست + ارزیابی شخصیتی کاملاً حرفه‌ ای

کاربرد تست انیاگرام چیست
در این مقاله به سوال تست انیاگرام چیست پاسخ خواهیم داد. دنیای روانشناسی بسیار گسترده و متنوع است. در این دنیا مفاهیم مختلفی وجود داشته که برای افراد جذابیت دارند. به عنوان مثال هوش و شخصیت دو مؤلفه اصلی روانشناسی هستند که تمامی افراد تمایل دارند تا در این مورد اطلاعات بیشتری کسب کنند. برای سنجش شخصیت هم روش‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از بهترین روش‌ها استفاده از تست‌ها و پرسشنامه‌های خاصی است که برای بررسی شخصیت طراحی شده‌اند. از معتبرترین آزمون‌های روانشناسی که برای بررسی شخصیت مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌توان به تست انیاگرام اشاره کرد.
انیاگرام واژه یونانی متشکل از دو بخش اینیا و گرام است. کلمه اینیا به معنای نه و کلمه گرام به معنای مدل، وجه و شکل است. این تست نه وجه از شخصیت را نشان می‌دهد. هر یک از این نه تیپ شخصیتی خصوصیات و ویژگی‌های رفتاری خاص خود را دارند. در این مقاله قصد داریم به توضیح بیشتر در مورد اینکه تست انیاگرام چیست؟ بپردازیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص با ما همراه باشید.
تست انیاگرام چیست

تست انیاگرام چیست؟

تست انیاگرام یک پرسشنامه روانشناسی است که بر اساس پاسخ‌هایی که آزمون‌دهنده‌ها به سؤال‌های این تست می‌دهد، افراد را به نه تیپ شخصیتی مختلف تقسیم‌بندی می‌کند. هر یک از این تیپ‌های شخصیتی خصوصیات رفتاری خاص خود را دارند. پرسشنامه تست انیاگرام دارای 145 سؤال است و آزمون‌دهنده به طور معمول به 25 تا 30 دقیقه زمان نیاز دارد تا بتوانند به تمامی پرسش‌ها پاسخ دهد. نکته مهم برگزاری این آزمون توسط فرد متخصص و در یک محیط آرام است. کسب اطلاعات بیشتر در مورد تیپ شخصیتی و خصوصیات رفتاری اطلاعات مفیدی را در اختیار افراد قرار می‌دهد. به این ترتیب افراد نقاط قوت و نقاط ضعف خود را بیشتر می‌شناسند و با برنامه‌ریزی درست و تقویت نقاط قوت می‌توانند پیشرفت‌های بیشتری را در زندگی خود تجربه کنند.
بر اساس تست شخصیت‌شناسی انیاگرام هر یک از این شخصیت‌های نه‌گانه باور‌ها و جهان بینی خاص خود را دارند، در نتیجه پاسخ این تست به نوعی جهان بینی افراد را نیز نشان می‌دهد. باور‌ها و جهان بینی افراد لزوماً نادرست نیست! اما برخی از باور‌های بنیادی افراد محدود‌کننده هستند. آگاهی در مورد آن‌ها می‌تواند به فرد کمک کند تا عقاید خود را مورد بازبینی قرار داده و عوامل محدود‌کننده خود را تشخیص دهند.
 استفاده از تست انیاگرام برای بررسی خصوصیات شخصیتی افراد فواید زیادی را به دنبال دارد. بر اساس پاسخ این تست می‌توان در مورد علت رفتار‌های افراد نیز اطلاعاتی کسب کنید. در بیشتر موارد با شناخت تیپ شخصیتی فرد می‌توان به علت اصلی رفتار‌های او پی برد. به این ترتیب علاوه بر درک بهتر احساست خود می‌توانید احساسات دیگران را هم درک کرده و به این نتیجه برسید که برخی از رفتار‌های افراد تحت تأثیر خصوصیات شخصیتی او هستند و علت خاص خود را دارند. در ادامه پاسخ به این سؤال که تست انیاگرام چیست؟ جالب است بدانید این تست اطلاعاتی را در مورد نوع پاسخ و چگونگی سازگاری افراد هم مشخص می‌کند.
اگر می خواهید در مورد انواع تست شخصیتی معروف اطلاعاتی کسب کنید به شما پیشنهاد می کنیم مقاله بهترین تست شخصیت شناسی را مطالعه کنید.
تست انیاگرام

نماد تست انیاگرام

حالا که به سوال تست انیاگرام چیست پاسخ داده ایم در ادامه به نماد تست انیاگرام می پردازیم. برای نمایش دادن تست انیاگرام از یک نماد خاص استفاده می‌شود. این نماد یک دایره است که درون آن چند خط وجود دارد. این خطوط سبب ایجاد یک نماد 9 گوشه شده است. این 9 گوشه نشان‌دهنده‌ی 9 تیپ شخصیتی هستند که انیاگرام افراد را در این نه تیپ شخصیتی تقسیم‌بندی می‌کند. نقاط به فاصله منظم از یکدیگر قرار داده شده‌اند و جهت حرکت آن‌ها هم در جهت حرکت عقربه‌های ساعت است. در این شکل با اتصال نقاط 9،6 و 3 یک مثلث نا منظم به وجود آمده است. این شکل وحدت زندگی را نشان می‌دهد.
خطوط درون نماد تست انیاگرام هر کدام معنا و مفهوم خاص خود را دارند و به نوعی نشان‌دهنده روابط بین انواع تیپ‌های شخصیتی هستند. بر اساس این تست برخی از تیپ‌های شخصیتی مکمل یکدیگر هستند و حضور آن‌ها در کنار هم به پیشرفت هر دو کمک می‌کند. در مقابل بعضی از تیپ‌های شخصیتی هم تضاد‌های زیادی با یکدیگر دارند که حضور آن‌ها در کنار هم می‌تواند مشکل آفرین باشد. تمامی روابط بین تیپ‌های شخصیتی در نماد تست انیاگرام مشخص شده است.
هر تیپ شخصیتی که به عنوان یک عدد در این نماد نشان داده می‌شود در دو طرف خود دو عدد دیگر دارد. به تیپ شخصیتی اصلی فرد هسته گفته می‌شود و دو عدد کنار نشان‌دهنده تیپ‌های شخصیتی هستند که می‌توانند در کنار تیپ اصلی خصوصیات شخصیتی فرد را بهتر توصیف کنند. به انواع اعداد نشان داده شده در دو طرف هر هسته بال می‌گویند. این بال‌ها شخصیت‌های مرتبط و مکمل را نشان می‌دهد. بر اساس این تست بال‌ها نشانگر سبک‌های شخصیتی هستند که افراد می‌توانند با انتقال و بررسی آن‌ها جنبه‌های جدیدی از شخصیت خود را کشف کنند.
اگر می خواهید بدانید هوش فضایی چیست و با انواع کاربرد های آن آشنا شوید به شما پیشنهاد می کنیم مقاله هوش فضایی را مطالعه کنید.
کاربرد تست انیاگرام

کاربرد تست انیاگرام

مهم‌ترین کاربرد تست انیاگرام پیشرفت شخصیتی و کمک به افراد برای خودشناسی است. این تست را می‌توان یک ابزار قدرتمند دانست که با دادن اطلاعات در مورد خصوصیات شخصیتی به افراد کمک می‌کند تا به یک ابزار قدرتمند برای افزایش اعتماد به نفس، حل تعارض‌ها، افزایش هوش هیجانی و. . دست پیدا کنند. این پیشرفت‌ها در سطوح مختلف زندگی فرد تأثیر‌گذار هستند. در ادامه توضیح کاربرد تست انیاگرام بهتر است به این نکته هم اشاره کنیم که کسب اطلاعات در مورد خصوصیات شخصیتی افراد می‌تواند اطلاعات بسیار مفیدی را در اختیار درمانگر یا مشاور قرار دهد. بر اساس این اطلاعات درمانگر می‌تواند رویکرد درمانی مناسب را کشف و بر اساس آن عمل کند.
به عنوان مثال خصوصیات شخصیتی برخی از افراد عبارت هست از: آرامش، اعتماد به نفس، احساسی بودن و… در مقابل برخی دیگر از افراد خصوصیات رفتاری متفاوتی نظیر خشم، اضطراب و بی‌احساسی را دارند. اگر این دو فرد یک نوع اختلال روانی داشته باشند، مطمئنن به دلیل متفاوت بودن خصوصیات رفتاری برای هر کدام رویکرد درمانی خاص و متناسب با نوع شخصیت استفاده می‌شود.
اگر می خواهید در مورد انواع تیپ‌های شخصیتی شغلی اطلاعاتی کسب کنید به شما پینشهاد می کنیم مقاله تیپ شخصیتی شغلی را مطالعه کنید.
به عنوان سخن پایانی باید گفت به این سؤال که تست انیاگرام چیست؟ پاسخ دادیم. به طور کلی دانستید که تست انیاگرام یک تست شخصیت‌شناسی است که افراد را به نه تیپ شخصیتی تقسیم‌بندی می‌کند. هر یک از تیپ شخصیت‌ها هم خصوصیات رفتاری و شخصیتی خاص خود را دارند. کسب اطلاعات بیشتر در مورد آن‌ها می‌تواند آگاهی زیادی را در اختیار فرد یا درمانگر قرار بدهد که در نهایت سبب پیشرفت هر چه بیشتر افراد می‌شود.
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *