بهبود فردی

۲۰ راهکار قطعی افزایش هوش EQ با ضمانت

راهکار افزایش هوش EQ
هوش هیجانی یکی از انواع هوش بوده که بر روی افزایش عملکرد انسان تأثیرات مثبتی دارد. میزان هوش هیجانی یا به عبارتی استفاده از آن به خود انسان بستگی دارد. تأثیرات هوش هیجانی بر روی جنبه‌های مختلف زندگی به گونه‌ای است که می‌توان گفت: مهم‌ترین مؤلفه برای موفقیت در برنامه‌های زندگی محسوب می‌شود. این موضوع هم به دلیل ثابت شدن تأثیرات زیاد هوش هیجانی بر روی بازدهی افراد است. مزایای هوش هیجانی سبب شده تا در سال‌های اخیر به این نوع از هوش توجه بیشتری شود و بیشتر افراد به دنبال پیدا کردن روش‌های تقویت هوش هیجانی باشند. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد راهکار‌های افزایش هوش EQ با ما همراه باشید.
روش افزایش هوش EQ

چگونه هوش هیجانی خود را تقویت کنیم؟

هوش هیجانی به معنای میزان آگاهی فرد از اعمال و احساسات مختلف است که این احساسات چگونه بر روی اطرافیان و محیط پیرامون تأثیر می‌گذارد. ارزش قائل شدن برای دیگران را می‌توان زیر مجموعه‌ای از هوش هیجانی دانست. با انجام راهکار‌های زیر می‌توانید با تقویت هوش هیجانی موفقیت بیشتری را تجربه کنید:
توجه به احساسات خود
زندگی افراد پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و هر فرد به اندازه‌ای درگیر زندگی و روزمرگی‌های آن شده که ممکن است احساسات خود را فراموش کرده باشد! بی‌توجهی به احساسات شخصی و نادیده گرفتن آن‌ها تأثیرات منفی بر روی روان انسان دارد.  به همین دلیل برای توجه به احساسات لازم است تا افراد در طول شبانه روز ساعت معینی را در نظر گرفته و در آن ساعت با کشیدن چند نفس عمیق، بدن و روان خود را آرام کرده و بعد از آن به احساسات خود توجه کنند.  به تدریج باید به این درک برسید که هر یک از احساسات شما بر روی کدام قسمت بدن تأثیر دارد. رسیدن به این درک تنها با تمرین مکرر ممکن است. افرادی که از هوش هیجانی بالایی برخوردار هستند، توانایی بیشتری برای برنامه‌ریزی در مورد هوش هیجانی خود دارند.
توجه به رفتار خود
یکی دیگر از راه‌های توسعه هوش هیجانی این است که در کنار توجه به احساسات، به رفتار‌های خود هم توجه کرده و آن‌ها را تحت کنترل خود قرار دهید. باید توجه کنید هنگام بروز هر احساس چه رفتاری را از خود نشان می‌دهید. بعد از پیدا کردن ارتباط بین احساس و رفتار باید به این سؤال نیز پاسخ دهید که هر یک از رفتار‌های شما بر روی کدام جنبه از زندگی‌تان تأثیر‌گذار است. با رسیدن به این درک می‌توانید نتایج هر رفتار را در نظر گرفته و با توجه به این نتایج رفتار‌های خود را کنترل کنید.
اگر می خواهید در مورد تیپ شخصیتی ENFJ  بیشتر بدانید که در محل کار ، با دوستان ، تفریحات و … این افراد چگونه است ، پیشنهاد می شود مقاله تیپ شخصیتی ENFJ را مطالعه کنید.
زیر سؤال بردن نظرات خود
به چالش کشیدن، خود یکی از روش‌های تقویت هوش هیجانی است که برای رسیدن به آن بهتر است نظرات خود را به چالش بکشید. قبل از بیان هر نظری باید آن را از تمامی جوانب مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید، زیرا هنگام بیان هر نظر افرادی هستند که با دیدگاه شما مخالف باشند و نظر شما را نقد کنند! همان گونه که افرادی که دیدگاه مشابه دارند، می‌توانند نظریات شما را تقویت کنند. به طور کلی بهتر است در زمان مناسب تمامی نظرات خود را بررسی کرده و از تمامی زوایا به آن نگاه کنید تا در نهایت نظرات کامل‌تری به دست بیاید.
همدردی کردن با دیگران
یکی دیگر از راه‌های بهبود مهارت‌ های هوش هیجانی همدردی کردن با اطرافیان است. به این منظور می‌توانید به تجربیات دیگران گوش داده و در صورت داشتن تجربه مشابه آن را بیان کنید تا به این ترتیب راه ارتباطی با دیگران پیدا شود. افزایش ارتباطات علاوه بر زمینه‌سازی برای ایجاد روابط پایدار می‌تواند هوش هیجانی شما را نیز تقویت کند.
جشن گرفتن
یادآوری مناسبت‌های خوشایند زندگی و جشن گرفتن برای آن‌ها تأثیرات مثبت زیادی بر روی زندگی فرد دارد که از جمله این تأثیرات می‌توان به افزایش هوش EQ اشاره کرد. با جشن گرفتن اتفاقات خوشایند زندگی، می‌توان احساسات مثبت را مجدد تجربه کرد. این موضوع بر روی تقویت روابط دوستانه هم تأثیرات مثبتی دارد.
نادیده گرفتن نکات منفی
هوش هیجانی یک مفهوم بسیار گسترده است. گستردگی این هوش به اندازه‌ای می‌باشد که نقاط متضاد می‌توانند به یک میزان سبب تقویت یا پس رفت این هوش شوند. به عنوان مثال، به همان اندازه که جشن گرفتن و یادآوری نکات مثبت زندگی می‌تواند هوش هیجانی را تقویت کند، به همان اندازه هم توجه به نقاط منفی زندگی می‌تواند سبب پس رفت و تضعیف هوش هیجانی شود. بنابراین، برای داشتن هوش هیجانی کارآمدتر لازم است به نقاط منفی زندگی توجه زیادی نداشته باشید.
اگر می خواهید در مورد استعدادیابی اطلاعاتی کسب کنید به شما پیشنهاد می شود مقاله استعدادیابی چیست را مطالعه کنید.
نفس کشیدن
مشکلات زندگی روزمره به اندازه‌ای است که روزانه افراد با شرایط استرس زای زیادی مواجه می‌شوند. باقی ماندن در شرایط استرس‌زا تأثیرات مخربی بر روی هوش هیجانی دارد؛ بنابراین در صورت بروز استرس و اضطراب باید احساسات خود را کنترل کرده و با کشیدن نفس عمیق سعی کنید تا استرس را کاهش دهید.  به منظور کاهش استرس روش‌های زیادی وجود دارد که از آن جمله می‌توان به این موارد از جمله نوشیدن یک لیوان آب، پیاده روی در هوای آزاد، حمام کردن و… اشاره کرد.
افزایش هوش EQ
داشتن نگاهی جامع به خود
یکی از روش‌های توسعه هوش هیجانی شناخت کامل و داشتن یک نگاه جامع به خود است. البته که شناخت کامل خود یک کار تقریباً غیر ممکن به نظر می‌رسد، اما این کار با استفاده از روش‌های خاص خود قابل انجام است. برای رسیدن به درک کاملی از خود لازم است تا نظرات دیگران را در مورد خود شنیده و به آن‌ها توجه داشته باشید.  می‌توانید در مورد نقاط قوت و نقاط ضعف خود از دیگران سؤال پرسیده و آن‌ها را یادداشت کنید. در این خصوص توجه داشته باشید که اگر به نظری برخوردید که برای شما خوشایند نبود واکنش منفی نشان ندهید، زیرا هدف دیگران از بیان صادقانه نظراتشان کمک به شما است.
نوشتن خاطرات روزانه
یکی از بهترین روش‌های برای بهتر شناختن خود و بهبود مهارت‌ های هوش هیجانی نوشتن خاطرات روزانه است. برای شروع کردن نوشتن خاطرات روزانه می‌توانید اتفاق‌هایی که در طول روز برای شما پیش آمده را یادداشت کرده و احساساتی را که با هر یک از این اتفاقات حس کرده‌اید را بنویسید. نوشتن خاطرات روزانه و جمع‌آوری آن‌ها سبب می‌شود تا فرد نسبت به برنامه روزانه خود و روزمرگی‌هایی که دارد اطلاعات بیشتری کسب کند. به این ترتیب می‌توان مشکلات موجود را تشخیص داد و برای حل آن‌ها اقدام کرد.
پیدا کردن هدف و انگیزه
هر فردی که کاری را شروع می‌کند، برای شروع کردن آن انگیزه دارد. انگیزه همان نیروی محرکی است که سبب می‌شود تا فرد سختی‌های پیش آمده را تحمل کرده و برای رسیدن به هدف خود تلاش کند. برای افزایش هوش هیجانی هدف و انگیزه‌های اصلی خود را تشخیص دهید و برای رسیدن به آن‌ها تلاش کنید. به عنوان سخن پایانی باید گفت: در این مقاله به توضیح بیشتر در مورد روش‌های افزایش هوش EQ پرداختیم. لازم به توضیح است موارد توضیح داده شده تنها چند مورد از روش‌هایی هستند که با انجام دادن آن‌ها می‌توانید هوش هیجانی خود را تقویت کرده و تأثیرات آن را بر جنبه‌های مختلف زندگی خود مشاهده کنید.
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *