کسب و کار

رهبری کسب و کار چیست؟ + 10 ویژگی رهبر کسب‌ و کار

اهمیت رهبری کسب و کار
به طور حتم، همه گروه‌هایی که در مسیر رسیدن به اهدافی بزرگ گام برمی‌دارند، نیازمند الگو و فردی راهنما هستند تا از آن کمک گرفته و به‌عنوان رهبر به او تکیه کنند. این مسئله در عرصه کسب‌وکار نیز بسیار حائز اهمیت بوده و در واقع رهبری کسب‌ و کار می‌تواند مسیر موفقیت سازمان‌ها را بسیار هموارتر کند. اما سؤالی که در اینجا پیش می‌آید این است که (رهبری کسب‌ و کار چیست؟) و رهبرها چه ویژگی‌هایی را دارا هستند؟ در این مطلب قصد دارید به ویژگی‌ های یک رهبر استاندارد و خوب اشاره کرده و درباره ماهیت رهبر کسب‌ و کار اطلاعاتی را در اختیارتان بگذاریم.

رهبر کسب و کار کیست؟

رهبر کسب و کار، فردی است که وظیفه هدایت، برنامه‌ریزی و مدیریت فعالیت‌ها و تیم‌های درون سازمانی را بر عهده دارد. این شخص با استفاده از مهارت‌های رهبری، دانش مدیریتی و تجربه در زمینه تخصصی خود، تلاش می‌کند تا به اهداف کسب و کار دست یابد. رهبر کسب و کار باید قادر به تصمیم‌گیری‌های استراتژیک، حل مسائل پیچیده، ایجاد انگیزه در کارکنان و همچنین برقراری ارتباط مؤثر با ذینفعان باشد. این نقش می‌تواند در سطوح مختلف سازمانی، از جمله مدیریت ارشد، مدیریت میانی و رهبری تیم‌ها، مشاهده شود.

شاید برخی افراد وقتی بحث رهبر به میان می‌آید، فردی بداخلاق و سخت را در نظر دارند که تنها به دنبال انجام بی‌چون‌وچرای دستورات است؛ اما رهبری مناسب و استاندارد خواهد بود که ویژگی‌ های اخلاقی و کاری خاصی را دارا باشد. در واقع ماهیت رهبری کسب‌ و کار در موارد زیادی خلاصه می‌شود. جمله‌ای معروف برای تعریف رهبران وجود دارد که می‌گوید، رهبران کاردرست را انجام می‌ دهند و مدیران کارها را درست انجام می‌دهند. در واقع رهبران کسب‌ و کار، به‌تمامی اعضای سازمان کمک می‌کنند که کارها را به‌درستی به سرانجام برسانند. به عبارتی دیگر، رهبر کسب‌ و کار درست همانند سکان کشتی عمل کرده و با انجام کاردرست و لازم، گروه را به اهداف موردنظر نزدیک‌تر می‌کند.

ناگفته نماند که رهبران از مهارت‌های مدیریتی که دارند، برای رسم کردن نقشه راه و هموارتر کردن مسیر موفقیت گروه خود بهره می‌برند. در ادامه به موضوع ویژگی رهبر کسب‌ و کار می‌پردازیم.

رهبری کسب و کار
مطالب پیشنهادی:    سیستم‌ سازی چیست؟ + آموزش سیستم سازی کسب و کار
اگر میخواهید بدانید بوم مدل کسب و کار چیست به شما پیشنهاد می کنیم مقاله بوم مدل کسب و کار را مطالعه کنید.

 معرفی ویژگی‌ های اساسی رهبر کسب‌ و کار

همان‌طور که می‌ دانید رهبران تفاوت آن‌چنان با سایر افراد نداشته و تنها به دلیل برخورداری از برخی صفات و ویژگی‌ها، فرد بهتری برای الهام‌گیری هستند. در واقع فرقی نمی‌کند در چه شغل و مقامی باشید؛ اگر از چنین ویژگی‌هایی برخوردار باشید می‌توانید به‌عنوان رهبر گروه شناخته شده و به‌ تمامی افراد برای رسیدن به اهداف فردی و گروهی یاری برسانید. رهبران به دلیل روحیه مثبتی که دارند بسیار الهام‌ بخش بوده و به سایر افراد و کارمندان انگیزه می‌دهند؛ همچنین آن‌ها را برای انجام کاردرست و حتی رسیدن به اهداف کوچک، تشویق می‌کنند.

به‌ طور کلی ویژگی رهبر کسب‌ و کار در موارد زیر خلاصه می‌ شود:

  • مسئولیت‌ پذیری:

شاید بتوان گفت که مهم‌ترین ویژگی رهبران مسئولیت‌ پذیری آن‌ها به‌ حساب می‌آید. رهبران مسئولیت تمامی اتفاقات را در مسیر رشد و پیشرفت می‌ پذیرند. اگر یک رهبر نتیجه مورد انتظار را توسط گروه خود کسب کند، اعضای تیم را تشویق و به آن‌ها انگیزه می‌دهد؛ همچنین اگر نتیجه مورد انتظار رهبر و اعضای تیم نباشد، رهبر مسئولیت تمامی اشتباهات را قبول کرده و در مقابل نظرات اعضا، انتقادپذیر است. چنین فردی می‌ تواند به‌عنوان الگویی مناسب برای تمامی افراد گروه به شمار رفته و آن‌ها را برای انجام کارهای بزرگ‌تر آماده کند.

  • اعتماد به‌ نفس:

دومین ویژگی که می‌خواهیم به آن بپردازیم، اعتمادبه‌نفس رهبران است. یکی از وظایف رهبران، ایجاد انگیزه در اعضای گروه بوده و برای اینکه بتوانند این کار را به‌درستی انجام دهند به اعتمادبه‌نفس بالا احتیاج دارند. همچنین با استفاده از اعتمادبه‌نفس، رهبران می‌توانند به مشکلات و موانع احتمالی موجود در راه غلبه کنند. اصولاً رهبران برای بالا نگه‌داشتن اعتماد به‌ نفس خود دست به انجام تمریناتی ساده می‌زنند؛ مانند تمرین سخنرانی در جمع و تلاش برای پاسخگویی به سؤالات اعضای تیم.

اگر میخواهید درمورد پولدارترین فرد جهان بیشتر بدانید به شما پیشنهاد می کنیم مقاله شغل پولدارترین افراد جهان را مطالعه کنید.

 

ویژگی رهبر کسب و کار
  •  خلاقیت:

از دیگر ویژگی‌های رهبران نمونه می‌توان به خلاقیت بالای آن‌ها اشاره کرد. رهبران موفق نه‌تنها از سایر افراد الگوبرداری نمی‌کنند، بلکه تلاش می‌کنند در انجام کارها خلاقیت به خرج داده و نوآوری داشته باشند. داشتن ذهنی خلاق، در پیداکردن راه‌حل‌ها و راهبردهای جدید به رهبران کمک بسیاری کرده و آن‌ها را به اهدافشان نزدیک و نزدیک‌تر می‌کند. رهبران خلاق برای تمامی مشکلات و موانع احتمالی راهکاری در نظر دارند و می‌دانند چگونه آن‌ها را کنار بگذارند.

  • داشتن دانش کافی:

طبیعتاً افرادی که درباره شغل و کار خود اطلاعات و دانش لازم را ندارند، نمی‌توانند به‌عنوان رهبر شناخته شوند. رهبران از زیروبم کار خود و اعضای گروه آگاه بوده و از دانش لازم و کافی در این زمینه برخوردار هستند.

  • قابلیت تطبیق‌ پذیری بالا:

از دیگر ویژگی‌های رهبران موفق، می‌توان به تطبیق‌پذیری خوب آن‌ها اشاره کرد. در واقع رهبری کسب‌ و کار بدون این ویژگی کار بسیار دشوار و حتی غیرممکنی خواهد بود. رهبران می‌بایست در برابر هر تغییر ناگهانی در اهداف و برنامه‌ها آماده باشند. قدرت یک رهبر در ویژگی تطبیق‌پذیری و ایجاد هماهنگی آن بین کارکنان خلاصه می‌شود. رهبران قدرتمند در برابر تغییرات مقاومت نکرده و با استقبال‌کردن از آن‌ها، مسیرهای جدیدی برای رسیدن به اهداف کشف می‌کنند.

  • صبر و حوصله زیاد:

مسلماً راه رسیدن به موفقیت طولانی بوده و نمی‌توان انتظار داشت که در کمترین زمان به اهدافمان دست یابیم. رهبران این مسئله را به‌خوبی درک کرده و برای رسیدن به نتایج دلخواه، عجله نمی‌کنند. ناگفته نماند که صبر بالای رهبران باعث نظم بیشتر در انجام کارها شده و تیم را با هرج و مرج‌های ناخواسته روبرو نمی‌کند.

  • ریسک‌ پذیری، عاملی حیاتی برای رشد:

یکی از حیاتی‌ترین ویژگی‌هایی که رهبران از آن برخوردار هستند، قابلیت ریسک‌ پذیری آن‌ها نام دارد. رهبران در طول رهبری خود با موقعیت‌ های حساسی روبرو شده و مجبور به تصمیم‌گیری می‌شوند. رهبران موفق با این موقعیت‌ها آشنا هستند و می‌دانند در چنین شرایطی باید چه واکنشی از خود نشان دهند. رهبران در شرایط حساس اصولاً با رفتاری قاطع و محکم نسبت به تصمیم‌ گیری اقدام می‌کنند تا الگو مناسبی برای اعضای تیم خود به‌حساب بیایند.

ویژگی‌هایی که در این بخش به آن‌ها پرداختیم جزء اساسی‌ ترین ویژگی‌ های یک رهبر نمونه در کسب‌ و کار هستند. اما فراموش نکنید که رهبران از ویژگی‌های بی‌نظیر دیگری مانند: (ثبات، صداقت، خودآگاهی، تمرکز بالا و…) برخوردار هستند که به آن‌ها برای رهبری بهتر کسب‌ و کار کمک می‌کند.

مطالب پیشنهادی:    مهم‌ ترین تفاوت استعداد و هوش چیست + 10 تفاوت بزرگ

 

اگر به دنبال روشهای نوین تحلیل کسب و کار هستید، مقاله تحلیل پستل چیست را از دست ندهید.

رهبری کسب و کار چیست

اگر میخواهید درمورد مزایا و معایب تبلیغات اینترنتی بیشتر بدانیدبه شما پیشنهاد می کنیم مقاله مزایای تبلیغات اینترنتی را مطالعه کنید.

اهمیت رهبری کسب‌ و کار در چیست؟

مطمئناً با خواندن بخش‌های قبلی، به ضروری بودن حضور یک رهبر در کسب‌ و کارها پی برده‌اید. گروهی را تصور کنید که نمی‌دانند چگونه باید از پتانسیل‌ها و قابلیت‌ های یکدیگر برای دستیابی به اهدافشان استفاده کنند؛ مادامی که فردی مناسب به‌ عنوان رهبر این گروه انتخاب نشود، تمامی اعضای آن سردرگم بوده و نمی‌دانند در چه مسیری قرار گرفته‌اند. اما بهره‌بردن از توانایی‌های یک رهبر موفق و قدرتمند، رشد و پیشرفت هر کسب‌وکاری را تضمین می‌کند.
اگر از رهبری مناسب برای کسب‌وکارها بهره نبریم می‌توانیم شاهد موارد زیر باشیم:

  • رشد و پیشرفت کسب‌وکار دائماً به نزولی بودن باز می‌گردد
  • استراتژی مناسبی برای انجام فعالیت‌ها در دسترس نخواهیم داشت
  • کارها با قاطعیت پیش نمی‌روند
  • در حل‌کردن مشکلات و موانع راه به مشکل خواهیم خورد
  • دو دستگی و اختلاف بین اعضای گروه بیشتر می‌شود

مطالب پیشنهادی:    استراتژی عملیاتی چیست + مزایای این استراتژی

موارد ذکر شده تنها تصویر کوچکی از اتفاقاتی است که در صورت وجود نداشتن رهبران رخ می‌دهند. در نتیجه رهبری کسب‌ و کار امری به‌شدت حیاتی و ضروری بوده و نباید از آن غافل شد. امیدواریم با مطالعه این مطلب به اهمیت رهبری کسب‌ و کار پی برده و از اطلاعات مطرح شده نهایت استفاده را برده باشید.

برخی سوالات متداول

سه ویژگی رهبر کسب و کار چه مواردی هستند؟

مسئولیت‌ پذیری/ اعتماد به نفس/ خلاقیت

اهمیت رهبری کسب‌ و کار در چیست؟

اگر از رهبری مناسب برای کسب‌وکارها بهره نبریم می‌توانیم شاهد این موارد باشیم: رشد و پیشرفت کسب‌وکار دائماً به نزولی بودن باز می‌گردد/ استراتژی مناسبی برای انجام فعالیت‌ها در دسترس نخواهیم داشت/ کارها با قاطعیت پیش نمی‌روند/ در حل‌کردن مشکلات و موانع راه به مشکل خواهیم خورد/ دو دستگی و اختلاف بین اعضای گروه بیشتر می‌شود

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *