بازاریابی و فروش

معرفی انواع استراتژی کاربردی به زبان ساده + ویژگی

انواع استراتژی چیست

در این مقاله به مطالبی از جمله انواع استراتژی، مثال ‌های راهبردی بسیار مهم، معرفی استراتژی ‌های مختلف و بسیاری از موارد دیگر پرداخته شده است تا با آن‌ ها آشنا شویم، این مطلب در امر کسب و کار و برنامه ‌ریزی با هدف، به ما کمک بسیاری می ‌کند.

داشتن استراتژی در هر کاری مفید است و می‌ تواند در موفقیت شما در آن کار نقش مهمی داشته باشد. خوب است بدانید که واژه استراتژی را از راهبردهای نظامی گرفته‌ اند اما در عصر حاضر از آن بیشتر برای تحقق اهداف و کسب و کار‌ها استفاده می ‌شود.

لازم به ذکر است که علاوه بر مواردی که گفته شد قرار است در این مطلب با موضوعات دیگری نظیر بررسی راهبرد در زمینه‌ های مختلف، تفاوت بین استراتژی‌ های مختلف، راهبرد‌های رقابتی و سایر موارد که در رابطه با این موضوع هستند بپردازیم.

انواع استراتژی

برای آشنایی بیشتر شما با انواع استراتژی با مثال برخی از موارد مهم را در ادامه ذکر می‌کنیم تا بتوانید مفهوم استراتژی یا راهبرد و انواع آن را بهتر درک کنیم.

اگر میخواهید دقیق تر در این مورد بدانیدبه شما پیشنهاد میکنیم مقاله راهبرد یعنی چه را مطالعه کنید.

1. استراتژی عملیاتی

در زمینه معرفی انواع استراتژی نوعی استراتژی وجود دارد که با عنوان راهبرد عملیاتی شناخته می ‌شود. این استراتژی به عنوان واحدهای عملیاتی یک سازمان طراحی می ‌شوند. برخی از شرکت ‌ها ممکن است برای عملکرد بهتر استراتژی عملیاتی را توسعه دهند. برای مثال؛ ممکن است برای محدوده یا قلمرو فروش خود این توسعه را انجام دهند. یک استراتژی عملیاتی معمولاً در سطح میدانی برای دستیابی به اهداف سریع طراحی می‌ شود.

در بعضی از شرکت‌ ها مدیران و صاحبان شرکت‌ها تصمیم می ‌گیرند که یک استراتژی عملیاتی را برای هر یک از مجموعه اهداف سالانه در برنامه‌ریزی‌ ها یا بخش‌ های مختلف، توسعه دهند.

2. استراتژی رقابتی

یکی دیگر از انواع مختلف استراتژی، استراتژی رقابتی است. به طور خلاصه استراتژی رقابتی به برنامه ‌ای گفته می ‌شود که با توجه به موقعیت ‌های خارجی و تأثیرات، آن ‌ها را همراه با ملاحظات گسترده ‌ای از موقعیت داخلی یک سازمان ترکیب می ‌کند.

استراتژی رقابتی هدف مهمی دارد و آن هدف کسب مزیت ‌های رقابتی در بازار کسب و کار در مقابل رقیبان است. اکثر راهبردها مزیت ‌هایی دارند که استراتژی رقابتی از این قائده مستثنی نیست؛ اما مزیت استراتژی رقابتی از استراتژی ‌هایی بدست می‌آید که منجر به انحصار در بازار کار می ‌شود.
استراتژی رقابتی دارای روش‌ های کسب و کار و ابتکارهایی است که توسط شرکت برای جلب مشتریان و ارائه ارزش افزوده به آن ‌ها از طریق برآورد کردن انتظاراتشان و همچنین تقویت موقعیت بازار خود، انجام می ‌شود.

اگر میخواهید درمورد شغل های پر درامد بیشتر بدانید به شما پیشنهاد می کنیم مقاله مشاغل پردرآمد را مطالعه کنید.

انواع استراتژی

در واقع استراتژی رقابتی در رابطه با فعالیت ‌هایی است که مدیران برای بهبود موقعیت بازار شرکت با راضی کردن مشتریان انجام می ‌دهند. بهترین کار در بازار کسب و کار این است که خلاف رقبای خود عمل کنید؛ اما نه عملکردی منفی بلکه با عمکلردی مثبت و برخلاف رقیبان بایستی عمل نمود. استراتژی رقابتی شامل تاکتیک ‌هایی است که راه ‌ها متنوع برای ساخت مزیت ‌های رقابتی پایدار را تعیین می ‌کنند.

3. استراتژی کسب و کار

مورد دیگر از انواع استراتژی با مثال استراتژی کسب و کار است. استراتژی کسب و کار در سطح واحد کسب و کار خود طراحی می ‌گردد. این استراتژی با عنوان دیگر نیز شناخته می‌ شود نام دیگر که به ان شهرت دارد استراتژی واحد کسب و کار است.

تمرکز اصلی استراتژی رقابتی بر تقویت موقعیت رقابتی محصولات و خدمات شرکت است. استراتژی ‌های کسب و کار به طور خلاصه از استراتژی ‌های رقابتی و مشارکتی تشکیل می ‌شوند.

4. استراتژی مشارکتی

نوع دیگر از انواع استراتژی ‌ها استراتزی مشارکتی است. این راهبرد در بالاترین سطح توسط مدیران سطح بالای شرکت‌ ها طراحی می ‌شود. در واقع کار این استراتژی تعریف اهداف بلند مدت شرکت‌ ها است. برای مثال یک شرکت تولیدی دستمال کاغذی در بنگلادش وجود دارد و طبق یک استراتژی مشارکتی و دقیق شرکت ‌های اصلی و عمده دستمال کاغذی می‌ توانند این شرکت را بخرند و به عنوان رهبر بازار شناخته شوند.

5. استراتژی کارکردی

پنجمین نوع استراتژی، استراتژی کارکردی است. این استراتژی به استراتژی گفته می ‌شود که بیشترین تأکیدش بر یک ناحیه عملکردی خاص از یک سازمان است.
این استراتژی برای هدف خاص کسب و کار و با حداکثر کردن بهره‌وری منابع، طراحی می ‌شود. این نوع از انواع استراتژی نیز دارای نام دیگری است و بعضی از افراد آن را تحت عنوان استراتژی دپارتمانی نیز می ‌شناسند زیرا در این نوع هر یک از فعالیت‌ های کسب و کار به بخش خاصی سپرده می ‌شود.

معرفی انواع استراتژی

استراتژی عملکردی با توسعه رقابت متمایز برای فراهم کردن مزیت رقابتی بر واحد کسب و کار، سر و کار دارد. یکی از ویژگی‌ های این استراتژی این است که هر واحد کسب و کار دارای دپارتمان‌ های مخصوص خود است همچنین دپارتمان‌ ها نیز دارای استراتژی ‌های عملکردی خود هستند. استراتژی عملکردی برای حمایت از استراتژی رقابتی سازگار می‌ شوند.

ممکن است یک شرکت استراتژی حداقل هزینه را دنبال کند، در این صورت این شرکت به یک استراتژی تولید نیاز دارد که بر کاهش هزینه عملیات تأکید داشته باشد و علاوه بر این باید به استراتژی منابع انسانی که که بر حفظ کم‌ترین تعداد کارکنان در سازمان تأکید دارد تمرکز کرد.

مطالب پیشنهادی:   # هشتگ چیست + 15 هشتگ کاربردی

انواع استراتژی بازاریابی را در مقاله اختصاصی آن بخوانید.

استراتژی فرهنگی

متأسفانه استراتژی بسیار دیر وارد فرهنگ شد؛ حتی امروزه نیز با وجود پیشرفت ‌های بسیار زیاد در زمینه استراتژی‌ها، بیشتر از انواع استراژی‌ ها برای سایر واحدها و زمینه‌ های ملی و تجاری کمک گرفته می ‌شود و همواره علم به کار گیری استراتژی‌ها در فرهنگ بسیار اندک است. درگذشته هر استراتژی که فرهنگ یک جامعه را هدف قرار می‌داد، با عنوان استراتژی فرهنگی یاد می‌ کردند، اما متأسفانه این اصطلاح کاملاً اشتباه بود؛چرا که همانطور که از نام استراتژی فرهنگی مشخص است این استراتژی باید به فرهنگ یک جامعه تأکید داشته باشد و به بررسی آن بپردازد.

استراتژی فرهنگی

فرهنگ سازمانی نیز یک استراتژی دیگر است که در زیر مجموعه سایر انواع استراتژی‌ های سازمان‌ ها قرار می ‌گیرد و دخالتی بر راهبردهای تأثیر گذار بر فرهنگ یک جامعه ندارد.

مطالب پیشنهادی:   ویدیو مارکتینگ چیست؟ + انواع ویدئو مارکتینگ

بیشترین کاربرد انواع استراتژی

در ابتدا اشاره کردیم که اگر چه اصطلاح ((استراتژی)) در ابتدا از فعالیت‌ ها و نقشه ‌های جنگی ایده برداری شده است، اما امروزه این مفهوم یا عبارت را بیشتر برای کسب و کارها و سازمان‌ های تولیدی و خدماتی استفاده می ‌کنند.

به دلیل درگیری آحاد افراد جامعه با واحدهای تجاری و شغلی اکثر استراتژی ‌ها مربوط به توسعه کسب و کار است. عموم مردم در اکثر استراتژی ‌ها نقشی ندارند؛ اما نکته مهم این است که تمام مردم بدون هیچ محدودیتی می‌توانند برای انواع بیزینس های موفق در ایران  از انواع استراتژی‌ با مثال ‌ها استفاده نمایند تا بتوانند در بازارهای رقابتی و بازاریابی موفقیتی کسب کنند.

اما لازم به ذکر است که بگوییم مطالبی که پیش ‌تر خواندید تنها بخش کوچکی از استراتژی ‌ها و راهبردهای موجود در جهان بودند.

کاربرد انواع استراتژی

نتیجه ‌گیری

بیشترین کاربرد واژه استراتژی برای کسب و کارهای سازمان‌ های تولیدی و خدماتی در نظر گرفته می ‌شود. به معرفی انواع استراتژی پرداختیم و سعی نمودیم که آن‌ ها را از تمام زوایا بررسی نماییم بدون اینکه سؤالی بی پاسخ بماند.

با استفاده درست از انواع این راهبردها می ‌توان به اهداف مهم در کسب و کارهای مختلف رسید و حتی باعث توسعه و گسترش بسیاری از واحدهای تولیدی یا فروش شد. همچنین لازم است یادآوری شود که استراتژی قابلیت گسترش را دارد و مدیران و صاحبان شرکت ‌های مختلف می ‌توانند به راحتی و با یک برنامه دقیق و درست انواع استراتژی را گسترش دهند تا خود را به هدفشان نزدیک ‌تر نمایند.

همچینی تصمیم ‌ها و انتخاب ‌ها ممکن است به شکل ‌گیری یک استراتژی محکم و استوار منجرب شوند و یا گاهی همراه با بازخورد سازمان به وقایع مختلف تغییر کنند و بهبود یابند. استراتژی تأثیر بسزایی در شناسایی اقدامات و تصمیم ‌های مدیریتی ‌ای دارد که برای رسیدن به نتیجه دلخواه حیاتی هستند.

انواع استراتژی چیست؟

1. استراتژی عملیاتی 2. استراتژی رقابتی 3. استراتژی کسب و کار 4. استراتژی مشارکتی 5. استراتژی کارکردی

کاربرد انواع استراتژی چیست؟

اگر چه اصطلاح ((استراتژی)) در ابتدا از فعالیت‌ ها و نقشه ‌های جنگی ایده برداری شده است، اما امروزه این مفهوم یا عبارت را بیشتر برای کسب و کارها و سازمان‌ های تولیدی و خدماتی استفاده می ‌کنند.

بازگشت به لیست

8 دیدگاه در “معرفی انواع استراتژی کاربردی به زبان ساده + ویژگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *