استعدادیابی

تست شخصیتی شغلی چیست؟ + معرفی 16 تست شخصیتی شغلی

تست شخصیتی شغلی
پیدا کردن شغل مناسب دغدغه بسیاری از افراد است. این دغدغه تنها در مورد کارجویان وجود ندارد، بلکه کارفرمایان زیادی هم هستند که شخص مناسب برای موقعیت شغلی مورد نظر خود را پیدا نمی‌کنند. شغل مناسب دارای مؤلفه‌های خاص خود است و مهم‌ترین معیار، متناسب بودن آن موقعیت شغلی با ویژگی‌های شخصیتی فرد متقاضی است. خوشبختانه تست شخصیت شناسی شغلی خاصی در این زمینه وجود دارد که به افراد کمک می‌کند تا بدانند بر اساس خصوصیات شخصیتی خود کدام مشاغل برای آن‌ها مناسب‌تر است. این آزمون مورد توجه شرکت‌ها و سازمان‌های زیادی قرار گرفته و بر اساس این آزمون نسبت به جذب نیروی کار خود اقدام می‌کنند. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد ویژگی‌ های شخصیتی شغلی و دانستن پاسخ این سؤال که تست شخصیتی شغلی چیست؟ با ما همراه باشید.
ویژگی‌های شخصیتی شغلی

تست شخصیت شغلی چیست؟

در پاسخ به این سؤال که تست شخصیتی شغلی چیست؟ باید گفت یک تست روان شناختی است که طبق مؤلفه‌های خاص خود افراد را به 16 تیپ شخصیتی مختلف تقسیم‌بندی می‌کند. این تست روان شناختی به نام آزمون شخصیت مایرز بریگز شناخته می‌شود. عمده کاربرد این آزمون تعیین موقعیت شغلی مناسب برای هر فرد است. کسب آگاهی بیشتر در مورد موقعیت‌های شغلی مناسب برای شخصیت فرد به وی کمک می‌کند تا در مشاغل مناسب فعالیت کرده و به این ترتیب امکان پیشرفت وی فراهم می‌شود. در خصوص تاریخچه ابداع و طراحی این تست جالب است بدانید توسط مادر و دختر روانشناس در سال‌های جنگ جهانی دوم طراحی شد. هدف اصلی از طراحی این تست کمک به زنان آمریکایی بود تا بتوانند موقعیت شغلی متناسب با شخصیت خود را پیدا کنند.

16 تیپ شخصیتی شغلی

انواع تیپ‌ های شخصیتی شغلی عبارت هستند از:

  • تیپ شخصیتی بازرس
  • تیپ شخصیتی مدافع
  • تیپ شخصیتی حامی
  • تیپ شخصیتی معمار
  • تیپ شخصیتی چیره دست
  • تیپ شخصیتی ماجراجو
  • تیپ شخصیتی می‌انجی
  • تیپ شخصیتی متفکر
  • تیپ شخصیتی کارآفرین
  • تیپ شخصیتی مجری
  • تیپ شخصیتی پیکارگر
  • تیپ شخصیتی مجادله‌گر
  • تیپ شخصیتی مدیر
  • تیپ شخصیتی سفیر
  • تیپ شخصیتی قهرمان
  • تییپ شخصیتی فرمانده

تست شخصیتی شغلی چیست

مشاغل مناسب برای هر تیپ شخصیتی

در ادامه به توضیح در مورد ویژگی‌ های شخصیتی شغلی هر یک از انواع تیپ شخصیتی می‌پردازیم.

  • تیپ شخصیتی بازرس

ویژگی اصلی افراد این تیپ شخصیتی جدی و رسمی بودن آن‌ها است. این افراد را می‌توان افرادی درون گرا، منطقی و قضاوتی دانست. این افراد معمولاً بر روی باور‌های اجتماعی نظیر سخت کوشی و رعایت احترام حساس بوده و آن‌ها را رعایت می‌کنند. افراد تیپ شخصیتی بازرس افرادی آرام، ساکت و سخت کوش هستند. این افراد در محیط کار تمایل دارند تا تمامی کار‌هایشان را بر اساس قوانین انجام دهند و اگر محیط کارشان یک محیط سازمان سافته باشد حتماً پیشرفت می‌کنند. خصوصیات شخصیتی این افراد سبب شده تا بهترین شغل برای آن‌ها مشاغل کارمندی باشد که قانون خاص خود را دارند.

نقاط مثبت: انتقاد‌پذیر بودن، متعهد و داشتن رفتار محافظه کارانه
نقاط ضعف: بی‌احساسی، رفتار‌های بیش از حد ساختار یافته و مشغله فکری بالا

شغل مناسب: حسابدار_ دندان پزشک_ تحلیلگر کسب و کار_ مدیر زنجیره تأمین کالا_ مشاوره حقوقی_ مشاغل نظامی_ پزشکی_ مدیریت مالی_ تحلیل داده_ بازرس

  • تیپ شخصیتی حامی:

این افراد را می‌توان افرادی درون گرا و شهودی دانست. مهم‌ترین ویژگی تیپ شخصیتی حامی ایدئالیست بودن آن‌ها است که به این واسطه نگاهی عمیق نسبت به جهان پیرامون خود دارند. این افراد خلاق هستند و کار در محیط‌های آرام و بدون تنش را ترجیح می‌دهند. جالب است بدانید این تیپ شخصیتی یکی از نادرترین تیپ‌های شخصیتی در جهان است که تنها 1 درصد از مردم جهان را به خود اختصاص می‌دهد.

نقاط قوت: قاطع، دقیق، خوش برخورد و خلاق
نقاط ضعف: خیال پردازی بیش از حد، داشتن درگیری‌های درونی و ولخرج بودن

شغل مناسب: نویسنده_ مشاور_ دانشمند_ کتابدار_ روانشناس_ آموزش و پرورش ویژه_ مشاغل مربوط به محیط زیست

  • تیپ شخصیتی معمار:

یکی دیگر از انواع تیپ‌ های شخصیتی شغلی، تیپ شخصیتی معماری است که ویژگی اصلی این افراد آرام و محافظه کار بودن آن‌ها است. معاشرت با دیگران معمولاً سبب کاهش انرژی این افراد می‌شود به همین دلیل برای کسب انرژی نیاز به خلوت و تنهایی دارند. بیشترین مهارت این افراد برای برنامه‌ریزی صحیح و طراحی استراتژی‌های کاربردی است. این افراد را می‌توان افرادی خلاق دانست، اما خلاقیت‌های آن‌ها بیشتر با تمرکز بر روی جزئیات است.

نقاط قوت: باهوش، خوش مشرب و محافظه کار
نقاط ضعف: کم عاطفه، بی‌احساس و درگیری زیاد با شمغله‌های فکری

شغل مناسب: عکاس_ نوازنده_ سردبیر نشریه_ مشاور مالی_ مهندس نرم‌افزار_ تحلیل سیستم_ مدیریت پروژه_ معلم_ مدیر بازار‌یابی

 

  • تیپ شخصیتی میانجی: 

این تیپ شخصیتی شامل افراد ساکتی می‌شود که ترجیح می‌دهند در مورد خصوصیات خودشان حرف نزنند! گذراندن وقت به تنهایی برای این افراد لذت بخش است و در چنین مواردی تمایل دارند تا علائم و نشانه‌های مختلف را تجریه و تحلیل کرده و در خیالات خود غرق شوند. این افراد را می‌توان افرادی باهوشی دانست که ذهن فعالی دارند با این وجود از درس و مدرسه زیادی خوششان نمی‌آید.

نقاط قوت: انعطاف‌پذیر، خوش مشرب و با انگیزه
نقاط ضعف: بیش از حد خجالتی، رویکرد ان‌ها بیش از حد انتقادی واحساسی است

شغل مناسب: طراح گرافیک_ مددکار اجتماعی_ نوازنده_ نویسنده_ عکاس_ متخصص سلامت روان_ فیزیوتراپیست_ مدیریت منابع انسانی

 

انواع تیپ‌ شخصیتی شغلی
  • تیپ شخصیتی سفیر:

افرادی اجتماعی هستند که تمایل زیادی به برقراری ارتباط با دیگران دارند. این افراد معمولاً در کانون توجه قرار دارند و همواره به دنبال این هستند تا در محیط کاری خود هماهنگی ایجاد کنند. به همین دلیل تمایل دارند تا در محیط‌های منظم کار کنند. وفاداری و نظم از جمله مهم‌ترین ویژگی‌ های این افراد هستند.

نقاط قوت: اجتماعی بودن، داشتن روابط پایدار زیاد، تلاشگر و علاقمند به قوانین
نقاط ضعف: سوئ استفادگر، دارا بودن تعارضات درونی و در مابل تغییرات منعطف نیستند.

شغل مناسب: روانشناس_ محقق_ پرستار_ حقوق‌دان_ مسئول پذیرش_ سرپرست موزه

اگر می خواهید در مورد تست نئو اطلاعاتی کسب کنید و با کاربرد آن آشنا شوید به شما پیشنهاد می کنیم مقاله تست نئو چیست را مطالعه کنید.

  • تیپ شخصیتی پیکارگر:

این افراد شخصیتی فرد‌گرایانه دارند، به این معنا که تمامی تصمیمات آن‌ها در جهت علاقمندی‌های فردی خودشان است و هیچ تمایلی ندارند تا در چهار چوب خاصی زندگی کنند. ماهیت شهودی این افراد قوی است و معمولاً روابط اجتماعی قوی و پایداری دارند. افرادی که تیپ شخصیتی پیکارگر دارند معمولاً طبق نظر و علاقه شخصی خود کار می‌کنند. این افراد اهداف خاص خود را دارند و بیشتر برای رسیدن به همان هدف‌ها تلاش می‌کنند. داشتن روح آزاد و ر‌ها این افراد به شخصیت‌های مشتقل، پر انرژی و جذاب تبدیل کرده است. این دسته از افراد معمولاً برای انتخاب شغل مناسب خود دچار مشکل می‌شوند زیرا همه چیز را جالب تلقی می‌کنند.

نقاط قوت: سرگرم‌کننده، دارا بودن درک بالا، وفادار و الهام بخش
نقاط ضعف: داشتن تعارضات درونی، غیر واقع گرا هستند و خیلی زود خسته می‌شوند

شغل مناسب: مجری یا گزارشگر خبری_ مددکار اجاماعی_ معلم دبستان_ مدیر تولید_ نوازنده_ مشاور املاک_ فیلمنامه‌نویس_ بازاریاب_ کارگردان

  • تیپ شخصیتی چیره دست:

افرادی که این تیپ شخصیتی را دارند معمولاً افرادی جالب و اسرار‌آمیز هستند. این افراد بیشتر به صورت منطقی و عقلانی رفتار می‌کنند. اسرار‌آمیز بودن این افراد به این دلیل است که رفتار‌های آن‌ها قابل پیش‌بینی نیست و هر لحظه ممکن است رفتاری دور از انتظار انجام دهند! با این وجود در موارد عادی افرادی محافظه کار و ساکت هستند که اهداف خاص خود را دارند و برای رسیدن به آن‌ها تلاش زیادی می‌کنند.

نقاط قوت: شنونده‌ی خوبی هستند، با احترام هستند، واقع بین و با اعتماد به نفس
نقاط ضعف: بی‌احساس، کوته بین و کم حرف

شغل مناسب: کار‌های ساختمانی_ پزشک قانونی_ مهندس_ تکنسین فنی_ مکانیک_ بازرس_ ورزشکار

 

  • تیپ شخصیتی قهرمان:

افرادی که در این دسته تیپ شخصیتی قرار می‌گیرند، معمولاً افرادی هستند که بیشترین تمرکز آن‌ها بر روی دیگران است. به همین دلیل می‌توان آن‌ها را افرادی برون گرا و آرمان گرا دانست که همواره در چهارچوب اخلاقی خاص خود رفتار می‌کنند. این افراد در رابطه با دیگران به احساسات و شواهد متکی هستند و تمایل زیادی به کمک کردن به دیگران دارند و دوست دارند در جمع‌های دوستانه و حرفه‌ای همواره در مرکز توجه قرار داشته باشند. این افراد نظام ارزشی خاص خود را داشته و همواره از این نظام ارزشی دفاع می‌کنند.

نقاط قوت: الهام بخش بودن، شوخ طبعی، درک بالا و با محبت بودن
نقاط ضعف: حساس، انتقادگر و داشتن درگیری‌های درونی

شغل مناسب: سخنران انگیزشی_ مربی مهارت‌های زندگی_ تدریس_ کارگردان_ مشاور_ مدیر فروش

  • تیپ شخصیتی کار آفرین:

این افراد تعاملات اجتماعی قوی دارند و افرادی متفکر و منطقی محسوب می‌شوند. همواره به دنبال فرصت‌های جدید هستند و اهداف خود را دنبال می‌کنند. این اشخاص توانایی لازم برای روبرو شدن با چالش‌های مختلف زندگی را دارند.

نقاط قوت: مشتاق، شوخ طبع و روشن فکر
نقاط ضعف: بی‌تعهد، پر خطر و داشتن تعارضات درونی

شغل مناسب: آتش نشان_ مشاور املاک_ بازیگر_ کارآفرین_ کارگردان

  • تیپ شخصیتی مجری:

این افراد تمایل زیادی به اشتراک‌ گذاری تجربیات خود با دیگران دارند. افرادی دل سوز بوده و در هر موقعیتی تمایل دارند تا کاری را انجام دهند که به نفع دیگران است. بیشتر زمان و انرژی این افراد برای دیگران و جلب رضایت آن‌ها صرف می‌شود.

نقاط قوت: خلاق، باهوش و سخاوتمند
نقاط ضعف: حساس، بی‌توجه به خود هستند

شغل مناسب: مهمان دار هواپیما_ استند آپ کمدین_ راهنمای تور_ نماینده فروش_ برنامه‌ریزی

  • تیپ شخصیتی مدیر:

افرادی سازمان یافته، با وقار، وفادار که از نظر اجتماعی شخصیتی قابل قبولی دارند. این افراد رهبرانی واقعی و کارآمد هستند که تمایل زیادی به سازمان دهی دارند.

نقاط قوت: مسئولیت‌پذیر، مشتاق و با اطمینان
نقاط ضعف: کنترل‌کننده، مادی را و بی‌احساس

شغل مناسب: قاضی_ مهندس فروش_ مشاور امکلاک_ مدیریت اجرایی_ مدیریت دولتی_ کارگزار بیمه_ مدیر هتل_ مسئول امور مالی

 

اگر می خواهید در مورد تقویت هوش هیجانی اطلاعاتی کسب کنید به شما پیشنهاد می کنیم مقاله افزایش هوش EQ را مطالعه کنید.

  • تیپ شخصیتی فرمانده:

این افراد بر روی مسائل خارجی تمرکز زیادی دارند. آن‌ها را می‌توان رهبرانی ذاتی دانست که در مواقع روبرو شدن با چالش آن را یک راهی برای انگیزه دادن به خود تلقی می‌کنند.

نقاط قوت: کنجکاو، قابل اعتماد و دقیق
نقاط ضعف: کنترل‌گر، تهدیدگر و بی‌احساس

شغل مناسب: مدیریت بحران_ کار افرین_ ستاره‌شناس_ مهندس مکانیک_ قاضی_ مدیریت روباط عمومی

  • تیپ شخصیتی متفکر:

این افراد عاشق کشف کردن واقعیت‌های جدید هستند. مهارت خاصی برای درک احساسات دیگران دارند. در محل کار افرادی خلاق هستند که عمکلرد خیلی خوبی دارند. این افراد را می‌توان عاشق تفکر دانست که کار کردن در موقعیت‌های شغلی را ترجیح می‌دهند که شرایط برای نوآوری فراهم باشد.

نقاط قوت: دوست داشتنی و خلاق

نقاط ضعف: مشکوک و دارای تعارضات درونی

شغل مناسب: آهنگساز_ استاد_ نویسنده_ محقق_ تحلیلگر_ نگارش فنی_ برنامه‌نویسی

 

انواع تیپ‌های شخصیتی شغلی چیست
اگر می خواهید در مورد هوش هیجانی اطلاعاتی کسب کنید و با فواید آن آَنا شوید به شما پیشنهاد می کنیم مقاله هوش هیجانی چیست را مطالعه کنید.
  • تیپ شخصیتی مدافع: 

افرادی سخاوتمند هستند که به دلیل خونگرم و مهربان بودن روابط زیادی با دیگران دارند. این افراد بسیار مسئولیت‌پذیر هستند و معمولاً با کمک کردن به دیگران احساس خوشحالی می‌کنند.

نقاط قوت: سازمان سافته و مهربان
نقاط ضعف: درگیر‌های درونی

شغل مناسب: حسابدار_ عکاس_ تدریس_ پرستار_ مددکار اجتماعی

  • تیپ شخصیتی مجادله‌گر: 

افرادی باهوش هستند که معمولاً در برابر انجام دادن کار‌های روتین مقاومت نشان می‌دهند. این افراد تمایل دارند تا در محیط کارشان مشکلات فنی و فکری را حل کنند. جالب است بدانید برخی از شخصیتی‌های علمی برجسته نظیر ادیسون. داوینچی تیپ شخصیتی مجادله‌گر داشتند.

نقاط قوت: تخیل قوی، منعطف و مشتاق
نقاط ضعف: بی‌تعد و غیر قابل اعتماد

شغل مناسب: وکیل_ مهندس_ مشاو حقوقی_ تولید فیلم_ روانشناس_ تحلیلگر_ کارگردان_ مدیر فروش

  • تیپ شخصیتی ماجراجو: 

این افراد عاشق ماجراجویی هستند و دیدن آثار هنری برای آن‌ها بسیار لذت بخش است. این افراد نهایت بهره را از زندگی می‌برند و همیشه زمان حال را غنیمت میشمارند. افراد با این تیپ شخصیتی معمولاً مخالف درگیری هستند و نظراتشان را برای خود نگه می‌دارند.

نقاط قوت: انعطاف‌پذیر، خوش مشرب، عمل گرا و با احساس
نقاط ضعف: داشتن تعارضات درونی و داشتن نگرش بد بینانه

شغل مناسب: عکاس_ نوازنده_ طراح مد_ مددکار اجتماعی_ دامپزشک_ طراح گرافیک_ باستان‌شناس_ مربی تناسب اندام

به عنوان سخن پایانی باید گفت در این مقاله به این سؤال که تست شخصیتی شغلی چیست؟ پاسخ دادیم. به طور کلی دانستید که این تست افراد را به 16 تیپ شخصیتی تقسیم می‌کند، هر کدام از این تیپ‌های شخصیتی هم بر اساس ویژگی‌های شخصیتی برای مشاغل خاصی مناسب هستند.

سوالات متداول:

تست شخصیت شناسی شغلی چیست؟

یک تست روان شناختی است که طبق مؤلفه‌های خاص خود افراد را به 16 تیپ شخصیتی مختلف تقسیم‌بندی می‌کند. این تست روان شناختی به نام آزمون شخصیت مایرز بریگز شناخته می‌شود.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *