استعدادیابی

6 بهترین تست شخصیت‌ شناسی معروف و مورد تأیید جهان

بهترین تست شخصیت‌شناسی
شخصیت، یکی از پیچیده‌ترین موضوعاتی است که در دنیای روانشناسی وجود دارد. ناگفته نماند که جذابیت زیاد شخصیت سبب شده تا افراد زیادی تمایل به شناخت چیستی آن داشته باشند. از طرفی دیگر دانستن خصوصیات شخصیتی به افراد کمک می‌کند تا با کسب آگاهی کنترل بیشتری بر روی رفتار خود داشته باشند. به همین دلیل تست‌های شخصیت‌شناسی زیادی طراحی شده است که هر کدام به روش خود شخصیت افراد را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. از تست‌های شخصیت‌شناسی به منظور‌های مختلفی استفاده می‌شود که از آن جمله می‌توان به این موارد اشاره کرد: تشخیص بالینی افراد، بررسی جنبه‌های مختلف شخصیت به منظور ارائه بهترین رویکرد درمانی، پیش‌بینی کردن واکنش‌های افراد و. . در این مقاله به توضیح بیشتر در مورد انواع تست شخصیتی معروف می‌پردازیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد بهترین تست شخصیت‌ شناسی با ما همراه باشید.
بهترین تست شخصیت‌ شناسی چیست

انواع تست شخصیتی معروف

تست شخصیتی DISC
این تست شخصیتی نخستین بار در سال 1940 طراحی شد. هدف اصلی از طراحی تست شخصیتی DISC بررسی پایداری، تأثیر‌گذاری و وجدان بوده است. در ابتدا از این تست شخصیتی تنها به منظور بررسی سازمانی استفاده می‌شد. این تست توانسته بود تا اطلاعات خوبی را در مورد رهبری، آموزش مدیریت، توسعه مدیریت و مدیریت سازگارانه تعارض‌ها در اختیار افراد قرار بدهد. تست شخصیتی DISC شامل 28 سؤال است و هر یک از سؤال‌ها هم به صورت گزینه‌ای با پاسخ‌های بیشتری و کمترین طراحی شده‌اند. آزمون‌دهنده باید متناسب با شخصیت خود گزینه مناسب را برای هر سؤال انتخاب کند. از مزایای مهم این تست می‌توان به آسان و قابل اجرا بودن آن اشاره کرد.
تست 16 عاملی کتل
یکی دیگر از انواع تست شخصیتی معروف که نخستین بار در سال 1949 توسط کتل وایبر و تاتسوکا طراحی و منتشر شد. کاربرد اصلی این تست بررسی ویژگی‌های شخصیتی افراد است. ناگفته نماند که پرسشنامه 16 عاملی شخصیت از زمان اولین انتشار تا کنون تغییرات زیادی داشته است، اما در تمام مدت ابزار خوبی برای سنجش شخصیت بوده. این پرسشنامه به گونه‌ای طراحی شده است که می‌تواند رفتار‌های عادی افراد را به بهترین نحو بسنجد، به همین دلیل در موارد مختلفی از جمله پیشرفت شغلی، مشاوره‌های زناشویی و. . کاربرد خوبی دارد. در این پرسشنامه خصوصیات مختلف افراد بررسی می‌شود که از آن جمله می‌توان به ثبات عاطفی، هوشیاری، حساسیت، حریم خصوصی، اعتماد به نفس و. . اشاره کرد. توجه داشته باشید که این تست شخصیت دارای محدودیت سنی است و باید افراد بالای 16 سال آن را انجام دهند.
اگر می خواهید در مورد هوش فضایی اطلاعاتی کسب کنید به شما پیشنهاد می کنیم به مقاله اهمیت هوش فضایی را مطالعه کنید.
پرسشنامه شخصیتی نئو
این پرسشنامه نخستین بار در سال 1970 توسط مککر و کاستا طراحی شد، اما مدتی بعد دستخوش تغییراتی قرار گرفت و نسخه نهایی آن را در سال 2005 منتشر کردند. این تست شامل 240 سؤال است و از آن تحت عنوان تست شخصیت‌شناسی پنج عاملی نئو هم یاد می‌شود، زیرا پنج عامل اصلی شخصیت را مورد بررسی قرار می‌دهد. پنج عامل بررسی شده بر اساس این تست شخصیت‌شناسی عبارت هستند از: وجدان کاری، پذیرش تجربیات جدید، روان رنجوری، برون گرایی و سازگاری. ناگفته نماند که هر یک از این پنج عامل اصلی شش زیر شاخه دارند. در توضیح بیشتر این موضوع بهتر است یک مثال بیاورید. یکی از پنج عامل اصلی روان رنجوری است.
این عامل اصلی دارای زیر مجموعه‌های اضطراب، افسردگی، خصومت، تحریک‌پذیری، خود آگاهی و آسیب‌پذیری در برابر استرس است. توجه داشته باشید که این تست شخصیتی برای بزرگسالان طراحی شده و برای بررسی خصوصیات شخصیتی بزرگسالان عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهد. افراد مختلف از جمله مشاورین، روانشناسان و روانپزشکان به منظور کسب اطلاعات بیشتر در مورد خصوصیات شخصیتی افراد می‌توانند از تست شخصیتی نئو استفاده کنند.
انواع تست شخصیت‌شناسی
اگر میخواهید با آزمون ارزشهای فردی شوارتز، خودتان را بهتر یشناسید به صفحه تست شوارتز مراجعه کنید.
پرسشنامه شخصیتی MMPI: 
در ادامه انواع تست شخصیتی معروف بهتر است به تست شخصیتی می‌نه سوتا یا همان تست شخصیتی MMPI هم اشاره کنیم. یک تست بسیار کاربردی و چند منظوره برای بررسی شخصیتی است که بر اساس آن می‌توان شخصیت را از 10 مقیاس بررسی کرد. این 10 مقیاس عبارت هستند از: افسردگی، هیجان، خود بیمار انگاری، بد گمانی، اسکیزوفرنی، انحرافات روانی، مردانگی- زنانگی، روان پریشی، شیدایی و درون گرایی اجتماعی. این پرسشنامه از نظر بالینی مورد تأیید متخصصین قرار دارد و از آن بیشتر برای تشخیص و درمان بیماری‌های روانی استفاده می‌شود. بیشترین کاربرد استفاده از تست شخصیتی می‌نه سوتا برای بررسی میزان پایداری روانی در نیروی پلیس، خلبانان و ارتشی‌ها است، زیرا این افراد شغل پر خطری دارند و باید از نظر روانی برای شغل مورد نظر مناسب باشند.
اگر میخواهید در مورد تیپ‌های شخصیتی شغلی اطلاعاتی کسب کنید به شما پیشنهاد می کنیم مقاله انواع تیپ‌ های شخصیتی شغلی را مطالعه کنید.
پرسشنامه شخصیتی Eysenck
یکی دیگر از تست‌های روانشناسی که می‌توان در لیست بهترین تست شخصیت‌ شناسی آن را آورد، پرسشنامه شخصیتی Eysenck نام دارد. در این پرسشنامه شخصیت در دو بعد مستقل مورد اندازه‌گیری قرار می‌گیرد. بر اساس این پرسشنامه سه نمره نهایی در اختیار فرد قرار می‌گیرد. نمره اول نمره E است. این نمره میزان برون گرایی شخص را نشان می‌دهد. نمره بعدی نمره N می‌باشد که بر اساس آن می‌توان به میزان روان رنجوری فرد پی برد. نمره سوم هم تحت عنوان نمره دروغ شناخته می‌شود که میزان صداقت فرد را در پاسخ دهی به سؤالات پرسشنامه می‌سنجد. کامل‌ترین شکل این پرسشنامه دارای 100 سؤال است.
اگر می خواهید در مورد تست هوش ریون اطلاعاتی کسب کنید به شما پینشهاد می کنیم مقاله تست هوش ریون چیست رامطالعه کنید.
انواع تست شخصیت‌ شناسی چیست
تست شخصیت Birkman
یکی دیگر از تست‌هایی است که برای ارزیابی ویژگی‌های شخصیتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پرسشنامه توسط بیرکمن طراحی شده و به منظور بررسی شخصیت ادراکی و منافع شغلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پرسشنامه شامل 298 سؤال است که برای پاسخ دهی به 250 سؤال باید یکی از دو گزینه بله یا خیر را انتخاب کنید. 48 سؤال دیگر هم چند گزینه‌ای هستند. پرسشنامه Birkman دارای 32 معیار می‌باشد. 10 سؤال از این 32 معیار مربوط به ترجیحات شغلی افراد است. 11 سؤال رفتار‌های مؤثر را بررسی می‌کند. 11 سؤال دیگر مربوط به انتظارات محیطی و رفتار‌های بین فردی است. این تست برای ارزیابی شخصیت در زمینه‌های مختلف کاربرد دارد.
به عنوان سخن پایانی باید گفت در این مقاله به توضیح بیشتر در مورد بهترین تست شخصیت‌ شناسی پرداختیم. لازم به توضیح است موارد توضیح داده شده تنها چند مورد از تست‌های روانشناسی هستند که برای ارزیابی شخصیت مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این زمینه تست‌های دیگری هم وجود دارد که بنا به نظر مشاور یا روانشناس می‌توانید از هر یک از آن‌ها استفاده کنید.
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *