استعدادیابی

استعدادیابی ورزشی کودک چیست + روش انجام آن 

استعدادیابی ورزشی کودک
در دنیای امروز خانواده‌های زیادی قصد این را دارند که فرزندانشان از همان کودکی یک ورزشی را شروع کرده و آن را دنبال کنند. آن‌ها می‌خواهند فرزندانشان موفقیت‌هایی را در دنیای ورزش کسب کنند؛ اما به‌راستی کودکانشان در چه رشته‌ای استعداد دارند؟ همواره کودکانی وجود دارند که مایل به انجام فعالیت‌های ورزشی نیستند و رشته‌های دیگری را پیگیری می‌کنند.
 پاسخ به این سوال یک دغدغه‌ای برای والدین بوده و باید به موارد مختلفی نظیر علاقه کودکانشان به رشته‌های ورزشی توجه کنند. برخی از کودکان ورزش‌های انفرادی را ترجیح می‌دهند و برخی دیگر علاقه به ورزش‌های گروهی دارند که این‌ها تأثیر زیادی در استعدادیابی ورزشی کودک دارد. انتخاب یک ورزش و مشخص‌شدن استعداد کودک تأثیر مستقیمی بر کیفیت زندگی و آینده او دارد و ما در اینجا مطالبی برای شما آماده کردیم که در کشف این استعداد به شما کمک شایانی می‌کند.
روش استعدادیابی ورزشی کودک
ورزش مناسب کودکان کلید اصلی شکوفا شدن استعداد 
روش استعدادیابی کودک در مقایسه با سنین دیگر متفاوت بوده چرا که کودکان معمولاً فرمان‌پذیری کمتری داشته و کشف استعداد آن‌ها کمی دشوارتر است. در ابتدا نکته قابل‌توجه، یافتن ورزش مناسب کودک بوده که شما باید بتوانید با رعایت برخی مؤلفه‌ها این ورزش مناسب را پیدا کنید. شما با قراردادن کودک خودتان در معرض ورزش‌های مختلف می‌توانید عملکرد و میزان علاقه او را بسنجید. همچنین تماشای ورزش‌های مختلف از نزدیک می‌تواند مقدمه خوبی جهت نظرسنجی از کودکان باشد.
 توجه‌کردن به واکنش‌ها و نشانه‌های اشتیاق کودکان درواقع یک سرنخ مهم جهت پیداکردن استعداد ورزشی آن‌ها است. بهتر است به صحبت‌ها و نحوه برخورد آن‌ها با ورزش‌های مختلف را توجه کنید چرا که می‌توانید اطلاعات مهمی را کسب کنید. همچنین شما باید به این نکته مهم توجه کنید که کودک شما به ورزش تیمی علاقه داشته و یا انفرادی؛ به دنبال این اتفاق می‌توانید راحت‌تر استعداد او را پیدا کنید.
 همچنین باید به مکانیزم و تیپ بدنی کودکان خودتان توجه کنید و بر اساس آن‌ها تصمیماتی بگیرید. به طور مثال معمولاً کودکانی که دارای قد بلندتری نسبت به سایر کودکان هستند و دارای وزن زیادی نبوده‌اند، گزینه مناسبی برای ورزش بسکتبال هستند. این موارد می‌تواند در پیداکردن ورزش مناسب و همچنین شکوفاشدن استعداد او تأثیر ویژه‌ای داشته باشد. درک واقعی توانایی و پتانسیل کودک همچنین توجه به جنبه‌های مختلف نظیر عاطفی، تکنیکی و غیره جز عوامل مهم در یافتن استعداد کودک است.
اگر می خواهید درمورد تأثیرات هوش اجتماعی بیشتر بدانید به شما پیشنهاد می کنیم مقاله هوش اجتماعی SI چیست را مطالعه کنید.

مراحل استعدادیابی ورزشی کودک و بررسی آن

 برای اینکه شما بتوانید استعداد ورزشی کودک خودتان را پیدا کنید می‌بایست برخی مراحلی را طی کنید تا بتوانید به یک نتیجه مطلوب برسید. به کمک تست استعدادیابی ورزشی کودکان و همچنین برخی تست‌های دیگر ویژگی‌های بارز و مهمی از کودک شما مشخص می‌شود که در نمایان‌شدن استعداد از اهمیت بالایی برخوردار است. در ادامه به برخی از این تست‌ها اشاره می‌کنیم.
 • انجام چکاپ پزشکی و آزمایش پاراکلینیک
 • انجام تست‌های حرکت اصلاحی
 • آزمایش پیکرسنجی
 • میزان آمادگی جسمانی
 • آزمایش‌های روان‌شناسی
 • تست‌های ادراکی و یادگیری
 • آزمایش‌های تاکتیکی و تکنیکی
با انجام برخی از این تست‌ها شما می‌توانید کودک خودتان را در برخی از ورزش‌های پایه جهت بررسی بیشتر آن‌ها را شرکت دهید. با وجود یک مربی متخصص و انجام تمامی مراحل تحت‌نظر او، تا حد زیادی توانایی‌های کودک شما مشخص می‌شود و مراحل بعدی شفاف‌تر از قبل می‌شود. برخی از ورزش‌ها نظیر دوومیدانی قابلیت‌های مختلفی مانند تعادل قدرت جسمانی و همچنین قدرت یادگیری او از کودک مشخص می‌شود که بر اساس این فاکتورها می‌توانید بهتر تصمیم‌گیری کنید.
اگر میخواهید مراکز استعدادیابی کودکان در کرج را بشناسید به شما پیشنهاد میکنیم مقاله بهترین مرکز استعدادیابی کودکان در کرج را مطالعه کنید.
تست استعدادیابی ورزشی کودکان چیست
یکی از جدیدترین روشهای استعدادیابی ورزشی را در مقاله استعدادیابی ژنتیکی ورزشی ببینید.

نحوه استعدادیابی ورزشی کودک

 پس از گذراندن مراحلی که کمی قبل‌تر آن‌ها را بازگو کردیم هم اکنون به نحوه استعدادیابی ورزش کودکان می‌پردازیم. متناسب با اطلاعات و داده‌هایی که وجود دارد روش استعدادیابی ورزشی کودک در واقع به دودسته کلی تقسیم می‌شود. مطابق با این روش‌هایی که در ادامه برایتان بازگو می‌کنیم می‌توانید استعداد کودکان را به کمک آن مشخص کنید. همچنین شما مطابق با نظر خودتان می‌توانید یکی از این روش‌ها را جهت یافتن استعداد ورزشی کودک خودتان انتخاب نمایید.
شیوه سیستماتیک 
 استعدادیابی ورزشی کودکان به روش سیستماتیک به دودسته دیگر تقسیم می‌شود که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.
  •  شیوه بر پایه سیستم
 به کمک این روش تست‌ها و آزمون‌هایی توسط سازمان‌های مختلف و نهادهای خصوصی برگزار می‌شود. این آزمون‌ها کاملاً سازماندهی شده و بر اساس یک نظم خاص انجام می‌شود که در اینجا کشف استعدادها به شیوه رقابتی است. استعدادهای کودکان در این آزمون‌ها مشخص شده و توسط متخصصین بررسی می‌شود.
  •  شیوه بر پایه شخص
 اساس کلی شیوه بر پایه شخص در واقع ورزش همگانی است. باتوجه‌به پیشرفت در ارائه این نوع خدمات، این روش از استعدادیابی ورزشی کودک یک نوع روش سنتی به‌حساب می‌آید که همواره انجام می‌شود. در اینجا افرادی که به‌صورت خودجوش به دنبال یادگیری مهارت‌های ورزشی هستند و استعداد کافی در این زمینه دارند، این شرایط را جهت شرکت در این آزمون‌ها مهیا می‌کند.
اگر میخواهید در مورد استعدادیابی کودکان بیشتر بدانید به شما پیشنهاد میکنیم مقاله تست آنلاین استعدادیابی کودکان را مطالعه کنید.
شیوه غیرسیستماتیک 
 کشف استعداد کودکان در روش غیرسیستماتیک به این شکل است که استعداد کودک در مسابقات مختلف مشخص می‌شود و مورد تأیید قرار می‌گیرد. در این روش برخی مسابقات همگانی برگزار می‌شود که کودکان با انجام فعالیت‌هایی در زمین مسابقه، استعداد و مهارت‌های کودکان مورد بررسی قرار می‌گیرد. لازم به ذکر است که هیچ نهاد خصوصی و یا سازمان‌های مختلف کمک خاصی به کودکانی که دارای استعداد ورزشی هستند نمی‌کنند. امروزه این روش در کشورهای متوسط و پیشرفته همواره در جریان است.
تست استعدادیابی ورزشی کودکان
جمع‌ بندی 
همواره خانواده‌ها تلاش می‌کنند تا بتوانند در استعدادیابی ورزشی کودک خودشان تأثیر ویژه‌ای داشته باشند و آینده ویژه‌ای در انتظار کودکانشان باشد. والدین نقش کلیدی در کشف استعداد ورزشی کودک داشته که با انجام برخی فعالیت‌ها به‌صورت صحیح و منظم می‌تواند باعث تغییر آینده ورزشی کودک خود شود. آن‌ها همواره با یافتن یک ورزش مناسب برای کودکان مطابق دستورالعمل‌هایی که قبل‌تر بازگو کردیم، آینده ورزشی کودک خودشان را تأمین می‌کنند.
در نهایت کودکان باید از تمامی جنبه‌ها از جنبه فیزیکی گرفته تا ذهنی و عاطفی، مورد بررسی قرار بگیرند و مطابق با علاقه و پتانسیل واقعی خودشان وارد یک ورزش شوند. اگر تمامی این موارد به شکل صحیح انجام شده باشد شک نکنید که استعداد کودک شما در آن ورزش نمایان خواهد شد. شکوفاشدن استعداد کودکان همواره آرزوی هر خانواده‌ای بوده تا بتوانند موفقیت کودکان خودشان را در عرصه‌های مختلف نظیر دنیای ورزش ببینند.
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *