بهبود فردی, محصول

تاثیر هوش اجتماعی SI بر روابط انسانی و موفقیت در کار

تأثیرات هوش اجتماعی
هوش انسان یکی از پیچیده‌ترین موضوعاتی است که در مورد افراد مطرح می‌شود. قبلاً هوش را تنها به یک نام می‌شناختند، اما امروزه تحقیقات انجام شده در این زمینه نشان‌دهنده این است که هوش انواع مختلفی داشته و هر یک از جنبه‌های هوش بر روی قسمت مشخصی از زندگی فرد تأثیر‌گذار هستند. در بین انواع هوش، جنبه‌ای که مربوط به روابط اجتماعی بین افراد می‌شود تحت عنوان هوش اجتماعی شناخته می‌شود. هوش اجتماعی با علامت اختصاری SI نمایش داده می‌شود. در این مقاله قصد داریم به توضیح بیشتر در مورد اینکه هوش اجتماعی SI چیست پرداخته و با تأثیرات هوش اجتماعی بیشتر آشنا شوید جهت کسب اطلاعات بیشتر در این مورد با ما همراه باشید.
هوش اجتماعی SI

هوش اجتماعی چیست

هوش اجتاعی SI یکی از مهم‌ترین انواع هوش است که تأثیر مستقیمی بر روی ارتباطات افراد دارد. این هوش نشان‌دهنده توانایی افراد در برقراری ارتباط مؤثر و طولانی مدت با سایر افراد است. در نتیجه می‌توان از آن تحت عنوان توانایی برای برقراری ارتباط و کنار آمدن با سایرین یاد کرد. با تقویت این جنبه از هوش می‌توانید ارتباطات بهتری را تجربه کنید و داشتن ارتباطات مؤثر در نهایت به موفقیت هر چه بیشتر افراد کمک می‌کند. افرادی که هوش اجتماعی قوی دارند بهتر می‌توانند شروع‌کننده یک رابطه باشند و داشتن اعتماد به نفس بالا مشخصه‌ی دیگر این افراد است.

تأثیرات هوش اجتماعی

در ادامه پاسخ به این سؤال که هوش اجتماعی SI چیست؟ بهتر است به تأثیرات این جنبه از هوش هم اشاره کنیم.
بهبود کسب و کار
برای بررسی هوش اجتماعی و تأثیرات آن تحقیقات زیادی انجام شده است. در یکی از این تحقیقات به بررسی هوش اجتماعی در کنار 33 مهارت دیگر پرداخته شد. جالب است بدانید بر اساس نتایج حاصل از این تحقیق مشخص شد که داشتن هوش اجتماعی قوی و تقویت کردن آن در مقایسه با دیگر مهارت‌های آزمایش شده می‌تواند تا 85 درصد موفقیت شغلی افراد را افزایش دهد. نتیجه دیگر این تحقیق این بود که 90 درصد افرادی که هوش اجتماعی بالایی دارند، در موقعیت‌های مختلف عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهند.
اگر میخواهید در مورد تفاوت EQ با IQ اطلاعات بیشتری کسب کنید به شما پیشنهاد می کنیم مقاله تفاوت EQ با IQ چیست را مطالعه کنید.
درآمد بالاتر
وجود رابطه مستقیم بین هوش اجتماعی و درآمد سبب شده تا این جنبه از هوش بتواند به نوعی تعیین‌کننده میزان درآمد افراد مختلف باشد. نقش هوش اجتماعی در افزایش میزان درامد به این صورت است: افرادی که هوش اجتماعی بالاتری دارند از توانایی بهتری برای برقراری ارتباط با سایرین برخوردار هستند. داشتن روابط پایدار و گسترده سبب می‌شود تا فرد بتواند در موقعیت‌های مختلف فعالیت داشته و کار خود را به بهترین شکل انجام دهد. انجام هر کار با کیفیت بالا در نهایت سبب می‌شود تا این افراد در مقایسه با سایرین درآمد بالاتری داشته باشند. از همه مهم‌تر اینکه تأثیر هوش اجتماعی بر روی افزایش درامد مربوط به دسته خاصی از مشاغل نمی‌شود! به این معنا که درآمد در تمامی مشاغل تحت تأثیر هوش اجتماعی فرد قرار دارد.
کاهش مشکلات روحی
برای توضیح در مورد تأثیرات هوش اجتماعی بهتر است به تأثیر‌گذاری آن بر روی کاهش مشکلات روحی و روانی هم اشاره کنیم. در این خصوص باید بدانید مهم‌ترین علت بروز مشکلات روحی و روانی این است که افراد با نادیده گرفتن نگرانی‌های خود سعی در پنهان کردن آن‌ها دارند که این فرایند به تدریج سبب بروز مشکلات روحی می‌شود. هوش اجتماعی دارای قابلیتی است که با استفاده از آن می‌تواند چنین موقعیت‌هایی را تشخیص بدهد. هوش اجتماعی با کاهش فشار استرس تا حد بسیار زیادی به سلامت وضعیت روحی و روانی افراد کمک می‌کند.
کاهش بیماری
تأثیر‌گذاری هوش اجتماعی تنها به جنبه روانی افراد ختم نمی‌شود، بلکه برای سلامت بدن و جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های جسمی هم مفید و مؤثر است. یکی از مهم‌ترین عواملی که سبب بروز انواع بیماری‌های جسمی می‌شود، استرس و اضطراب است. زیرا استرس مداوم سیستم ایمنی بدن را تضعیف کرده و شرایط را برای بروز بیماری‌های مختلف مناسب می‌کند. هوش اجتماعی SI با مدیریت شرایط استرس‌زا تا حد زیادی میزان اضطراب افراد را کاهش داده زمینه را برای بروز بیماری‌های جسمی نامساعد می‌کند.
به طور کلی می‌توان گفت هوش اجتماعی تأثیرات زیادی در زمینه سلامت جسم و روان دارد. طبق تحقیقات انجام شده در این زمینه مشخص شده است که آموزش مهارت‌هایی که سبب تقویت هوش اجتماعی می‌شود به افرادی که مبتلا به بیماری‌های خاصی هستند، سبب شده تا روند درمان آن‌ها سرعت یافته و تا حد زیادی از مرگ و میر جلوگیری می‌شود.
اگر میخواهید در مورد باور‌های نادرست شخصیت و حذف آنها اطلاعات بیشتری داشته باشید به شما پیشنهاد می کنیم مقاله حذف باور‌های نادرست شخصیت ر مطالعه کنید.
هوش اجتماعی SI چیست

عناصر کلیدی هوش اجتماعی

مهارت صحبت و ارتباطات کلامی
افرادی که هوش اجتماعی بالاتری دارند، به طور معمول در اجتماع نقش پر رنگ‌تری را ایفا می‌کنند. این اشخاص به راحتی می‌توانند با سایرین ارتباط برقرار کرده و می‌دانند که در هر یک از موقعیت‌های اجتماعی باید چه نوع برخوردی داشته باشند که این موضوع به موفقیت هر چه بیشتر آن‌ها در روابط اجتماعی کمک می‌کند.
آشنایی با نقش اجتماعی
نقش هوش اجتماعی به این صورت است که فرد را نسبت به نقش‌های اجتماعی که بر عهده دارد، آگاه می‌سازد. این افراد در هر نقش اجتماعی که قرار بگیرند با مهارت بالا می‌توانند تمامی مسئولیت‌های اجتماعی خود را انجام بدهند.
مهارت شنیدن مؤثر: هوش اجتماعی افراد را به شنوندگان خوب تبدیل می‌کند. این اشخاص با صبر به سخنان دیگران گوش داده و در مواقع نیاز صحبت می‌کنند. تعامل این افراد در بحث‌ها و گفتگو‌ها بیشتر به صورت مشارکتی است. این موضوع سبب شده تا معاشرت با این افراد سبب ایجاد حس خوب در فرد شود.
دقت در رفتار‌های دیگران
هوش اجتماعی بالا سبب می‌شود تا افراد ناظران ماهری باشد. به این معنا که به خوبی و با دقت رفتار‌ها و اعمال دیگران را زیر نظر گرفته و رفتار خود را متناسب با رفتار افراد مقابل خود انتخاب می‌کنند. این قابلیت یکی از مهم‌ترین دلایلی است که سبب شده افراد با هوش اجتماعی بالا روابط گسترده و پایداری داشته باشند.
نقش هوش اجتماعی
سخن پایانی
به عنوان سخن پایانی باید گفت در این مقاله به توضیح بیشتر در ورد هوش اجتماعی SI پرداختیم. دانستید که هوش اجتماعی به معنای جنبه‌ای از هوش است که بر روی روابط اجتماعی افراد تأثیر دارد. این افراد در روابط اجتماعی خود دارای انعطاف‌پذیری بالایی هستند، این موضوع سبب شده راه صحیح برخورد با افراد مختلف را دانسته و از این طریق بتوانند ارتباط پایداری را با سایرین برقرار کنند.
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *