بهبود فردی

علت اهمیت تناسب شغل با انواع تیپ‌ های شخصیتی شغلی چیست

انواع تیپ‌ های شخصیتی شغلی چیست
در حیطه روانشناسی، شخصیت یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که توجه افراد زیادی را به خود جلب می‌کند. هر یک از افراد شخصیت و خصوصیات شخصیتی خاص خود را دارند که این موارد را می‌توان از جمله مهم‌ترین تفاوت‌های موجود بین افراد مختلف دانست. با توجه به اینکه هر فرد خصوصیات شخصیتی خاص خود را دارد، توانایی‌ها و علاقمندی‌های افراد نیز با یکدیگر متفاوت است. از طرفی دیگر هر یک از مشاغل هم خصوصیات خاصی دارند که سبب شده بعضی از مشاغل تنها به برخی از تیپ‌های شخصیتی پیشنهاد داده شوند.
به عنوان مثال شخصی برای جایگاه مدیریت یا کارفرما مناسب است که دارای روحیه شکست ناپذیر باشد و توانایی کنترل اوضاع را داشته باشد. متناسب بودن مشاغل برای برخی از تیپ‌های شخصیتی خاص به معنای نامناسب بودن این افراد برای سایر مشاغل نیست! بلکه به این معنا است که رعایت تناسب بین خصوصیات شخصیتی و شغل سبب پیشرفت بیشتر فرد در آن جایگاه شغلی خواهد شد. در این مقاله به ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در مورد انواع تیپ‌های شخصیتی شغلی کسب کرده و با اهمیت رعایت تناسب بین شغل و شخصیت بیشتر آشنا شوید.
انواع تیپ‌ های شخصیتی شغلی

شخصیت به چه معنا است

قبل از توضیح بیشتر در مورد چیستی تناسب شغل با انواع شخصیت و همچنین پرداختن به اهمیت این موضوع بهتر است با مفهوم شخصیت آشنا شوید. شخصیت را می‌توانیم به عنوان نظرات و رفتار‌های خاص افراد معرفی کنیم. به طور معمول خصوصیات شخصیتی در افراد ثابت است و رفتار فرد کمتر در طول زمان دستخوش تغییرات قرار می‌گیرد.
برای محقق شدن هدف پیشرفت در جامعه باید هر فرد در جایگاه مناسب خود قرار بگیرد. جایگاه شغلی مناسب برای هر شخص جایگاهی است که فرد توانایی و مهارت لازم برای ایفای نقش در آن را داشته و محیط کاری آن متناسب با ویژگی‌های شخصیتی فرد باشد. همین موضوع سبب شده در سال‌های اخیر موضوعی تحت عنوان تناسب شغل با انواع تیپ شخصیتی مطرح ود و در مورد آن تحقیقات زیادی انجام گردد. داشتن آگاهی در مورد تناسب شغل و شخصیت هم برای کارجو مفید است تا بتواند شغل مناسب خود را پیدا کند، هم به کارفرما کمک می‌کند تا بتواند از افراد متقاضی برای کار مناسب‌ترین شخص را انتخاب کند. به این ترتیب از ورود نیروی کاری که توانایی حضور در جایگاه شغلی مورد نظر را ندارند، جلوگیری می‌شود.
اگر می خواهید در مورد تست هوش ریون اطلاعاتی کسب کنید به شما پیشنهاد می کنیم مقاله تست هوش ریون چیست را مطالعه کنید.

اهمیت تناسب شغل و شخصیت

ساده‌ترین تعریفی که برای تناسب شغل و شخصیت می‌توان ارائه داد: وجود هماهنگی بین توانایی‌های شخصیتی فرد با شایستگی‌های شغلی او است. به بیانی دیگر تناسب شغل و شخصیت این موضوع را بررسی می‌کند که آیا جایگاه شغلی مورد نظر می‌تواند تمامی نیاز‌های شخصیتی فرد را تأمین کند یا خیر؟ برای رسیدن به پاسخ این سؤال در ابتدا باید با تیپ‌ های شخصیتی شغلی آشنا باشید. با بررسی انواع تیپ‌ های شخصیتی شغلی تا حد زیادی متوجه خواهید شد که کدام شغل برای کدام تیپ شخصیتی مناسب‌تر است. در ادامه به توضیح بیشتر در مورد اهمیت وجود تناسب بین موقعیت شغلی و تیپ‌های شخصیتی افراد می‌پردازیم.
رضایت شغلی
در طول شبانه روز افراد زمان زیادی را مشغول به شغل خود هستند. در نتیجه داشتن رضایت شغلی از این جایگاه بسیار مهم است و هر گونه بی‌دقتی در انتخاب آن ممکن است سبب شود تا فرد احساس سرخوردگی کرده و انجام وظایف شغلی برای او کسل‌کننده به نظر برسد. یکی از مهم‌ترین مزایایی که انتخاب شغل متناسب با خصوصیات شخصیتی دارد، ایجاد رضایت شغلی است. وقتی جایگاه شغلی مورد نظر بتواند نیاز‌های شخصیتی فرد را تأمین کند، سبب می‌شود تا شخص نسبت به شغل خود احساس رضایتمندی بالایی داشته باشد.
وجود رضایت شغلی تأثیرات مطلوبی برای شرکت‌ها و سازمان‌ها دارد. در شرکت‌هایی که قبل از جذب نیروی کار به تیپ‌ های شخصیتی شغلی متناسب توجه می‌شود، رضایت شغلی کارکنان بالاتر است. رضایت شغلی هم مزایای زیادی را به همراه دارد که از آن جمله می‌توان به کارایی بیشتر، پایین بودن نرخ استعفا و اخراج، رضایت بیشتر ارباب رجوع و. . اشاره کرد. به طور کلی متناسب بودن شخصیت با شغل هم برای کارفرما مفید است و هم برای خود شخص مزایای زیاد را به همراه دارد.
اگر می خواهید در مورد تست شخصیت شغلی اطلاعاتی کسب کنید به شما پیشنهاد می کنیم مقاله تست شخصیت شغلی چیست را مطالعه کنید.
درآمد بالاتر
جالب است بدانید یکی از مزایای اصلی متناسب بودن جایگاه شغلی با خصوصیات شخصیتی فرد افزایش درآمد فرد است که این موضوع سبب شده تا اهمیت تناسب شغل با انواع تیپ شخصیت بیشتر شود. زمانی که در مورد میزان درآمد و شغل حرف می‌زنیم، نظر‌های مختلفی مطرح می‌شود. برخی از افراد از میزان درآمد خود راضی هستند، اما ترجیح می‌دهند تا شغل خود را عوض کنند. در مقابل برخی افراد هم با موقعیت شغلی خود مشکلی ندارند اما به دلیل درامد پایین به دنبال شغل جدیدی هستند.
راه حل مشکلات این چنینی رعایت تناسب بین شغل و انواع شخصیت است. وقتی فرد شغل مناسب با شخصیت خود را انتخاب کند به دلیل رضایتمندی بیشتر سعی می‌کند تا کار خود را بهترین نحوه انجام دهد. انجام کار با کیفیت بالای هم به معنای افزایش درآمد خواهد بود. علاوه بر این وقتی کار مورد علاقه خود را انجام می‌دهید از نظر روحی آرامش بیشتری دارید که این موضوع هم سبب کارایی بیشتر و در نتیجه افزایش درآمد می‌شود.
اگر می خواهید در مورد هوش EQ اطلاعاتی داشته باشید و با فواید آن آشنا شوید به شما پیشنهاد می کنیم مقاله هوش EQ چیست را مطالعه کنید.
تیپ‌های شخصیتی شغلی
اگر میخواهید به مصاحبه شغلی بروید، قبل از آن مقاله نمونه مصاحبه روانشناسی را بخوانید.

عواقب بی‌ توجهی به تناسب شغل با انواع تیپ‌ های شخصیت شغلی

یکی از اصلی‌ترین معایب بی‌توجهی به تناسب شغلی بروز فرسودگی شغلی در افراد است. فرسودگی شغلی به معنای ایجاد نوعی خستگی و انرژی منفی در فرد است که به دلیل عدم احساس رضایت نسبت به موقعیت شغلی به وجود می‌آید. اگر فرد مجبور باشد دائماً زمان خود را صرف انجام دادن کار یا شغلی کند که نسبت به آن هیچ علاقه‌ای ندارد به تدریج روحیه و انگیزه خود را از دست می‌دهد. بی‌میلی نسبت به شغل سبب می‌شود تا کارایی فرد هم کاهش پیدا کند که این سبب افزایش احتمال اخراج یا استعفای نیروی کار نیز می‌شود.
به عنوان سخن پایانی باید گفت در این مقاله به توضیح بیشتر در مورد اهمیت توجه به تناسب شغلی با انواع تیپ‌ های شخصیتی شغلی پرداختیم. در این خصوص دانستید که افراد خصوصیات رفتاری مختلفی دارند. متفاوت بودن خصوصیات رفتاری سبب شده تا هر شخص برای ایفای نقش در موقعیت خاصی مناسب‌تر باشد. انتخاب شغل متناسب با خصوصیات شخصیتی افراد سبب افزایش رضایت شغلی و در نتیجه افزایش کارایی فرد در آن جایگاه شغلی خواهد شد.
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *