بهبود فردی

0 تا 100 پرورش استعداد به زبان ساده + ویدئو

پرورش استعداد

در دنیای امروز برای داشتن افرادی توانمند و مستعد در حوزه های مختلف و در پی آن دستیابی به جامعه ای نخبه و مبتکر در https://pardisayousefi.com/blog/children-aptitude-test/تمامی زمینه ها، می بایست درصدد کشف و پرورش استعداد برآئیم. با توجه به اهمیت این موضوع اکثر کشورهای پیشرفته در دنیا مبحث کشف و پرورش استعداد را در اولویت کاری خود قرار داده اند. از آنجایی که مقوله استعداد یابی را باید در طول زندگی مورد بررسی و کنکاش قرار داد، می توان گفت که پرورش استعداد نقطه ابتدا و انتها ندارد.

بدین جهت که با گذشت زمان و دستیابی به اهداف و در خلل آن مواجهه با پیروزی و شکست در طول مسیر ممکن است توانمندی های شخص رشد کرده، ترکیب شده، تضعیف شود و یا از بین برود. به عنوان مثال ممکن است در گذشته شرایطی برای بروز استعداد فرد وجود نداشته، ولی اکنون این شرایط محقق گردیده است. بنابراین می توان گفت مهارت پرورش استعداد یکی از دغدغه های اصلی والدین و مراکز آموزشی – تربیتی به شمار می آید.

پرورش استعداد

استعداد چیست؟

استعداد یکی از نعمت های خداوند است که در وجود همه مخلوقات قرار داده شده است. البته استعداد و مهارت های افراد به صورت منحصر به فرد در وجود تک تک آنها قرار دارد. استعداد به معنی میزان ظرفیت برای یادگیری و به کارگیری یک مهارت یا توانایی خاص است. به عبارت دیگر استعداد های افراد مانند اثر انگشت آنها متفاوت و منحصر به فرد است. با توجه به آیه شریفه قرآن کریم که می فرماید «ما انسان را بیهوده نیافریدیم» می توان این طور برداشت کرد که هدف از آفرینش ما دستیابی به مقصد و منظور خاصی است. پس یکی از مهمترین مسئولیت های ما کشف استعدادها و در پی آن دستیابی به اهداف خواهد بود.

اهمیت پرورش استعداد

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم، هر کدام از ما می توانیم در زمینه های مختلفی استعداد ذاتی داشته باشیم. به طوری که می توان یک فهرست بی پایان از استعداد ها و مهارت ها تهیه کرد. به طور مثال استعداد در زمینه هنر، معماری، نویسندگی، ریاضی، فیزیک و … . یکی از بزرگترین مشکلاتی که در زمینه پرورش استعداد با آن روبرو هستیم، این است که افراد غالباً متوجه استعدادهای خود نمی شوند و اگر در یک کار به موفقیت دست می یابند، گمان می کنند کار ساده ای انجام داده اند، نه اینکه توانایی منحصر به فرد آنها سبب این موفقیت شده است.

به زبان ساده تر آنطور که باید و شاید به اهمیت پرورش استعداد توجهی نشده است. علاوه بر این پایین آوردن ارزش کاری افراد یکی از معضلاتی است که موجب سرکوب استعداد آنها به خصوص در دوران کودکی می شود.

برای آشنایی بیشتر با اهمیت مقوله استعداد یابی، مقاله ” استعداد یابی چیست ” را مطالعه نمایید.

مهارت پرورش استعداد

چرا باید استعدادها را کشف کنیم؟

به طور کلی با کشف استعداد یا استعدادیابی، می توان به مهارت و علاقه خود پی دارد و در نهایت در زندگی موفق شد. این موفقیت سبب شده تا همواره شخص احساس خوبی داشته باشد و خود را یک فرد مفید در جامعه تلقی نماید. در همین راستا اکثر خانواده ها به دنیال کشف و پرورش استعداد فرزندانشان هستند.

تا با کسب مهارت و تقویت استعدادهایشان در آینده فردی موفق شده و در نهایت آینده ای روشن و به دور از مشکلات و مسائل مالی پیش رو داشته باشند. یکی از نکات مهم در کشف استعداد، شناخت علاقه مندی ها است؛ چرا که اگر فرد به یک رشته یا زمینه خاص علاقه داشته باشد، مسلماً زودتر و بهتر به موفقیت دست خواهد یافت.بالعکس در صورتی که فرزندتان را به اجبار به یک رشته درسی به عنوان مثال «ریاضی فیزیک» فرستاده اید؛ قطعاً انتظار نداشته باشید که از بودن در این رشته لذت ببرد و به موفقیت های بزرگ دست پیدا کند.

پیدا کردن علاقه مندی خود و فرزندانتان کار سختی نیست؛ کافی است با گذری در گذشته و لحظات مختلف زندگی، ببینید که به چه چیزهایی علاقه داشتند و یا با چه کارهایی هیجان زده و سرگرم می شدند. به عنوان مثال اگر فردی به دنیال ورزش فوتبال و یا موسیقی است و در این زمینه نیز موفقیت هایی کسب کرده، مطمئن باشید با تقویت و پرورش استعداد، مهارت وی بیشتر و شکوفاتر خواهد شد.

چگونه استعداد خود را پرورش دهیم؟

اولین قدم برای پرورش استعداد، کشف مهارت هایی است که ما در کمترین زمان و به بهترین نحو آنها را انجام می دهیم. بعد از آن می بایست با تقویت توانمندی ها به طور مستمر و تکرار و تمرین نسبت به شکوفایی هر چه بیشتر استعدادها بپردازیم. علاوه بر این می توان به کمک استعداد کشف شده، یک کسب و کار راه اندازی نموده و درآمدزایی کرد. البته به یاد داشته باشید در این راه ممکن است با پیروزی و شکست های فراوانی مواجه شوید. پس به هیچ عنوان ناامید نشوید و به راه خود ادامه دهید تا در آخر به هدف نهایی دست پیدا کنید.

با توجه به اهمیت پرورش استعداد می توان گفت ارزیابی اولیه در جهت پرورش استعداد از اهمیت بالایی برخوردار است و به عبارتی نقطه شروع و کشف استعداد به شمار می رود.

انواع استعداد

استعدادها به طور کلی به سه دسته تقسیم می شود. که عبارتند از:

  • استعدادهای شناختی یا ذهنی
  • استعدادهای حسی
  • استعدادهای حسی-حرکتی

– افرادی که استعداد شناختی یا ذهنی دارند، در انجام کارهای خاص با تمرکز و دقت بالا و همچنین تجزیه و تحلیل داده ها موفق تر هستند. زیرا لازمه این استعداد، تمرکز زیاد برای انجام کارهای مختلف است.

– به استعدادهایی که حواس پنجگانه را در گیر می کند، استعدادهای حسی گفته می شود. عموماً اشخاصی که استعداد حسی قوی دارند، در رشته هایی نظیر موسیقی، نقاشی، سفالگری، عکاسی، طراحی و … موفق خواهند بود.

– استعدادهای حسی – حرکتی نیز علاوه بر حواس پنج گانه به سرعت عمل بالا نیاز دارد. ورزش هایی مثل اسب سواری، مسابقات اتومبیل رانی و موتورسواری، فوتبال و … از این قبیل استعداد به شمار می آیند.

علاوه بر سه دسته ای که در بالا به آنها اشاره کردیم؛ استعدادهایی نظیر استعداد زبانی، ریاضی، تخیل، داستان سرایی، خنداندن افراد، فروش کالا و … وجود دارد. که با شناسایی آنها می توان نسبت به پرورش و شکوفایی هرچه بیشتر آنها اقدام کرد. اما توجه داشته باشید که گام نخست در این زمینه آشنایی کامل با مهارت پرورش استعداد است.

گاهی اوقات ممکن است به واسطه کشف استعدادها در مسیری قرار بگیرید، که با تصور قبلی شما متفاوت باشد. یا به عبارت دیگر استعداد کشف شده، شما را به سمتی بکشد که با آنچه در ذهن داشتید، مطابقت نداشته باشد. در این صورت می توانید با بازنگری ایده آل هایتان به استعدادهای مخفی خود پی برده و به موفقیت های بیشتری دست پیدا کنید.

اهمیت پرورش استعداد

اگر به دنبال ارتقای زندگی شخصی خود هستید، مقاله رشد فردی چیست را از دست ندهید.

در مسیر پرورش استعداد چه موانعی وجود دارد؟

قبل از بررسی موانع پیش روی پرورش استعداد، می بایست با تفاوت استعداد و توانمندی آشنا شوید. همانطور که در بالا نیز به آن اشاره کردیم، استعداد چیزی است که بالقوه در وجود ما انسان ها قرار دارد. اما این استعداد با پرورش و مورد توجه قرار گرفتن به یک توانمندی تبدیل می شود. بنابراین تا استعدادی کشف نشده و در جهت پرورش قرار نگیرد؛ یقیناً توانمندی مطلوبی حاصل نخواهد شد.

خوب است بدانید که خیلی افراد استعداد موسیقی دارند، اما همه آنها موسیقی دان نمی شوند. همچنین خیلی افراد علاقه زیادی به ورزش های رزمی دارند؛ اما همه آنها ورزش کار حرفه ای و بین المللی نخواهند شد. همانگونه که وجود دانه برای رشد یک گیاه ضروری است؛ اما هر دانه نمی تواند به یک گیاه سرسبز و ثمری تبدیل شود. در طول فرآیند پرورش استعداد ممکن است توانمندی های مختلفی ظهور پیدا کنند.

به همین جهت است که مهارت پرورش استعداد جایگاه ویژه ای در نظام آموزشی و تربیتی دارد و در رأس همه امور قرار گرفته است. به همین خاطر در دوره متوسطه اول کتابی با نام «کار و فناوری» تدریس می شود. تا نوجوانان از نظر میزان و گونه استعدادشان مورد سنجش و ارزیابی قرار گیرند. پس از آن دانش آموزان به این نتیجه می رسند که در کدام رشته موفق تر هستند و در همان زمینه به ادامه تحصیل مشغول می شوند.

نکته قابل توجه اینکه؛ ممکن است در طول کشف و بررسی استعدادها پی ببریم که قضاوت ما اشتباه بوده است. طبیعی است که فرد پس از این شناخت دچار ناراحتی و دلسردی شود، چرا که هزینه و وقت زیادی در جهت پرورش استعداد صرف کرده است. اما نباید ناامید شود و می بایست دوباره نسبت به سنجش و ارزیابی استعدادهای خود اقدام کند. یادتان باشد خواستن، توانستن است؛ هرگز این جمله را فراموش نکنید و مطمئن باشید که موفق خواهید شد.

برای تکمیل اطلاعات خود می توانید مقالات استعداد یابی ورزشی را مطالعه نمایید.

بازگشت به لیست

3 دیدگاه در “0 تا 100 پرورش استعداد به زبان ساده + ویدئو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *