استعدادیابی

بهترین زمان استعدادیابی چه زمانی است؟ + سن استعدادیابی کودکان

بهترین سن برای استعدادیابی کودکان
در این مقاله در مورد سن استعدایابی کودکان صحبت خواهیم کرد. استعدادیابی کودکان همیشه جزو دغدغه‌های اصلی والدین بوده و خواهد بود. اینکه بدانیم سن استعدادیابی کودکان دقیقاً چه زمانی است و باید چه‌کارهایی در این سن انجام دهیم، از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چرا که اعمال والدین در سنین کودکی فرزندانشان می‌تواند آینده آن‌ها را از هر لحاظ تحت‌الشعاع قرار دهد. در این مطلب قصد داریم بهترین سن استعدادیابی را به شما معرفی کرده و اهمیت این موضوع را برایتان شرح دهیم. اگر به آینده شغلی، عاطفی و اجتماعی فرزندتان اهمیت می‌دهید، پیشنهاد می‌کنم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.
سن استعدایابی کودکان

 اهمیت استعدادیابی به‌ موقع کودکان

 شاید بتوان گفت: مهم‌ترین کاری که والدین باید در دوران کودکی فرزندانشان انجام دهند، استعدادیابی آن‌ها است. در واقع این کار تا حد زیادی بر روی آینده کودکان تأثیر گذاشته و به‌هیچ‌عنوان نباید آن را نادیده گرفت. هرچه زودتر به استعدادیابی فرزندانتان بپردازید، زمان بیشتری برای ارتقای استعدادهای آن‌ها داشته و در طولانی‌مدت شاهد نتایج بهتری خواهید بود. در نتیجه عملکرد پدر و مادر در دوران کودکی نقش کلیدی داشته و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
اگر میخواهید با کانون استعدادیابی ورزشی کودکان در تهران آشنا شوید پیشنهاد می کنیم مقاله باشگاه استعدادیابی ورزشی کودکان در تهران را مطالعه کنید.

 بهترین سن برای استعدادیابی کودکان

 در جواب به سؤال (چه زمانی برای استعدادیابی بهتر است؟) باید گفت: باتوجه‌به مطالعات انجام شده در سراسر دنیا، سنین ۳ تا ۶ سال بهترین سن برای استعدادیابی کودکان شناخته شده است. در حقیقت باتوجه‌به آمار، کودکانی که در این سن استعدادیابی می‌شوند احتمال موفقیت بیشتری در آینده خواهند داشت. ممکن است سؤالی ذهنتان را درگیر کند؛ چه چیزی باعث می‌شود که سن ۳ تا ۶ سال تا این حد برای یافتن استعداد کودکان پر اهمیت باشد؟ لازم به ذکر است که کودکان در این سن در بالاترین حد یادگیری و الگوبرداری از جهان پیرامون خود هستند. مغز آن‌ها کاملاً آماده پذیرش الگوهای رفتاری، اخلاقی و… بوده و به‌راحتی می‌توان مهارت‌های آن‌ها را شناسایی و ارتقا بخشید.
 همچنین جالب است بدانید که بیشتر از ۸۰ درصد استعدادها و هوش ما در سنین کودکی و قبل از ۸ سالگی ما تشکیل می‌شوند. در نتیجه اگر به دنبال بهترین نتایج هستید، پیشنهاد می‌شود که استعدادیابی فرزندتان را تا قبل از این سن انجام دهید.
مطالب پیشنهادی:   0 تا 100 بوم مدل کسب و کار چیست + نمونه بوم مدل کسب‌ و کار
بهترین سن برای استعدادیابی
اگر به دنبال یک تست برای کشف استعداد کودک خود هستید، مقاله بهترین تست استعداد یابی کودکان را از دست ندهید.

 استعدادیابی کودکان به چه صورت انجام می‌ شود؟!

 یکی دیگر از سؤالاتی که ذهن والدین را به خود مشغول می‌کند، این است که به چه روشی می‌توان استعداد کودکان را کشف کرد؟ در واقع برای این کار آزمون‌های مشخصی طراحی شده و سال‌ها است که به‌عنوان منبعی معتبر و مشخص از آن‌ها استفاده می‌شود. البته توجه داشته باشید که این آزمون‌ها اصلاً مشابه آزمون‌های روان‌شناسی که تاکنون دیده‌اید نیستند؛ چرا که برای کودکان طراحی شده و ظرافت بیشتری در آن‌ها به کار گرفته شده است. یکی از رایج‌ترین تست‌های هوش که برای استعدادیابی مورداستفاده قرار می‌گیرد، تست گاردنر نام دارد. تست هوش چندگانه گاردنر با تحلیل و مطالعه ۱۰ هوش کودکان، به استعدادیابی آن‌ها کمک شایانی می‌کند.
 بسیاری از والدین فکر می‌کنند که تنها هوش منطقی – ریاضی یعنی همان IQ برای ما اهمیت دارد؛ در صورتی که IQ تنها یکی از دَه هوشی است که در تست گاردنر به آن پرداخته می‌شود. در واقع ممکن است هوش منطقی – ریاضی (IQ) فردی معمولی یا حتی پایین باشد، اما هوش‌های دیگر آن فرد بسیار بالاتر از حد معمول دیگران ارزیابی شود.
اگر میخواهید در مورد آزمون استعدادیابی بیشتر بدانید به شما پیشنهاد می کنیم مقاله آزمون استعدادیابی چیست را مطالعه کنید.
سن استعدایابی کودکان چیست
مطالب پیشنهادی:    مهم‌ ترین تفاوت استعداد و هوش چیست + 10 تفاوت بزرگ

 تست هوش آقای گاردنر چه هوش‌ هایی را می‌ سنجد؟

تا کنون متوجه شده‌ایم که سن استعدادیابی کودکان، ۳ تا ۶ است. اما مسئله مهمی که باید بدانیم این است که چه هوش‌هایی برای استعدادیابی موردمطالعه قرار می‌گیرند. طبق نظریه آقای گاردنر، می‌توانیم هوش کودکان را در دَه مورد عمده طبقه‌بندی و مورد بررسی قرار دهیم. این ده مورد عبارت‌اند از:
 1. هوش منطقی – ریاضی
 2. هوش کلامی
 3. هوش جنبشی – حرکتی
 4. هوش موسیقایی
 5. هوش هنری
 6. هوش اخلاقی
 7. هوش هستی‌گرا
 8. هوش درون‌فردی
 9. هوش طبیعت‌گرا
 10. هوش اجتماعی
 با شناخت هوش‌های برتر در بهترین سن استعدادیابی کودکان، می‌توانیم به‌مرورزمان آن‌ها را پرورش داده و به بالاترین درجه برسانیم. با این کار، والدین احتمال موفقیت کودک خود را به میزان زیادی بالا می‌برند و از دستاوردهای فوق‌العاده فرزندشان خشنود خواهند شد. فراموش نکنید که تست هوش ده‌گانه آقای گاردنر تنها گزینه موجود نیست و آزمون‌های دیگری نیز برای یافتن استعداد کودکان مورداستفاده قرار می‌گیرند.
اگر میخواهید در مورد استعدادیابی ورزشی کودک بیشتر بدانید به شما پیشنهاد می کنیم مقاله تست استعدادیابی ورزشی کودکان را مطالعه کنید.
بهترین سن استعدادیابی کودکان
 بهترین سن استعدادیابی به دوران کودکی محدود نمی‌ شود!
در بخش‌های قبل به سن استعدادیابی کودکان اشاره کرده و درباره روش‌های آن نیز اطلاعاتی را در اختیار شما عزیزان قرار دادیم. سؤالی که برای بسیاری از والدین پیش می‌آید، این است که اگر کودک ما بیشتر از ۸ سال داشته باشد می‌توانیم او را استعدادیابی کنیم؟ ماهی را هر وقت از آب بگیرید تازه است؛ در واقع اگر یافتن استعدادهای ما با وقفه مواجه شود، باید زمان بیشتری را صرف پرورش و رشد استعدادمان کنیم؛ چرا که با بالارفتن سن، میزان یادگیری افراد نیز کاهش‌یافته و حتی در مواردی نمی‌توان با تمرکز کافی به انجام کارهای لازم پرداخت.
 بنابراین بهترین سن استعدادیابی کودکان به سنین ۳ تا ۶ سال محدود نشده و می‌توان این کار را در بازه‌های زمانی دیگر نیز انجام داد.
 یافتن استعداد، شروع ماجرا است!
انجام تست‌های هوش و مطالعه درباره برترین هوش‌های کودک تازه قدم اولی است که باید برداشته شود؛ در واقع همه ما می‌دانیم که انجام یک تست هیچ‌چیز را تغییر نخواهد داد و والدین پس از این کار باید به فکر پرورش توانایی‌های بالقوه فرزندشان باشند. موضوع این مطلب درباره سن استعدادیابی کودکان است، اما به‌هیچ‌عنوان نباید از اهمیت کارهایی که باید بعد از استعدادیابی انجام شوند غافل شد.
 پرورش هوش‌های گوناگونی که در بخش‌های قبل ذکر شده‌اند، با استفاده از بازی‌ها و فعالیت‌های مختلفی امکان‌پذیر می‌شود. این بازی‌ها و فعالیت‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که کودکان در کنار لذت‌بردن از آن‌ها، به چالش کشیده شده و به‌مرورزمان توانایی‌هایشان افزایش پیدا کند. در واقع بهتر است این‌گونه بگوییم که سکّان آینده کودکان، در دستان والدین آن‌ها قرار دارد؛ بنابراین اگر برای آینده کودک خود ارزش قائل هستید که قطعاً همین‌طور است، از استعدادیابی و تلاش‌های بعد از آن به‌هیچ‌عنوان غافل نشوید.
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *